Het ligt het er maar net aan wat je zoekt, waar je rijdt, hoe je rijdt, hoe de omstandigheden zijn.
Ik weet nu al dat ik 'hier', Zuid Limburg, Voerstreek, tot Luik, helemaal niks heb aan een Racing Ray. Zegt niets over hoe goed die band is. Hij is voor mij 'hier' op modderige trails gewoon niet geschikt: te snel lek en geen grip. Voor mij zijn NoNi's dus weer perfect. Mede omdat ik allrounders zoek voor het jaar rond, die ook nog eens in de Alpen geschikt zijn voor XC-Transalps, die ook hier geschikt zijn op erg steile natte glibberige trails, die je in de rest van Nl gewoon niet zo snel tegenkomt.
Dus:
Racing Ray/Ralph kan heus een perfecte combi zijn, zeker op makkelijkere parcoursen, al helemaal als het wat droger is. Het is gewoon een lichte op snelheid gebouwde Race/XC-light/Marathonband. En hoe breder (komt 'ie in 2.35"?), hoe meer grip je zult krijgen, ook omdat je de band daardoor op relatief wat lagere druk kunt rijden.
Een Noni is ook een hele goede band, maar gewoon zwaarder, en dus lekbestendiger, bedoeld voor pittigere omstandigheden, waar meer grip gewenst is. En voor zijn nop heeft hij nog een goede rolweerstand ook. Maar misschien is 'ie weer overkill op veel Nl'se rondjes, in handen van meer ervaren fietsers (die dus weten hoe je grip kunt vinden, tractie kunt houden, ook met wat 'snellere' banden). Maar zeker voor de winter, als het nat is, is een NoNi aan de voorkant een veilige keus, let. en fig. Achter kun je dan iets kiezen wat lichter rolt bv. Lekbestendigheid is vaak geen issue in grote delen van Nl. Een NoNi is meer zwaar XC-Trail gericht, AM-light.
't Is dus maar waar je rijdt, en wat je precies zoekt...
Schwalbe Racing Ray
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
Mocht ik in Zuid Limburg in een andere omgeving gaan rijden waar heftige ondergrond te verwachten valt heb ik nog wel een ander setje banden (en evt. wielen), maar het gros van mijn rondjes rij ik in Twente, met uitstapjes naar de UHR of de Veluwe (incl. uitlopers).
Maar zoals eerder gemeld zijn ze besteld, dus ik ga meemaken of Schwalbe eenband heeft gemaakt waar ik mee uit de voeten kan op het terrein waar ik veel rij!
Maar zoals eerder gemeld zijn ze besteld, dus ik ga meemaken of Schwalbe eenband heeft gemaakt waar ik mee uit de voeten kan op het terrein waar ik veel rij!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
- Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
- Contacteer:
Als je de racing ray op de schwalbe site vergelijkt met rocket ron, lijken ze qua inzetgebied precies gelijk; iemand enig idee wat het verschil is tussen deze 2 banden? Theoretisch, of liever nog in de praktijk?
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
De Rocket Ron ontving nogal eens wat klachten wegens onvoorspelbaarheid. Dat scheen veroorzaakt te worden door de buitenste rij noppen die wat verder weg stonden van de overige, waardoor er een soort "gat" ontstond. Kwam je bij schuin liggen op dat noppenloze stukje, dan kom je even wegglijden, tot je weer op de buitenste rij noppen kwam.
Bij de Racing Ray schijnen ze dat probleem opgelost te hebben door een betere noppenplaatsing. Plus dat er een andere compound is toegepast; Addix Speedgrip.
Op zich vond ik de Rocket Ron een prima bandje. Snel en toch voldoende grip. Een heel enkele keer heb ik inderdaad dat even wegglijden ervaren.
Zodra de Racing Ray in 2.35 komt, twijfel ik geen seconde. Ik heb de vraag al bij Schwalbe weggelegd.
Beiden laten zich uitstekend combineren met de Racing Ralph achter. Die ook weer vernieuwd is en in de Addix compound is uitgevoerd.
Zo blijven we lekker bezig!
Bij de Racing Ray schijnen ze dat probleem opgelost te hebben door een betere noppenplaatsing. Plus dat er een andere compound is toegepast; Addix Speedgrip.
Op zich vond ik de Rocket Ron een prima bandje. Snel en toch voldoende grip. Een heel enkele keer heb ik inderdaad dat even wegglijden ervaren.
Zodra de Racing Ray in 2.35 komt, twijfel ik geen seconde. Ik heb de vraag al bij Schwalbe weggelegd.
Beiden laten zich uitstekend combineren met de Racing Ralph achter. Die ook weer vernieuwd is en in de Addix compound is uitgevoerd.
Zo blijven we lekker bezig!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Meer grip op iets zachtere ondergrond. Dus op de nattere zandbodem die je nu op een groot deel van de Nederlandse parcoursen vindt.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gisteren weg geweest in Groesbeeks bos
met voor NoNi en achter de nieuwe Ralph bijde 2,25
moet zeggen tot nu toe fijne combo
met voor NoNi en achter de nieuwe Ralph bijde 2,25
moet zeggen tot nu toe fijne combo
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
Ik had zondag die kant op willen gaan om mijn nieuwe combi te testen, alleen ik zie net dat dan ook de 7-heuvelenloop is. Misschien maar even een andere plek in de buurt van Nijmegen zoeken om ze te testen....
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
Het heeft even geduurd, maar gisteren de banden in natte omstandigheden aan de tand kunnen voelen tijdens een (veldrij)wedstrijd.
Banden bieden veel grip in de modder, rollen licht op harde ondergrond (asfalt/harde gras-secties), en bieden vertrouwen op natte wortels.
Mag nog wel spelen met de druk, reed nu met de druk die ik ook in mijn banden had mét binnenbanden, maar kan zeker nog wel een paar tienden lager
Banden bieden veel grip in de modder, rollen licht op harde ondergrond (asfalt/harde gras-secties), en bieden vertrouwen op natte wortels.
Mag nog wel spelen met de druk, reed nu met de druk die ik ook in mijn banden had mét binnenbanden, maar kan zeker nog wel een paar tienden lager
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar ik lees in je profiel "Soma Fog Cutter" en in je post veldrijwedstrijd.
Dus 622x37 ?
Hoe representatief is dat voor het mtb'en ?
Dus 622x37 ?
Hoe representatief is dat voor het mtb'en ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
Omdat ik die wedstrijd met mijn Niner heb gereden, en daar ligt dus iets breder dan 37mm op
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- All rounder
- Berichten: 138
- Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
- Mijn mountainbike: Scott Spark 930
57mm?
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
2.25 inch, dus plusminus 57 mm inderdaad
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
- jeroentune
- Pro Biker
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
- Mijn mountainbike: Sassenheim
Ik heb de combi RaRalph en RaRay nu op de nieuwe starre fiets gemonteerd.
Carbon frame met Carbon vork . puur voor de paadjes link en rechts en de harde parcourtjes zoals Noordwijk en Dorst.
ik ben enorm verbaast over de rolweerstand want die is echt nihil. ik heb nog nooit een noppenband gereden die zo makkelijk rijdt. ook zijn de bandjes enorm stil op het asfalt. op de wat hardere parcourtjes heeft de racing Ray verbazend veel grip op het voorwiel. niks hapt of glijdt weg. echt heel betrouwbaar. het profiel van de RaRalph is enorm veranderd en behalve op een grote natte wortel had ik overal grip. Fijne combi die er voorlopig wel op blijft zitten ! Ik rij ze tubeless op een 35mm velg . (30mm intern) met 2.1 bar druk .. dit puur voor op het asfalt . .ik verwacht dat ik met een druk van 1.7 nog meer grip ga krijgen.
Carbon frame met Carbon vork . puur voor de paadjes link en rechts en de harde parcourtjes zoals Noordwijk en Dorst.
ik ben enorm verbaast over de rolweerstand want die is echt nihil. ik heb nog nooit een noppenband gereden die zo makkelijk rijdt. ook zijn de bandjes enorm stil op het asfalt. op de wat hardere parcourtjes heeft de racing Ray verbazend veel grip op het voorwiel. niks hapt of glijdt weg. echt heel betrouwbaar. het profiel van de RaRalph is enorm veranderd en behalve op een grote natte wortel had ik overal grip. Fijne combi die er voorlopig wel op blijft zitten ! Ik rij ze tubeless op een 35mm velg . (30mm intern) met 2.1 bar druk .. dit puur voor op het asfalt . .ik verwacht dat ik met een druk van 1.7 nog meer grip ga krijgen.
Ik rij achter ook met de RaRalph
En ben daar ook zeer over te spreken
Voor heb ik nobi nic liggen deze heeft net wat meer grip maar tracks zijn hier (nijmegen) ook niet zo hard
Ps. Bij de banden met biba 1.9bar
En ben daar ook zeer over te spreken
Voor heb ik nobi nic liggen deze heeft net wat meer grip maar tracks zijn hier (nijmegen) ook niet zo hard
Ps. Bij de banden met biba 1.9bar