Schwalbe Racing Ray

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies.
Performance is ook Addix, alleen kan je verder niet kiezen voor soft of medium .
Voor deze banden is soft toch een zeldzame keuze.
Oeps, zie net dat dw Ray voorlopig alleen in speedgrip komt
Maar met je binnenband gooi je alle (marginale) voordelen van de duurdere uitvoering weer overboord.
Als ik de keuze heb ga ik axvter voor Performance. Voor wil ik nog wel eens zwichten voor de duurdere variant (evo) omdat je dan kunt kiezen voor een zachte compound.
Maar het is jouw portemonnee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Heel zwart op wit heeft de duurdere compound wel effect, maar een tubeless conversie heeft vele malen meer effect.
Compound heeft daarbij vooral effect op grip op natte wortels en stenen en voor/nadelen in slijtage. Klein beetje rolweerstand.
Tubeless geeft op alle ondergronden meer grip, geeft minder rolweerstand en geeft veel betere lekbestendigheid.

Dus daarom gooi je met je binnenbanden de kleine voordeeltjes van de duurdere compound overboord en zou het veel logischer zijn, voor performance en portemonnee, om eerst tubeless te gaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Thx, mooie aanvulling.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 524
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Helder. Ik moet 'er' aan geloven. I go tubeless zodra ik de nieuwe set banden binnen heb
gebruikert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 7 februari 2016, 22:38

Wat ik vreemd vind is dat bijv. alle dames van Ghost factory de wereldbekerwedstrijden met de Racing Ralph voorop rijden.... voor wie zou de Racing Ray dan in het leven geroepen zijn??
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat zijn 5 dames die rolweerstand en gewicht bovenaan het prioriteitenlijstje hebben staan.
De Racing Ray is voor alle stervelingen die gewoon voor hun banden moeten betalen.
Ik vergelijk het met wat ik zelf rij: RaceKing achter - XKing voor. Dat is eigenlijk hetzelfde principe.
Maar er zijn dus ook mensen die kiezen om met een RaceKing voorop te rijden. Zou ik zelf nooit doen, maar het geeft wel iets minder rolweerstand.
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Ik denk dat ze de Racing Ralph gebruiken bij droog weer en de Ray als het modderig is. De Ralph zal wel iets lichter lopen door de lagere noppen en het hardere rubber.
gebruikert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 7 februari 2016, 22:38

ScottSpark schreef:Ik denk dat ze de Racing Ralph gebruiken bij droog weer en de Ray als het modderig is. De Ralph zal wel iets lichter lopen door de lagere noppen en het hardere rubber.
La Bresse was nu niet bepaald droog....

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1 ... n__=%2B%3E" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Een aantal ritjes heb ik er al op zitten met de Ray. Veelal droge single track, een paar weken geleden nog zeer droog en glad op Zeist en Austerlitz. De band bevalt goed tot dusver. Duidelijk meer grip en vertrouwen dan de Rocket Ron, mijn vorige voorband (TL, snakeskin). Die gleed regelmatig weg aan de voorkant. Zeker op het snelle droge Zeist. Constant zoeken naar grip. De Ray verandert het karakter van de fiets volledig, van onderstuur naar overstuur zeg maar. Lomp insturen en de voorkant blijft netjes in het spoor, terwijl de achterkant (RaRa, oude type) als eerste grip verliest.
De Ron reed ik met 1.6 bar. Nog lager en de band werd slap. De Ray rijd ik ook TL met slechts 1.2 bar. Bij deze druk blijft hij stevig op de 19mm velg met voldoende zijdelingse stabiliteit. Door deze lage druk is de grip zeer goed. Omdat de Ray wat steviger is lijkt de rolweerstand een pietsje hoger, maar dit is moeilijk te vergelijken met de Ron die ik met een hogere druk reed. Of de Ray ook veelzijdig is en ook voldoende grip heeft in de NL-se modder zal nog moeten blijken.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mooie review alvast! Dank je! Wat is je gewicht?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Ad58 schreef: wo 10 oktober 2018, 06:12 Mooie review alvast! Dank je! Wat is je gewicht?
80kg
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Flow&Co schreef: wo 12 september 2018, 10:22 Heel zwart op wit heeft de duurdere compound wel effect, maar een tubeless conversie heeft vele malen meer effect.
Compound heeft daarbij vooral effect op grip op natte wortels en stenen en voor/nadelen in slijtage. Klein beetje rolweerstand.
Tubeless geeft op alle ondergronden meer grip, geeft minder rolweerstand en geeft veel betere lekbestendigheid.

Dus daarom gooi je met je binnenbanden de kleine voordeeltjes van de duurdere compound overboord en zou het veel logischer zijn, voor performance en portemonnee, om eerst tubeless te gaan.
Dus 5% verschil in rolweerstand door het compound is minder dan 5% in winst door tubeless :~ :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die 5% is welke compound tegenover welke compound?
Mijn stelling waar Flow op reageerde was dat het onzin is aan Evo te kopen (3compounds, achter kies je meestel speedgrip) tov een Performance (2 compounds, geen keuze, automatisch speedgrip). Je betaald dan 20 euro extra voor iets zachtere zijnoppen, terwijl je op dezelfde middennoppen rijdt en de rolweerstand van de binnenband blijft koesteren.
Als je de puntjes op de i wilt zetten, moet je de i zelf niet vergeten, anders hangt er ergens een puntje loos in de lucht.
Oftewel niet alleen je portemonnee trekken, maar vooral zelf blijven nadenken.

Maar om bij jouw 5% te blijven, het is zonde om €20 extra uit te geven voor 5% terwijl je ergens anders 5% laat liggen die minder kost.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Helaas komen de compound van de 2 verschillende series niet met elkaar overeen. Daarnaast zijn ook de karkassen anders en zit er een behoorlijk verschil in rolweerstand tussen de 2 series. Groter dan tubeless ooit gaat oplossen.


En los daarvan is het verschil in compound in het algemeen dus ook groter dan het verschil dat tubeless gaat maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef: wo 10 oktober 2018, 11:14 Helaas komen de compound van de 2 verschillende series niet met elkaar overeen. Daarnaast zijn ook de karkassen anders en zit er een behoorlijk verschil in rolweerstand tussen de 2 series. Groter dan tubeless ooit gaat oplossen.


En los daarvan is het verschil in compound in het algemeen dus ook groter dan het verschil dat tubeless gaat maken.
Ik vond verschil tussen performance en evo in de oude racing ralph in gevoel van grip enorm. Wisselen van michelin latex biba naar tubeless vond ik 0 verschil.

Dit is allemaal alleen op het gevoel.
Plaats reactie