oplossing probleem te "grote" cassette 11-42 naar 11-28

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

Nadat laatst de cassette van van mijn woon/werk MTB was versleten en ik op zoek ging naar een passende ketting en tandwielen kwam ik deze volgende sets tegen. :bier:

https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... odificeerd

heb zelf voor de 105 casette gekozen. maar schijnbaar word hij ook gemaakt in een Ultegra uitvoering
ik rij en zelf al een 2 weken mee en werkt gewoon naar behoren. wellicht dat dit onder de mede bikers al bekent was, maar ik lees en maar zelden iets over?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hoort en/of ziet het toch weleens hoor.
Zelf ook geprobeerd, maar een racefiets cassette op mn mtb vond ik waardeloos.
Ik schakelde de hele tijd op en neer opzoek naar het ideale verzet.
Werd er niet gelukkig van.
De grotere stappen van een mtb cassette vind ik fijner op de mtb.
Maar het zal persoonlijk zijn en er ook wel vanaf hangen waar je fietst.
Geniaal is het wat mij betreft niet.

En er zijn meer mogelijkheden.
Als je een naaf met een brede body hebt, dan past zo’n racefiets cassette gewoon, dus hoef je niets aan te (laten) passen.
Zulke naven herken je omdat ze een spacer gebruiken om een mtb cassette te monteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Prachtig dat zoiets gedaan wordt.

Fabrikanten zijn vooral bezig met omzet en niet bezig met mogelijkheden voor de klant.
Met 10-speed was het met shimano en sram nog wel aardig uitwisselbaar en had je keuze zat qua verzet.
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

ThaSingleTrackMastah schreef:Je hoort en/of ziet het toch weleens hoor.

En er zijn meer mogelijkheden.
Als je een naaf met een brede body hebt, dan past zo’n racefiets cassette gewoon, dus hoef je niets aan te (laten) passen.
Zulke naven herken je omdat ze een spacer gebruiken om een mtb cassette te monteren.
Brede body? je bedoelt dan een racefiets body? in dat geval zou er ook geen mtb 11 speed cassette oppassen toch, omdat deze smaller zijn als race-cassettes?
maar zeker moet je dan iets aanpassen. het grootste tandwiel alt namelijk over de body heen race-cassettes zijn aan de achterkant vlak. in dat geval zou je sowieso de derailleur moeten afstellen en zijn je wielen minder makkelijk uitwisselbaar
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hope Pro4, alle naven waarbij je een 1,85mm spacer nodig hebt om een mtb cassette te monteren.
Bij DT 240 en 350 kan je een road body monteren.
En ik gok dat je bij Shimano 135mm wel een 105 of Ultegra body kunt monteren op je naaf (longshot).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik rijd ook al jaren met weg cassettes op de MTB, zeker omdat ik ook regelmatig op de weg rijd in de winter met de MTB. Een 12/27 10sp of een 12/28 11sp zijn dan heerlijk.

Voor in het terrein heb ik een 11/32 10sp dat loopt heerlijk met twee tanden in het lage bereik. Je schakelt je niet suf en je hebt toch redelijk kleine stappen.

Ik ben ook niet van die gatenkaas cassettes. Jammer dat er voor de MTB 11 speed niet wat meer wordt gemaakt een 11/36 zou daar ook lekker zijn. Zo kan je steken wat je prettig vind.

Daarnaast is een shimano 10 of 11 speed road cassette ongeveer 1/4 van de prijs van een 11 of 12 speed sram MTB cassette. Dat speelt voor sommige misschien ook mee.
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Schakelt het dan nog steeds goed?
Ik heb een SRAM X9 achterderailleur, één blad voor en 11-28 10 speed cassette.
Maar bij mij schakelt het slecht, volgens de LBS heeft dit met de lange kooi te maken.
Ik heb er nu een medium kooi en merk geen verschil.
“Mooi van verre, verre van mooi”
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Voor de MTB heb je tegenwoordig van shimano een 11-34 11 speed cassette: https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p58013/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leo VL schreef:Schakelt het dan nog steeds goed?
Ik heb een SRAM X9 achterderailleur, één blad voor en 11-28 10 speed cassette.
Maar bij mij schakelt het slecht, volgens de LBS heeft dit met de lange kooi te maken.
Ik heb er nu een medium kooi en merk geen verschil.
De lange kooi is bedoeld voor 2 en 3 voorbladen, medium (en kort) voor 1x setups.
Kortere kooien houden de ketting strakker, maar zorgen niet voor beter schakelen.
Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is, schakelen op zich zou met een lange kooi ook goed moeten gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef:Kortere kooien houden de ketting strakker, maar zorgen niet voor beter schakelen.
Een kortere kooi houdt de ketting maar marginaal strakker (bij gelijkblijvende veerspanning, die daadwerkelijk de ketting strak houdt), maar zorgt voor sneller en preciezer schakelen omdat de hoek deie de ketting maakt tijdens het schakelen groter is. Schakelen gebeurt met het onderste derailleurwieltje.
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In mijn ervaring is dat verschil in de praktijk vrij klein. Ik ben ooit overgestapt van een lange X9 derailleur naar een medium X0, dus niet alleen met een kortere kooi maar ook nog eens een stapje hoger qua groep.
Ik vond het verschil amper voelbaar, het zag er vooral mooier uit ;-)

Hoe dan ook klopt het wel wat TSTM zegt, met een lange kooi moet het gewoon goed kunnen schakelen. Hooguit wordt het met een kortere kooi nog een tikje beter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alien schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Kortere kooien houden de ketting strakker, maar zorgen niet voor beter schakelen.
Een kortere kooi houdt de ketting maar marginaal strakker (bij gelijkblijvende veerspanning, die daadwerkelijk de ketting strak houdt), maar zorgt voor sneller en preciezer schakelen omdat de hoek deie de ketting maakt tijdens het schakelen groter is. Schakelen gebeurt met het onderste derailleurwieltje.
Die moet je eens uitleggen. Want volgens mij zou de hoek min of meer gelijk moeten zijn/blijven tussen lang en kort!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Leo VL schreef:Schakelt het dan nog steeds goed?
Ik heb een SRAM X9 achterderailleur, één blad voor en 11-28 10 speed cassette.
Maar bij mij schakelt het slecht, volgens de LBS heeft dit met de lange kooi te maken.
Ik heb er nu een medium kooi en merk geen verschil.
Ik heb een 10-speed X7 medium cage derailleur op een Shimano 105 11-28 casette. Dit heeft altijd probleemloos geschakeld, met zowel een normale mtb trigger shifter als een een road shifter.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lars TB schreef:
Alien schreef:Een kortere kooi […] zorgt voor sneller en preciezer schakelen omdat de hoek deie de ketting maakt tijdens het schakelen groter is.
Die moet je eens uitleggen. Want volgens mij zou de hoek min of meer gelijk moeten zijn/blijven tussen lang en kort!
Neen. De afstand tussen de kransjes is gelijk; dat is de zijdelingse beweging die de derailleur maakt. Bij een langere kooi staat het onderste derailleurwieltje verder van de cassette af. Daaruit volgt dat de hoek die de ketting maakt ten opzichte van de cassette, tíjdens de schakelbeweging, groter is bij een kortere kooi.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt, maar volgens jouw redenering zou een langere kooi dus altijd beter schakelen dan een korte kooi?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie