Bandenspanningsmeter

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
cannondale f400
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 15:55
Mijn mountainbike: NINER AIR9 CARBON

iemand ervaring met een goede bandenspanningsmeter.??
kom er achter dat het best wel fijn is om op de juiste spanning te rijden maar niet alle pompen geven de zelfde waarde aan.
dus wil ik graag een meter aanschaffen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even relativeren:
Als je altijd dezelfde pomp gebruikt maakt het niet uit, je weet dan wat het moet zijn op jouw metertje ;)

Uitwisselen van waardes blijft altijd lastig, ook als jouw metertje wel (ongeveer) klopt weet je nog niet hoeveel het metertje vd ander afwijkt.
En bedenk ook dat een nauwkeurige manometer al snel meer kost dan wij er ooit voor uit willen geven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Na een drukmeter van Schwalbe en één van PRO, die beide niet betrouwbaar bleken, gebruik ik sinds een maand of 3 de SKS Airchecker.
Deze bevalt erg goed en de draaibare kop maakt het uitlezen ook gemakkelijk.

http://www.sks-germany.com/en/products/airchecker/

Belangrijk is, om steeds dezelfde drukmeter te gebruiken, want afwijken doen ze allemaal.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb laatst een Swalbe gekocht. De metingen daarvan komen aardig goed overeen met die van mijn pomp, dus ga ik ervan uit dat de nauwkeurigheid in elk geval goed genoeg is.
Gebruikersavatar
GPStracks
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 15 september 2003, 21:29
Mijn mountainbike: Specialized Camber Expert 2018

De Topeak bandenspanningsmeter is goed, ook goed te gebruiken voor de demper en vork.
Ik heb hem gecontroleerd met een geijkt instrument op mijn werk, en de waarden komen tot op de psi nauwkeurig over één.

https://www.topeak.com/global/en/produc ... rtgauge_d2

het is inderdaad waar dat waarden vergelijken met elkaar haast onmogelijk is, omdat er nog al wat verschil in de metertjes zit.
Tenzij iedereen een Topeak gebruikt, en die waarden doorgeeft. :D
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

De sks schijnt alleen met schrader goed te werken en met presta onbetrouwbaar, omdat het gat niet diep genoeg is en daardoor geen juiste afdichting. Dit scheelt natuurlijk wat van ventiel tot ventiel, dus niet iedereen zal er last van hebben, maar de meeste reviews zijn niet best...
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Pollekes schreef: Belangrijk is, om steeds dezelfde drukmeter te gebruiken, want afwijken doen ze allemaal.
Inderdaad

En dan heb je ook nog te doen met betrouwbaarheid van de meter. Heb eens een of ander rommelding gehad dat bij 10x meten 10 verschillende waarden gaf.

Al zet ik tegenwoordig m'n banden gewoon met de pomp op de juiste druk. Voor de rit ff checken door de band met de duimen in te drukken, geeft een aardige indicatie of de druk nog voldoende is. Uiteindelijk maakt het niet bijster veel uit of je 1,5 bar of 1,8 bar in je bandhebt zitten.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

JorisR6 schreef:
Pollekes schreef: Belangrijk is, om steeds dezelfde drukmeter te gebruiken, want afwijken doen ze allemaal.
Inderdaad

En dan heb je ook nog te doen met betrouwbaarheid van de meter. Heb eens een of ander rommelding gehad dat bij 10x meten 10 verschillende waarden gaf.

Al zet ik tegenwoordig m'n banden gewoon met de pomp op de juiste druk. Voor de rit ff checken door de band met de duimen in te drukken, geeft een aardige indicatie of de druk nog voldoende is. Uiteindelijk maakt het niet bijster veel uit of je 1,5 bar of 1,8 bar in je bandhebt zitten.
Ehhh... ik vind dat toch echt wel een verschilletje geven hoor... :cry:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

GPStracks schreef:De Topeak bandenspanningsmeter is goed, ook goed te gebruiken voor de demper en vork.
Ik heb hem gecontroleerd met een geijkt instrument op mijn werk, en de waarden komen tot op de psi nauwkeurig over één.

https://www.topeak.com/global/en/produc ... rtgauge_d2

het is inderdaad waar dat waarden vergelijken met elkaar haast onmogelijk is, omdat er nog al wat verschil in de metertjes zit.
Tenzij iedereen een Topeak gebruikt, en die waarden doorgeeft. :D
Ik gebruik deze meter ook en diverse metingen geven ook dezelfde waarden aan. Of het klopt met een geijkte meter, geen idee.
Ik haal alleen elke keer de batterij eruit en plaats deze verkeerd om terug. Doe ik dit niet dan is de batterij met een paar weken leeg.
Ook als ik hem uitzet en wegleg.
Gebruikersavatar
GPStracks
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 15 september 2003, 21:29
Mijn mountainbike: Specialized Camber Expert 2018

Ik haal alleen elke keer de batterij eruit en plaats deze verkeerd om terug. Doe ik dit niet dan is de batterij met een paar weken leeg.
Vreemd, dit is bij mij niet nodig, batterijen zitten er al zeker 7 maand in, en doen het prima.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ThaSingleTrackMastah schreef:Even relativeren:
Als je altijd dezelfde pomp gebruikt maakt het niet uit, je weet dan wat het moet zijn op jouw metertje ;)

Uitwisselen van waardes blijft altijd lastig, ook als jouw metertje wel (ongeveer) klopt weet je nog niet hoeveel het metertje vd ander afwijkt.
En bedenk ook dat een nauwkeurige manometer al snel meer kost dan wij er ooit voor uit willen geven.
Als ik nieuwe banden heb ga ik altijd wat lopen experimenteren, beetje erbij, beetje eraf. Dan is het toch erg handig als je weet wat je aan het doen bent. En voor die ritjes waar je eerst een eind over asfalt naar het parcours gaat met harde banden en daar aangekomen er lucht uit laat lopen is het ook zeer praktisch.
Ervaringssadvies van anderen over bandenspanning moet je alleen letterlijk opvolgen als je evenveel weegt, dezelfde banden en velgen hebt en ook dezelfde rijstijl en smaak vwb druk. Zoniet dan zijn de verschillen in voorkeur tussen personen vaak groter dan de afwijking van de metertjes.
Ik ben mijn Schwalbe metertje een paar maanden terug verloren. Ik mis 'm best wel, ook al heb ik voor ik 'm had jaren met de duimmethode gewerkt. Ik denk dat ik zo'n SKS airchecker ga aanschaffen, die deflate knop is wel handig voor het leeg laten lopen na asfaltritten.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Zijn er nog fatsoenlijke alternatieven? analoog mag ook van mij.
De SKS vertrouw ik niet met presta gezien de reviews, maar zoek eigenlijk wel iets in die prijsklasse...
Emteebeefan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 23 augustus 2017, 19:45
Mijn mountainbike: Cube Attention SL 2017

Prulleman schreef:Zijn er nog fatsoenlijke alternatieven? analoog mag ook van mij.
De SKS vertrouw ik niet met presta gezien de reviews, maar zoek eigenlijk wel iets in die prijsklasse...
Voor Schrader ventiel kun je in iedere automaterialenzaak legio varianten vinden.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ja maar ik bedoel dus voor presta... Die sks werkt heel goed met schrader, maar helaas niet met presta. (Wie heeft er schrader op de MTB, dat is nooit echt een ding geweest toch?)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Schrader is toch best wel een ding geweest vroegah? En nog steeds wel bij goedkope supermarkt mtb's.
Had nog geen reviews gelezen maar als die SKS zo onbetrouwbaar is bij presta dan liever niet. Misschien ga ik wel voor een analoge van Meiser. Daar heb ik wel eens goede dingen over horen roepen. https://www.justpedal.nl/nl/180-gereeds ... ant-meiser" onclick="window.open(this.href);return false;
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie