Shimano AM schoenen (pasvorm en vergelijk t.o. 5 Ten)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Dat had ik bij de DX (volgens mij zelfde type als jij hebt) ook, en de nieuwe blauwe in dezelfde maat als die DXen waren voor mij een maat te klein.
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano moet bij mij ook 1 maat groter dan gebruikelijk.
Mijn voet is vrij breed, maar het breedste stuk is m'n middenvoet, dus achter de tenen.
Daardoor(?) nog nooit last gehad dat Shimano schoenen te smal zijn.

Wel opletten met Shimano. Even onder de binnenzool kijken of daar alles vlak is.
Vaak hebben ze zo'n opengewerkte tussenzool, dat gaat op den duur doordrukken en irriteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ga de Five Ten's nog wel een keer laten lijmen, maar heb toch de AM7 besteld. Gisteren binnengekregen, de pasvorm is iets smaller dan die van de oude DX-en maar ze lijken me toch aardig goed te passen (en dan moeten ze nog ingedragen worden, dus dat kan alleen maar beter worden).
Wel een maat groter genomen dan m'n normale schoenmaat (of de maat voor FT's), dat is bij Shimano eigenlijk standaard in mijn ervaring.

B-C had ze in een combi-aanbieding met NC17 platformpedalen, net iets over de 100,- voor de set en ik wilde toch nog een paar nieuwe trappertjes hebben...
Met losse prijzen van ongeveer 90 voor zowel de schoenen als pedalen is dit een superaanbieding.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jij bent ook een lopende geldput ook he;)

Maar ben wel benieuwd hoe ze gaan bevallen. Die enkelprotectie is niet verkeerd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Enkelprotectie is waarom ik mijn northwaves destijds teruggebracht heb. De naad van de schoen zat precies op de knobbel van mijn enkel te drukken.

De freerider contact heb ik ook gehad inderdaad. Bij mij scheurden de veter gaten steeds uit, terwijl bij een maatje van me de zolen ook loslieten (iets wat je vaker leest).
Nu ik freerider ELC's heb, ben ik helemaal tevreden. Genoeg stijfheid, maar ook fatsoenlijke veter lussen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tot nu toe nog nergens last van met de Contacts, maar ik hou het scherp in de gaten. De Shimano's zijn dan een mogelijke kandidaat.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Kermit, ik ben ook wel benieuwd naar de grip van de AM's, dus laat even weten hoe dit bevalt.

Mijn 5-10 contacts zijn best wel fijn maar inderdaad wat problemen met zolen (loslaten).
Net zoals MacReal bevallen mijn ELC's erg goed in deze tijd van het jaar, maar voor warmere dagen (>15 graden) zou ik toch iets luchtigers (zoals mijn contacts) willen hebben.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb er nog niet mee gereden, even wachten op wat betere omstandigheden...

De pasvorm is trouwens iets minder breed dan van die oude DX schoenen, maar ook weer niet zo smal als de meer racy schoenen die ik van Shimano gehad heb. Beetje tussenvorm. Wel heb je bij de AM7 -zoals bij alle Shimano's- een maat groter nodig dan normaal.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren een eerste ritje met de AM7's gedaan.
Wat opviel in vergelijking met de Five Ten Freerider VXi:
- De Shimano's voelen wat stugger. Dit kan nog iets veranderen als ze ingedragen zijn, nu vergelijk ik nieuwe schoenen met een paar die al ruim twee seizoenen gedragen zijn.
- Gerelateerd hieraan voelt de zool harder, minder buigzaam.
- De grip lijkt iets minder, maar wel genoeg. Ik had iig geen enkel probleem met van het pedaal schieten of dergelijke missers.
- Het eerste gevoel was alsof je iets minder contact met het pedaal (en daarmee de fiets) hebt als met de FT's. De Freeriders voelen alsof je met een paar soepele turnschoentjes om je pedaal gevouwen zit, met de Shimano's heb je meer het gevoel op de pedalen te staan.
- De schoenen zijn warmer. In dit jaargetijde een voordeel, in de zomer een nadeel.
- Ze zijn veel makkelijker schoon te maken dan de FT's door de gladde flap over de wreef en de afgedekte veters.

Kort samengevatte eerste indruk: zeker geen onprettige schoen, voelt degelijk, de zool is dermate stevig dat je niet snel last van drukpunten zult krijgen. De grip is gewoon goed, maar het gevoel dat de Freeriders geven alsof je vastgekleefd zit aan het pedaal ontbreekt een beetje.

Let wel, dit is in vergelijking met de halfgladde zool van de VXi's, andere Five Ten's kunnen ook een iets ander gevoel geven. Ik vond de VXi qua grip ook (nog) beter dan de Impact Low.

De pedalen waarmee ik gisteren reed zijn Shimano DX flats (voorloper van de Saint, een pedaal met erg goede grip).
Kom nog wel een keer terug in dit topic als de ervaringen met de AM7 wat uitgebreider zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Klinkt goed
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

kermit schreef:Gisteren een eerste ritje met de AM7's gedaan.
Hoe vallen de shimano's qua maat,
bij FT heb ik maat 47.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef:Gisteren een eerste ritje met de AM7's gedaan.
Wat opviel in vergelijking met de Five Ten Freerider VXi:
- De Shimano's voelen wat stugger. Dit kan nog iets veranderen als ze ingedragen zijn, nu vergelijk ik nieuwe schoenen met een paar die al ruim twee seizoenen gedragen zijn.
- Gerelateerd hieraan voelt de zool harder, minder buigzaam.
- De grip lijkt iets minder, maar wel genoeg. Ik had iig geen enkel probleem met van het pedaal schieten of dergelijke missers.
- Het eerste gevoel was alsof je iets minder contact met het pedaal (en daarmee de fiets) hebt als met de FT's. De Freeriders voelen alsof je met een paar soepele turnschoentjes om je pedaal gevouwen zit, met de Shimano's heb je meer het gevoel op de pedalen te staan.
- De schoenen zijn warmer. In dit jaargetijde een voordeel, in de zomer een nadeel.
- Ze zijn veel makkelijker schoon te maken dan de FT's door de gladde flap over de wreef en de afgedekte veters.

Kort samengevatte eerste indruk: zeker geen onprettige schoen, voelt degelijk, de zool is dermate stevig dat je niet snel last van drukpunten zult krijgen. De grip is gewoon goed, maar het gevoel dat de Freeriders geven alsof je vastgekleefd zit aan het pedaal ontbreekt een beetje.

Let wel, dit is in vergelijking met de halfgladde zool van de VXi's, andere Five Ten's kunnen ook een iets ander gevoel geven. Ik vond de VXi qua grip ook (nog) beter dan de Impact Low.

De pedalen waarmee ik gisteren reed zijn Shimano DX flats (voorloper van de Saint, een pedaal met erg goede grip).
Kom nog wel een keer terug in dit topic als de ervaringen met de AM7 wat uitgebreider zijn.
Hee, ik had dit topic bij aanvang ff gemist, maar wellicht is dit toch nog nuttig als toevoeging:

Ik heb tot ruim een jaar geleden ook met AM's gereden, maar dan de voorloper van deze en dat is de AM41. Zelfde zool, alleen de schoen zelf is qua uiterlijk iets anders geworden, met name qua kleur nu dus blauw zwart (41 was zwart wit en vond ik mooier) en iets andere vormgeving. Ik denk dat de pasvorm zo'n beetje hetzelfde is gebleven en de zool is iig identiek dus mijn oordeel over de AM41 zal ook opgaan voor de AM7.

De punten die je noemt zijn grofweg ook de conclusie die ik over de schoen had:
  • Grip is OK maar ik schoof soms toch langzaam weg met de bal van mijn voet waardoor ik opnieuw moest positioneren, de 5/10 doet het echt beter op dat punt.

    De schoen is zéker warmer dan de 5/10's in de winter. Toch worden ze in de zomer ook niet superheet.

    Wat stijf in het begin...? Dat viel mij mee en het werd zeker soepeler na een paar keer dragen. Ze zitten gewoon goed vind ik, ook wel meer comfy dan de 5/10

    Die flap is idd een pre, schoonmaken is makkelijk en je veters worden tijdens de rit niet nat en dus ook niet vies. Overall blijven ze dus ook best goed droog, maar bij een hele rit flinke regen zijn ze ook wel nat uiteindelijk, maar dat is natuurlijk bij elke lage schoen tenzij je overschoenen hebt.

    Wat ik ook prettig vond is dat verhoogde enkelstuk van de schoen aan de crankzijde, ter voorkoming van onverhoopte aanraking met de crank. Ik moet wel zeggen dat ik niet vaak de crank raak, dus nu met die 5/10 ervaar ik toch geen groot gemis zonder die verhoging, maar als het gebeurt heb je met de AM's daar nét ff dat stuk schoen dat een eerste contact voorkomt.

    De maatvoering is wel iets om op te letten, ik heb maat 42 en had maat 43 genomen (44 was toen ff niet voorradig) maar dat viel toch best klein, dus 2 maten te groot bestellen is geen overbodige luxe.
Bergbike heeft ze idd ook en draagt ze nog steeds; een paar gezamenlijke ritten waren wij de AM adepten... :D
Ik heb nu dus die 5/10 maar heb de AM's nog staan voor gebruik als schoonmaak-schoenen, voor als ik mijn bike afspuit...dan blijven mijn voeten toch net wat droger ;)

Edit: ik heb met de AM's eerst gereden met DMR pedalen (V8) en ben toen overgegaan op Nukeproof Elektron; met de laatste rij ik nu nog met de 5/10 schoenen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@borre, Shimano moet je vrijwel altijd (minimaal) een maat groter nemen dan je normale schoenmaat. Dat is ook bij deze schoenen zo, ik heb 43 genomen terwijl mijn normale maat 42 is. Bij Five Ten kun je wel je normale maat aanhouden, eventueel een halve maat groter.
Shimano heeft doorgaans ook een iets smallere pasvorm dan FT.

Ik ben benieuwd naar mijn ervaringen op wat langere termijn. En dan met name op het gebied van grip op het pedaal, wat dat betreft vind ik die VXi zolen geniaal. Alleen een gladde helling lopend veroveren op profielloze zolen, dat is een heel ander verhaal... :-)
Met de duurzaamheid zal het wel goed zitten, gezien mijn ervaringen met diverse andere Shimano schoenen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

En als je die flap een groot voordeel vind, dan is de 5-10 ELC de oplossing.
Alle goede eigenschappen van 5-10 maar dan met flap en best wel weather proof
en een geweldige kleur stelling :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ze zijn er in 2 kleuren!
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie