Velgbreedte

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Haha ja, daar begon mijn twijfel over velgbreedtes :bier:
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Nu wilde ik de butcher en purgatory van Specialized eens proberen in 29x2.6. Mijn velg is 29mm aan de binnenkant. Na al die verhalen was ik toch aan het twijfelen, of de velg niet te smal was.
Dus vandaag maar eens naar de fietsenmaker gegaan en de vraag daar eens neergelegd. Volgens de papieren moest het goed gaan. En volgens de vertegenwoordiger (ook voor velgen), die toevallig daar was, moest het geen problemen op leveren.
Nu hoop ik dat de bandjes de volgende week binnenkomen, dan kan ik ze eindelijk eens gaan testen. Kijken of het lukt, of dat ik toch voor bredere velgen moet gaan.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb net een Specialized slaughter 2.3" op een 35mm ID velg gemonteerd, en die valt netjes, niet te vierkant, wang van de band < 1mm breder dan de noppen.

Ik denk dat je 2.6" op 29mm vrij rond gaan vallen. (waar op zich niets mis mee hoeft te zijn)
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

paulus1981 schreef:
Ik denk dat je 2.6" op 29mm vrij rond gaan vallen. (waar op zich niets mis mee hoeft te zijn)
Dat was mijn idee ook. Daarom benieuwd wat die gaat doen in de praktijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als 2.3 perfect zou vallen op een 30 mm velg, dan moet 2.6 dus min of meer perfect vallen op een 35 mm velg. Maar aangezien het 1 en ander dus wel wat ruimte heeft, past 2.6 ook uitstekend op een 30 mm.

Nu zijn de laatste Specialized banden best 'vierkant' (waarschijnlijk aangepast omdat Specialized zelf best veel brede velgen monteert!!), dus een tikje ronding kan misschien niet eens zo heel veel kwaad.

Ik heb nu een 2.6 Nobby Nic op een 28 mm velg. Merk alleen een positief verschil ten opzichte van de 35 mm waar ik er eerst mee gereden heb. Dat is op de hardere ondergronden als Spaarnwoude in ieder geval.


En daarbij past die 2.6 zelfs probleemloos op een 19 mm velg, dus je maakt wel heel veel paniek om die passing :roll: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Ach, wat is paniek. Met velgbreedte heb ik me nooit bezig gehouden. En ik fiets toch al wat jaartjes. Mijn twijfel ontstond pas na alles wat ik hier las.
Dus wat kun je dan beter doen, dan links en rechts wat na te vragen ;)

Maar je hebt me gerustgesteld :lol:
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Lars TB schreef:
Ik heb nu een 2.6 Nobby Nic op een 28 mm velg. Merk alleen een positief verschil ten opzichte van de 35 mm waar ik er eerst mee gereden heb. Dat is op de hardere ondergronden als Spaarnwoude in ieder geval.
De Nobby nic 2.6 vind ik een raar ding, wangen van de band waren op een 35MM ID velg fors breder dan de noppen, das toch niet de bedoeling... leek wat haastig bedacht om snel mee te kunnen met de 2.6" banden?
Een magic mary 2.35" valt veel mooier op diezelfde 35MM ID velg (met een vergelijkbare ronding van de noppen als de Maxxis WT banden, alleen de wang iets minder goed beschermd door de noppen dan bij de Maxxis)
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

In 2007 fietste ik veel op het strand, was toen ook met de breedte van de velg bezig, maar in die tijd was het geloof ik nog niet zo belangrijk gezien de reacties...... :lol:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... velg+brede" onclick="window.open(this.href);return false;

Tegenwoordig geeft elke mm verschil in velgbreedte een hééél ander rijgedrag, naar het schijnt.... :-?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtfuji schreef:Tegenwoordig geeft elke mm verschil in velgbreedte een hééél ander rijgedrag, naar het schijnt.... :-?
Om inderdaad meteen maar wat misverstanden uit de weg te ruimen: ik denk/merk dat het net als bij banden is dat je pakweg 0,2", dus ongeveer 4-5 mm verschil gaat merken.

En dan is dus belangrijk dat je de bandenspanning aan past. Daar merk je het verschil! Meer grip en comfort bij gelijke rolweerstand en zonder dat de band meer gaat rollen in de bochten. Dat is de winst van een bredere velg.

Dat het profiel meer of minder rond wordt is heel beperkt. bij diverse banden zul je weinig verschil merken (tenzij je van 21 mm naar 35 mm gaat met dezelfde band. Wat Paulus al aangeeft: bij enkele banden wordt vooral de zijkant boller. En bij andere het profiel iets vierkanter. Kan voordelig en nadelig zijn. Oudere types hadden vaak al hogere zij-noppen (om op smalle velgen goed te vallen!) en die worden vaak te vierkant, kiepen een soort van om in de bochten, wat je dan vooral op hardere ondergrond merkt. Nieuwere type banden zijn al bedacht op bredere velgen en hebben lagere zij-noppen en het verschil is dan kleiner wat die band maakt tussen bijvoorbeeld 25 en 35 mm. Maar het maakt wel degelijk een verschil, alleen is dus niet altijd van te voren te zeggen hoe het uitpakt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

StephanR schreef:@mud mate; als je dat zou willen doen, graag! Ik vermoed namelijk dat ik voor zo'n setup niet genoeg ruimte voor heb bij de achterbrug, maar wel zo fijn om dat zeker te weten. Dan is eventuele twijfel ook meteen helemaal weg
Bandbreedte Maxxis Aggressor 2.5 WT op een Hope 35W velg komt op 63mm.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mijn advies, DT XM481 velg (30id) en denk eens aan Onyx naven als je het aanspreekpunt belangrijk vindt. Deze naven grijpen echt 100% direct aan en zijn geluidloos.

https://onyxrp.com/product-category/mtb-hubs/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

yo-eddy schreef:Mijn advies, DT XM481 velg (30id) en denk eens aan Onyx naven als je het aanspreekpunt belangrijk vindt. Deze naven grijpen echt 100% direct aan en zijn geluidloos.

https://onyxrp.com/product-category/mtb-hubs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geruisloos....???

Neem Hope, de mooiste ratel die je maar kan hebben. Maakt nog mooiere muziek dan het Philharmonisch Orkest :winkie: :winkie: :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef:Als 2.3 perfect zou vallen op een 30 mm velg, dan moet 2.6 dus min of meer perfect vallen op een 35 mm velg. Maar aangezien het 1 en ander dus wel wat ruimte heeft, past 2.6 ook uitstekend op een 30 mm.

Nu zijn de laatste Specialized banden best 'vierkant' (waarschijnlijk aangepast omdat Specialized zelf best veel brede velgen monteert!!), dus een tikje ronding kan misschien niet eens zo heel veel kwaad.

Ik heb nu een 2.6 Nobby Nic op een 28 mm velg. Merk alleen een positief verschil ten opzichte van de 35 mm waar ik er eerst mee gereden heb. Dat is op de hardere ondergronden als Spaarnwoude in ieder geval.


En daarbij past die 2.6 zelfs probleemloos op een 19 mm velg, dus je maakt wel heel veel paniek om die passing :roll: :kiss:
2.6 op een 19mm velg. Dan rol je door de bocht zonder de zijnoppen te gebruiken?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

mud mate schreef:
yo-eddy schreef:Mijn advies, DT XM481 velg (30id) en denk eens aan Onyx naven als je het aanspreekpunt belangrijk vindt. Deze naven grijpen echt 100% direct aan en zijn geluidloos.

https://onyxrp.com/product-category/mtb-hubs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geruisloos....???

Neem Hope, de mooiste ratel die je maar kan hebben. Maakt nog mooiere muziek dan het Philharmonisch Orkest :winkie: :winkie: :winkie:
Ik vind een harde ratel in een bos vrij narcistisch.
Wandelaars kijken niet blij en herten springen spontaan de weg op. ;-)
Ik heb ooit een fiets gekocht met Hope naven en na één rit een andere set er op gezet.
Maar voordat dit een naven discussie wordt, ik haak even aan met een vraag over de ideale breedte.
Ik heb op mijn Honzo 35mm (inwendig) met 2.4 Ardent banden en dat gaat prima.
Nu ben ik bezig met een 27.5 + project en vraag mij af wat de goede breedte is voor 2.8 banden.
Gevoelsmatig gaf ik in het gezocht topic 35-40 mm aan, maar zou 40-45 niet beter zijn?
Ik wil eigenlijk breder kunnen gaan naar 3.0 en smaller naar 2.6, vandaar dat ik begin met 2.8
Was net bij Mantel en de enige 27.5+ die er stond had 40mm met 2.8 banden en de enige 29+ 50mm met 3.0 banden.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jamis Diablo schreef:
mud mate schreef: Geruisloos....???

Neem Hope, de mooiste ratel die je maar kan hebben. Maakt nog mooiere muziek dan het Philharmonisch Orkest :winkie: :winkie: :winkie:
Ik vind een harde ratel in een bos vrij narcistisch.
Wandelaars kijken niet blij en herten springen spontaan de weg op. ;-)
Ik heb ooit een fiets gekocht met Hope naven en na één rit een andere set er op gezet.
Maar voordat dit een naven discussie wordt, ik haak even aan met een vraag over de ideale breedte.
Ik heb op mijn Honzo 35mm (inwendig) met 2.4 Ardent banden en dat gaat prima.
Nu ben ik bezig met een 27.5 + project en vraag mij af wat de goede breedte is voor 2.8 banden.
Gevoelsmatig gaf ik in het gezocht topic 35-40 mm aan, maar zou 40-45 niet beter zijn?
Ik wil eigenlijk breder kunnen gaan naar 3.0 en smaller naar 2.6, vandaar dat ik begin met 2.8
Was net bij Mantel en de enige 27.5+ die er stond had 40mm met 2.8 banden en de enige 29+ 50mm met 3.0 banden.
Ach dan heb je geen bel nodig en je hoeft niet te roepen... :lol: :lol: :lol:

Ik zou ze op 40 intern zetten.
Plaats reactie