QR Wielset nodig zijn die er nog?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

Rij op een Genesis Fortitude Race 29er
Met:
  • DT Swiss X470 29” velgen
    Shimano SLX M665 32H voor- en achternaaf.
    Voorwiel heeft een inbouwbreedte van 100 x 5 mm QR (quick release)
    Achterwiel heeft een inbouwbreedte van 135 x 5 mm QR
    10 x 1 speed (11x32T) x (34T)
Rij al aantal jaar met veel plezier ermee en heb zo nu en dan wel wat onderdelen door slijtage moeten vervangen, denk aan kogellagers door te lang doorrijden, twee keer spaak gebroken achterwiel en onlangs heb ik de remmen en shifter vervangen uit de XT M8000 groep. Verder nooit echt aandacht gegeven aan de wielen, behalve dan die twee gebroken spaken en daarbij het opnieuw uitrichten.

Na een fietstocht gisteren viel mij een slag in het achterwiel op en thuis direct het wiel uit het frame verwijdert en zo goed mogelijk binnen een marge het proberen uit te richten, maar nog steeds een hobbel zichtbaar op twee verschillende plekken op het wiel/velg. Pas toen ik het velglint verwijderde werd mij duidelijk waarom, twee scheuren in de lengte van de velg en precies waar de hobbel zichtbaar is als je het wiel ronddraait. Niks meer aan te doen velg kan de prullenbak in en velg laten vervangen bij de fietsenmaker kost ook al gauw over de 100 euro, dus ga alles vervangen verkoop het voorwiel en achterwiel (voor onderdelen). Denk nu dat er toch iets mis is geweest met de spanning ook gezien de twee gebroken spaken in het verleden en wellicht daardoor is gescheurd.

De wereld van MTB is sinds mijn aankoop behoorlijk veranderd vooral wat betreft wielsets, bijna alles wat nu te koop is heeft een steekas, straight-pull naven en is op 11 speed gebaseerd. Kan kan bijna geen wielset vinden met een QR systeem, j bend spaken en met de juiste inbouwbreedte 100 en 135mm. Las wel ergens dat er adapters zijn voor steekas wielen naar QR.

Nodig / wens:
Voorwiel inbouwbreedte 100 x 5mm QR of adapter steekas
Achterwiel inbouwbreedte 135 x 5 mm QR of adapter steekas
Stalen spaken
Materiaal velg: Aluminium
Bodytype: Shimano
Remtyp: Schijfrem - centerlock
Velgbreedte: 23,9 mm
Velgbreedte (intern): 18 a 19,5 mm
Shimano Bodypassing: geschikt voor een 10-Speed of 11-speed
Kleur: Zwart
Naafkleur: Zwart
Materiaal spaak: RVS
Materiaal nippel: liever messing geen aluminium

Kan bij Mantel helemaal niks vinden dat past.
Heeft iemand wat bruikbare tips?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Met centenlock ben je best beperkt in de mogelijkheden. Verder past een Shimano 11sp MTB cassette op een 10sp body. (XD van Sram kun je links laten liggen.) Bij bv. Hope kun je elke maat adapter monteren voor elke asmaat. Ook makkelijk mocht je de wielen later meenemen naar je volgende fiets.

Misschien zou je kunnen kijken om andere schijven te monteren en een iets bredere velg te overwegen?

En het belangrijkste is natuurlijk het Budget.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En wat mag het kosten?


Meeste wielen van DT-Swiss en Mavic zijn nog steeds om te bouwen van 100x15 of 142x12 naar 100x5 en 135x5.


Verder kun je setjes laten opbouwen (maar dan kun je net zo goed je huidige naven pakken). Veel dealers hebben nog wel eenvoudige naven liggen. Shimano, Novatec, hier en daar SRAM, goed verkrijgbaar voor minder dan €100,-. Afhankelijk van wat je voor velgen wilt kun je dan al voor minder dan €300,- klaar zijn.

Mag het hoogwaardiger zijn, dan kun je ook eens zoeken op Hope wielen, met Hope velgen, zijn er rond de €400,- en zijn zeer degelijk!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

Real Epic '89 schreef:Met centenlock ben je best beperkt in de mogelijkheden. Verder past een Shimano 11sp MTB cassette op een 10sp body. (XD van Sram kun je links laten liggen.) Bij bv. Hope kun je elke maat adapter monteren voor elke asmaat. Ook makkelijk mocht je de wielen later meenemen naar je volgende fiets.

Misschien zou je kunnen kijken om andere schijven te monteren en een iets bredere velg te overwegen?

En het belangrijkste is natuurlijk het Budget.
Wil de schijfremmen met de huidige centerlock systeem gewoon meenemen en dacht dat de meeste wielen dat systeem nog gewoon hebben alleen de steekas naven hebben een ander sluiting net als een BB, vanwege beperkte ruimte door dikte as. Velgbreedte van de DT Swiss die kapot is gegaan was 23,9mm hoeft van mij niet breder maar mag wel iets anders zijn niet te extreem breed rij ook veel asfalt tussendoor.
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

Lars TB schreef:En wat mag het kosten?


Meeste wielen van DT-Swiss en Mavic zijn nog steeds om te bouwen van 100x15 of 142x12 naar 100x5 en 135x5.


Verder kun je setjes laten opbouwen (maar dan kun je net zo goed je huidige naven pakken). Veel dealers hebben nog wel eenvoudige naven liggen. Shimano, Novatec, hier en daar SRAM, goed verkrijgbaar voor minder dan €100,-. Afhankelijk van wat je voor velgen wilt kun je dan al voor minder dan €300,- klaar zijn.

Mag het hoogwaardiger zijn, dan kun je ook eens zoeken op Hope wielen, met Hope velgen, zijn er rond de €400,- en zijn zeer degelijk!
Rond de 250 maar als ik voor minder klaar kan zijn ook prima. Klopt dat ik mijn huidige naven kan hergebruiken hoewel voorwiel nog prima is, maar vervang liever alles meteen. Velg vervangen bij de fietsenmaker kost je al gauw redelijk wat geen idee wat precies, maar dat zal wel niet onder de 100 euro zijn.

Kwam dit setje tegen net:
SHIMANO WH-MT15 29" CENTERLOCK MTB WIELSET ZWART 100/135MM QR
€ 128.95
Die past enig idee over de kwaliteit?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hier staan er een aantal die of QR zijn of met een ombouw setje komen:
https://www.bike-components.de/de/Laufr ... =price_asc" onclick="window.open(this.href);return false;

Paar voorbeelden:
Goedkoop en standaard QR:
https://www.bike-components.de/de/Shima ... tz-p35424/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duurder en ombouwbaar:
https://www.bike-components.de/de/Fulcr ... 18-p59188/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/DT-Sw ... tz-p45162/" onclick="window.open(this.href);return false;
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

Jamis Diablo schreef:Hier staan er een aantal die of QR zijn of met een ombouw setje komen:
https://www.bike-components.de/de/Laufr ... =price_asc" onclick="window.open(this.href);return false;

Paar voorbeelden:
Goedkoop en standaard QR:
https://www.bike-components.de/de/Shima ... tz-p35424/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duurder en ombouwbaar:
https://www.bike-components.de/de/Fulcr ... 18-p59188/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/DT-Sw ... tz-p45162/" onclick="window.open(this.href);return false;

Thanks man! Ja bestel geregeld bij Bike-components zeer scherp aan de prijs en hebben veel. Alleen hun website is lastig te gebruiken bijna geen specifieke filters om te zoeken, naar bijv. inbouwbreedte etc.

Die eerste was ik al tegengekomen is bij Futurumshop nog wat goedkoper, wat normaal andersom is. Geen idee wat de kwaliteit is. Als dat hetzelfde is als ik had qua naaf dan prima. Ik wil toch een frame in de toekomst met een steekas want alles is nu daarop gebaseerd.
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

Shimano heeft ook een XT M8000 wielset met QR maar wat een dolhof:
https://bike.shimano.com/en-EU/componen ... wheel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is deze Shimano achternaaf met zijn gelijkwaardig broertje de voornaaf nog ergens te vinden als een wielset? Deze past namelijk, maar alle XT M8000 wielsets zijn of steekas of combinatie van steekas voor en QR achter.

https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... M8000.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

foroloca schreef:[Thanks man! Ja bestel geregeld bij Bike-components zeer scherp aan de prijs en hebben veel. Alleen hun website is lastig te gebruiken bijna geen specifieke filters om te zoeken, naar bijv. inbouwbreedte etc.
Dat is inderdaad erg irritant ja, nu moet je gewoon willekeurig open klikken en zien wat het is.
Filters op schijfremmontage, inbouwbreedte, as diameter, velg breedte enz. is vrij normaal, maar daar dus niet.
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

Jamis Diablo schreef:
foroloca schreef:[Thanks man! Ja bestel geregeld bij Bike-components zeer scherp aan de prijs en hebben veel. Alleen hun website is lastig te gebruiken bijna geen specifieke filters om te zoeken, naar bijv. inbouwbreedte etc.
Dat is inderdaad erg irritant ja, nu moet je gewoon willekeurig open klikken en zien wat het is.
Filters op schijfremmontage, inbouwbreedte, as diameter, velg breedte enz. is vrij normaal, maar daar dus niet.
Ben aan twijfelen aan:

Shimano MT15 wielset of

Shimano XT M8000 wielset die als ongrijpbaar door het internet spookt, met deze naaf:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... M8000.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

Ik heb deze gehad op mijn vorige fiets, een aanrader! https://www.bakkerracingproducts.nl/wie ... t8000.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is dit setje bij BC iets voor jou ?
QR voor en achter (wel ff de goede optie kiezen)
24mm brede velg.
Naafjes van Deore niveau met centerlock.
Alleen 24 spaken is wel wat minimaal als je zwaar bent, lomp rijdt enz.
Maar alle systeem-wielen hebben weinig spaken (24 of 28).
32 spaken kom je alleen tegen als je zelf iets maakt / laat maken.
Maar dan kom je niet uit met je budget (?)

Hier nog de door jou genoemde M8000 set.
Je kan in de opties QR kiezen voor de achterkant, maar voor is het 15x100 (steekas) en heb je dus een adaptertje en een snelspanner nodig.
De velgen zijn van deze set "slechts" 20mm breed.

Doe het zelf (of laat het doen):
Voornaaf.
Achternaaf.
Velgen.
Doos spaken. (bij de voorgestelde combi heb je 288mm nodig)
Doosje messing nippels.(12mm)

Dan heb je XT8000 naven, 24mm brede TLR velgen, zwarte DT Comp spaken en messing nippels, onder €250.
Komt nog wel een kratje goed bier, of een goede fles whisky bij voor de vriend of kennis die je wielen gaat spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

ChillyWilly schreef:Ik heb deze gehad op mijn vorige fiets, een aanrader! https://www.bakkerracingproducts.nl/wie ... t8000.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Thanks goeie tip, heb nooit zoveel moeite gehad om geld uit te geven. Die Shimano mt15 set die bij futurumshop te koop staat heeft de voorwiel een steekas terwijl dat nergens vermeld staat. Kwam erachter door een vraag van iemand bij de reviews.
foroloca
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 8 april 2013, 10:24
Mijn mountainbike: Genesis Fortitude Race

ThaSingleTrackMastah schreef:Is dit setje bij BC iets voor jou ?
QR voor en achter (wel ff de goede optie kiezen)
24mm brede velg.
Naafjes van Deore niveau met centerlock.
Alleen 24 spaken is wel wat minimaal als je zwaar bent, lomp rijdt enz.
Maar alle systeem-wielen hebben weinig spaken (24 of 28).
32 spaken kom je alleen tegen als je zelf iets maakt / laat maken.
Maar dan kom je niet uit met je budget (?)

Hier nog de door jou genoemde M8000 set.
Je kan in de opties QR kiezen voor de achterkant, maar voor is het 15x100 (steekas) en heb je dus een adaptertje en een snelspanner nodig.
De velgen zijn van deze set "slechts" 20mm breed.

Doe het zelf (of laat het doen):
Voornaaf.
Achternaaf.
Velgen.
Doos spaken. (bij de voorgestelde combi heb je 288mm nodig)
Doosje messing nippels.(12mm)

Dan heb je XT8000 naven, 24mm brede TLR velgen, zwarte DT Comp spaken en messing nippels, onder €250.
Komt nog wel een kratje goed bier, of een goede fles whisky bij voor de vriend of kennis die je wielen gaat spaken.
Echt top tips, bedankt! Ja 20 mm is erg nauw, die van DT Swiss X470 die ik nu heb en is ingescheurd was 23.9 mm (24 mm). Het weleens een wiel uitgericht, maar opbouwen is toch wel vak apart je hebt echt een goeie pro wielrichter, spaakspanningsmeter en centeringsboog nodig. Volgende mtb bouw wil ik dat wel doen, dat is enige wat ik nog niet gedaan de rest is vrij van opbouwen is vrij simpel, met fouten onderweg maar daar leer je van.

Budget kan op zich wel wat opgeschroefd worden. Aantal spaken is zeker iets om mee rekening te houden, ik ben niet de lichtste rijder ben vrij lang en weeg rond de 100 kg. Vraag me af of ik van 32 naar 28 geen problemen opleveren. Duik even in je tips/links. Mocht je nog suggesties hebben zijn die meer dan welkom.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

foroloca schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Is dit setje bij BC iets voor jou ?
QR voor en achter (wel ff de goede optie kiezen)
24mm brede velg.
Naafjes van Deore niveau met centerlock.
Alleen 24 spaken is wel wat minimaal als je zwaar bent, lomp rijdt enz.
Maar alle systeem-wielen hebben weinig spaken (24 of 28).
32 spaken kom je alleen tegen als je zelf iets maakt / laat maken.
Maar dan kom je niet uit met je budget (?)

Hier nog de door jou genoemde M8000 set.
Je kan in de opties QR kiezen voor de achterkant, maar voor is het 15x100 (steekas) en heb je dus een adaptertje en een snelspanner nodig.
De velgen zijn van deze set "slechts" 20mm breed.

Doe het zelf (of laat het doen):
Voornaaf.
Achternaaf.
Velgen.
Doos spaken. (bij de voorgestelde combi heb je 288mm nodig)
Doosje messing nippels.(12mm)

Dan heb je XT8000 naven, 24mm brede TLR velgen, zwarte DT Comp spaken en messing nippels, onder €250.
Komt nog wel een kratje goed bier, of een goede fles whisky bij voor de vriend of kennis die je wielen gaat spaken.
Echt top tips, bedankt! Ja 20 mm is erg nauw, die van DT Swiss X470 die ik nu heb en is ingescheurd was 23.9 mm (24 mm). Het weleens een wiel uitgericht, maar opbouwen is toch wel vak apart je hebt echt een goeie pro wielrichter, spaakspanningsmeter en centeringsboog nodig. Volgende mtb bouw wil ik dat wel doen, dat is enige wat ik nog niet gedaan de rest is vrij van opbouwen is vrij simpel, met fouten onderweg maar daar leer je van.

Budget kan op zich wel wat opgeschroefd worden. Aantal spaken is zeker iets om mee rekening te houden, ik ben niet de lichtste rijder ben vrij lang en weeg rond de 100 kg. Vraag me af of ik van 32 naar 28 geen problemen opleveren. Duik even in je tips/links. Mocht je nog suggesties hebben zijn die meer dan welkom.
Dan zou ik een setje kiezen met 32 spaken.
Bijv. die zelfbouw optie, of iets soortgelijks.
foroloca schreef:
ChillyWilly schreef:Ik heb deze gehad op mijn vorige fiets, een aanrader! https://www.bakkerracingproducts.nl/wie ... t8000.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Thanks goeie tip...
Lees even bij het topic webshops voordat je bij Bakker bestelt.
Levering en service via internet zijn niet hun sterkste kant, ik zou er alleen iets in de winkel kopen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie