Rock Shox SID 29 rct3 2014 vs RLC 2018

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Heeft er toevallig iemand ervaringen met deze 2 vorken?
Ben een upgrade aan het overwegen maar twijfel of ik er serieus op vooruit ga.

Het verschil zit hem in de motion control damper nu naar een charger 2.

Alvast bedankt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jaaaa....


Maar!

In NL ga je het verschil niet merken. Tenzij er complete worteltapijten liggen op je favoriete rondje. De Charger demper biedt veel meer controle, maar dan moet je wel in het juiste terrein rijden wil je die controle ook daadwerkelijk benutten. Die Charger-modellen lijken iets makkelijker hun veerweg te gebruiken dan de vorige generatie. ze komen dus over als iets comfortabeler. Maar dat ligt ook weer aan je rijstijl en afstelling. Rijd je onder de 20% sag, dan is het verschil nog steeds heel klein op bijvoorbeeld zandrondjes als op de UHR.

Dan is zelfs de vraag of de verschillen bij een 100 mm vork groot genoeg gaan zijn om daadwerkelijk over verbetering te spreken. Als de klappen groter worden zit je ook met een Charger al snel op de limiet. En met een hardtail worden de verschillen nog wat kleiner (omdat de limiet nog iets dichter bij ligt).

Ja, het is een duidelijke upgrade, maar of je de verschillen er dus uit haalt.


Aan de andere kant: wat maakt het uit! Het is gewoon leuk een nieuwe vork te kopen! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik was de veerweg even uit het oog verloren, maar bij 100mm en een straffe XC setup ga je er weinig van merken. Die MC demper is ook niet direct rommel.
Niet genoeg verschil om de aanschaf van een nieuwe vork te rechtvaardigen.
Maar je kan maar een excuus hebben ;)

(Staat er ergens dat het om 100mm gaat ?)

Langere veerwegen vragen om meer geavanceerde oplossingen, om voor iedere rijder en iedere situatie een geschikte/ideale setup mogelijk te maken.
Bij de luchtveer komen tokens / volume spacers in beeld en aan de kant vd demper willen we verschil tussen high speed en low speed compressie kunnen beinvloeden, en we willen zo snel mogelijk een flink stuk vd veerweg weer terugkrijgen (rebound) voordat we het volgend obstakel raken (worteltapijt, traptreden), maar uiteraard zonder dat we gelanceerd worden.

Maak voor jezelf even het plaatje compleet, dan weet je je antwoord.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Dankjewel heren,

Dan wordt het gewoon onderhoud van de oude vork. Denk ik.. :lol:
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Naar mijn ervaring voel je het verschil tussen een Motion Control demper en een Charger demper wel meteen. Ik heb een Trek Procaliber sinds begin vorig jaar met daarop een SID RL (met MC demper). Ik vond de vork heel stug en heb op basis van enkele reviews een upgrade kit met de charger demper gekocht. Het verschil was meteen merkbaar: de vork spreekt soepeler aan en de lockout is veel steviger. Nu woon ik wel op de heuvelachtige taalgrens in België en trek ik vaak naar de Ardennen, daar zal je het verschil sneller merken dan op een vlak zanderig parcours bv
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Heb de demper inderdaad gezien bij bike24. Heb jij zelf de dempers gewisseld? Zag dat het een complete kit was incl de olie en volgens mij is het redelijk simpel.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Het is inderdaad niet zo heel moeilijk, en de handleiding van Rockshox voor het onderhoud van hun veringen is zeer uitgebreid. Het enige wat je wel moet onthouden is dat je voor demontage de handleiding voor de MC demper moet volgen en voor de montage dan die van de Charger. Als je er voor staat mag je me altijd sturen voor meer informatie.

Ik heb trouwens ook 100 mm veerweg, termen zoals 'soepelheid' en 'aanspreken van de vering' hebben imho niets met veerweg te maken. Een XC set-up is meer dan een 'harde' vering, je kan er zoveel meer controle en comfort uithalen zonder snelheidsverlies mits goede afstelling.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Bedankt voor de info. Ik ga hiermee aan de slag.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Wel zeker kijken of de service kit die je zou kopen past in je vork. Als je huidige vork een 2014 model is, er durft wel wat te veranderen.

Edit: dit zou de juiste moeten zijn: https://www.bike-components.de/en/RockS ... 17-p56282/" onclick="window.open(this.href);return false;
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Interessant.
Ik heb een SID blackbox uit 2014 die wel wat soepeler mag veren. Hij absorbeert te weinig schokken.

Dat kan dus met zo’n charger en is gewoon een kwestie van verwisselen?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn ervaring bij de 32mm RS vorken is dat ze tijdelijk heel erg opknappen van een kleine beurt, dus uit elkaar, schoonmaken en voorzien van nieuwe olie en vet.
Maar vrij snel is dat effect weer verdwenen, wellicht is die belachelijke service interval van 50 uur daarop gebaseerd ?

Anyway, zoals ik elders ook al zei, een technische verandering gaat vaak/altijd samen met demontage en nieuwe smering, dus het is onduidelijk waaraan je de verbetering kunt toeschrijven.

Nu geloof ik best dat de Charger demper beter is dan de MC, ik heb zelf een Pike met zo'n ding.
Maar of je dat verschil echt gaat merken bij 10mm en een straffe XC setup?
Er is maar 1 manier om daar achter te komen.
(met in acht neming vh bovenstaande)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Je mag daar uiteraard aan twijfelen maar ik kan alleen maar zeggen dat ik het verschil wél duidelijk merk, ondanks 100 mm veerweg op een XC bike. De SID RL (met MC demper) deed het prima voor grote schokken maar was gewoon heel stug voor kleinere obstakels (genre boomwortels). Uiteraard voel je die nog altijd met de charger demper maar de vering spreekt gewoon soepeler aan bij kleine impacten en de lockout is gewoon veel steviger (want het is een gesloten en ontluchte cartridge).

Daarnaast hou ik me wél aan die zogenaamd belachelijke service van 50h, mijn vering is dus dik in orde en ik merk dan ook geen verschil voor en na een kleine service beurt. Ik doe (die 50h regel in gedachten) een klein onderhoud na elke 1000 km. Mijn ervaring leert dat het balhoofd dan toch ook een kuis- en smeerbeurtje kan gebruiken en een klein onderhoud van een SID RL(C) is echt niet zoveel werk. Op een uurtje is dit gedaan.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

byorka schreef:Interessant.
Ik heb een SID blackbox uit 2014 die wel wat soepeler mag veren. Hij absorbeert te weinig schokken.

Dat kan dus met zo’n charger en is gewoon een kwestie van verwisselen?
Een vering is natuurlijk meer dan een demper. Zorg dat je vering goed is onderhouden en de vering (luchtdruk, rebound, compressie indien mogelijk) goed is afgesteld op je rijsteil, terrein en gewicht vooraleer je de conclusie maakt dat een betere demper je vering beter gaat maken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inmiddels beginnen wel heel veel termen door elkaar te lopen...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

ThaSingleTrackMastah schreef:Mijn ervaring bij de 32mm RS vorken is dat ze tijdelijk heel erg opknappen van een kleine beurt, dus uit elkaar, schoonmaken en voorzien van nieuwe olie en vet.
Maar vrij snel is dat effect weer verdwenen, wellicht is die belachelijke service interval van 50 uur daarop gebaseerd ?
Dat is mijn gevoel ook. Een beurtje maakt een groot verschil maar is helaas tijdelijk.
Bedankt voor het eraan herinneren, het is inderdaad al weer een tijdje geleden.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie