Setback etc overzetten naar nieuwe fiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Mijn huidige houding is goed, die wil ik dus graag zo houden op de nieuwe fiets.
Ik heb een nieuwe fiets uitgezocht en bereden.
De reach is hetzelfde als wat ik nu heb. Dat is dus geen probleem.

Echter, volgens de geometrietabel heeft de nieuwe bike een zitbuishoek van 73,6 graden.
Mijn huidige bike heeft 74 graden.
Omdat ik redelijk ver naar achteren zit zou dit normaal gesproken dus altijd goed moeten komen.

Wanneer ik nu meet, staat mijn huidige setup nog altijd 7mm verder naar achteren.
Als ik op de nieuwe fiets het zadel nog 7mm naar achter moet schuiven is dit te ver.

VOLGENS SPECS heeft mijn huidige bike een zadelpen die 1cm verder naar achteren staat.

Dus: mijn zadel moet 0,7 cm naar achteren
- mijn huidige fiets heeft een zadelpen van -21mm en 74gr zitbuis
- de nieuwe fiets heeft een zadelpen met -10mm en 73,6gr zitbuis

Op papier zou ik toch ongeveer gelijk uitkomen??? Waarom in de praktijk dan niet?
Ik heb gemeten vanaf de punt van het zadel (zoals het hoort volgens Chris Brands)

Andere zadelpen met meer setback heeft NIET mijn voorkeur omdat ik dan de gewichtsverdeling aanpas, en wil niet nóg meer druk op het achterwiel.

Iemand die mij hier verder in kan helpen en wat zijn jullie ideeën?
Laatst gewijzigd door Freewheeler op ma 26 februari 2018, 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik begrijp hem wel en ik begrijp hem niet...

Hoe kan je gewichtsverdeling anders uitkomen met een setback zadelpen als in dat geval je zadel op hetzelfde punt zit? Dat ligt alleen aan de positie van je zadel, niet hoe je die bereikt.

Heeft je nieuwe bike misschien een gebogen zadelpenbuis? Of je oude?

Maar je zadel moet verder naar achteren tov de bb? Of ten opzichte van je stuur? En is die 7 mm dan te ver tov de bb of stuur?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Zoals ik het nu in de praktijk zie moet ik 7mm verder naar achteren op de nieuwe fiets om gelijkt te komen met mijn huidige fiets. Dat kan niet met de huidige zadelpen, dus moet ik een andere zadelpen steken. Dan kom ik dus verder naar achteren waardoor het gewicht verder naar achter gaat.

Het is gemeten tot hart bottom bracket. Zijn beide gewoon rechte zadelpennen.

Ik snap niet hoe dat mogelijk is. Huidige fiets heeft heeft een zadelpen met 1cm meer setback, en de nieuwe heeft een zitbuishoek van 73,6 graden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De zit overnemen naar je nieuwe bike geeft niet altijd het gewenste resultaat.
Hoe meet je?
Je maakt op 3 plaatsen contact met je fiets, stuur, zadel en pedaal.
Voor jou lijkt eenzelfde “driehoek” de oplossing.
Maar je nieuwe fiets heeft een andere (langere) bovenbuis, een andere (kortere) stuurpen en een ander (breder) stuur. Wellicht staat het stuur ook iets hoger, want meer veerweg, grotere wielen.
Grote kans dat het niet helemaal lukt en nog grotere kans dat je dan niet op de fiets zit zoals bedoeld is voor deze fiets.

Kortom, kan je leven met deze 7mm verschil?
(En wellicht nog een paar mm op andere plekken?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is net als met nieuwe schoenen.
Uiteraard moet de maat kloppen, maar een beetje verschil is er altijd.
Dat is een kwestie van wennen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Dat is het juist een beetje. Volgens bikefitter Chris Brands mag zadelhoogte en terugstand niet aangepast worden. Al de andere maten wel.
Ook vanwege knieklacht-verleden en positieve ervaring met de huidige fiets durf ik hier niet aan te rommelen.

Geometrie is hetzelfde. Alleen de zitbuishoek iets anders. Balhoofd iets langer maar met de pen aanpasbaar.
Ook de balhoofdhoek, lengte achterbrug en 1cm langere zitbuis, maar dat maakt niets uit voor de houding.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freewheeler schreef:Zoals ik het nu in de praktijk zie moet ik 7mm verder naar achteren op de nieuwe fiets om gelijkt te komen met mijn huidige fiets. Dat kan niet met de huidige zadelpen, dus moet ik een andere zadelpen steken. Dan kom ik dus verder naar achteren waardoor het gewicht verder naar achter gaat.
Gelijk ten opzicht van wat??? Je stuur? Of je bracket?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Lars TB schreef:
Freewheeler schreef:Zoals ik het nu in de praktijk zie moet ik 7mm verder naar achteren op de nieuwe fiets om gelijkt te komen met mijn huidige fiets. Dat kan niet met de huidige zadelpen, dus moet ik een andere zadelpen steken. Dan kom ik dus verder naar achteren waardoor het gewicht verder naar achter gaat.
Gelijk ten opzicht van wat??? Je stuur? Of je bracket?
Gemeten vanaf bracket
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je oude fiets nog?
Dat meet/vergelijkt wel makkelijker.
En heb je je oude zadel op je nieuwe fiets?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Heb ze naast elkaar staan. Zo ben ik met een “praktijkmeting” achter het verschil gekomen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freewheeler schreef:
Freewheeler schreef:Zoals ik het nu in de praktijk zie moet ik 7mm verder naar achteren op de nieuwe fiets om gelijkt te komen met mijn huidige fiets. Dat kan niet met de huidige zadelpen, dus moet ik een andere zadelpen steken. Dan kom ik dus verder naar achteren waardoor het gewicht verder naar achter gaat.

Gemeten vanaf bracket
Maar waarom verandert je gewichtsverdeling dan? Dat is hooguit mogelijk als je achtervork langer of korter is en/of je vork vlakker of rechter staat.

Volgens mij maak je een foute aanname... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Freewheeler schreef:
Andere zadelpen met meer setback heeft NIET mijn voorkeur omdat ik dan de gewichtsverdeling aanpas, en wil niet nóg meer druk op het achterwiel.
Deze snap ik niet. Als je hoek/ afstand hart trapas en zadel gelijk zijn kom je toch niet verder naar achteren te zitten?

Als je weer een -21 setback zadelpen monteert moet je zadel toch 7mm naar voren tov. je oude frame. Gewicht verdeling blijft dan gelijk....
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

De originele zadelpen is natuurlijk ideaal. Daar hoort dus een ideale offset bij.
Ik kan het zadel niet ver genoeg naar achteren schuiven, dat ziet er erg raar uit. Ik moet dus nóg verder naar achteren.
Ik moet dan een pen met meer setback monteren en ga ik dus eigenlijk verder achter de trapas zitten als de bodoeling is

Maar even terug naar de basis. Mijn wiskunde is niet super, maar één graden zitbuishoek staat toch gelijk aan ongeveer 1 cm? (Zadelhoogte 74,4)
Dat zou in de praktijk 4mm zijn. Het lijkt in dat geval meer aan het zadel te liggen toch?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Freewheeler schreef:.
Ik moet dan een pen met meer setback monteren en ga ik dus eigenlijk verder achter de trapas zitten als de bodoeling is
Als je het zadel op dezelfde positie op je zadelpen laat zitten als op je oude frame ja, als je hem 7mm naar voren schuift is er geen verschil meer tussen beide frames.

Die ene graad is afhankelijk van de afstand.... Hoe langer hoe meer afwijking
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Als ik mijn zadelpen zo over zou zetten (als dat kon) dan zou ik verder naar achter komen zitten door de kleinere hoek op het nieuwe frame. Als ik het iets naar voren schuif zit ik inderdaad goed.
Punt is dan dat ik verder naar achter zit als waar het frame voor ontworpen is, en hoe verder naar achteren hoe meer druk op het achterwiel (denk aan naar voren schuiven met klimmen etc)

Het vreemde vind ik dat ik niet uitkom volgens het gegeven (met een zadelhoogte van 74,4)
- nieuwe fiets heef 10mm zadelpen setback / 73,6gr zitbuishoek
- oude fiets heeft 21mm zadelpen setback / 74gr

De originele zadelpen van de nieuwe zou toch goed moeten zijn? (11mm minder setback compenseert 0,4graden zitbuishoek) of ben ik hem nu helemaal kwijt?
Hoe meer je zoekt op het net, hoe lastiger het lijkt :-(
Plaats reactie