Magura TS8(R) vs Manitou Marvel (Pro)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Lefty0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 31 maart 2014, 21:41
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Ik ben een Niner Air9 aan het opbouwen, en ben nu op zoek naar een passende voorvork.
Ik wil een zwarte vork in het frame, liefst mat zwart..
Budget €400-€600..
Comfort/kwaliteit vind ik belangrijker dan wat grammetjes extra.
Veerweeg 100mm, evt 120 ook mogelijk denk ik (nog niet echt in verdiept eerlijk gezegd)

Rij voornamelijk rondjes op de Heuvelrug, af en toe een marathon over de grens..

Tot nu toe 2 serieuze opties gevonden.

De Magura TS8(r) en de Manitou Marvel Pro..

Wat vinden de kenners hier, over de Marvel vind ik niet bijster veel info..
De TS8 loopt daarentegen al een tijdje mee..

Wat is wijsheid?
Een 2e hands vork is geen optie..
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Mocht je voor een TS8 gaan zou ik eens informeren bij Beebikes in Kapelle. Ik heb die van mij daar vorig jaar ook vandaan. Kon kiezen tussen glanszwart, matzwart en wit... Koos voor goedkoopste optie van de TS8. Een mat-zwarte zonder remote lock-out (lock-out gewoon op de vork). Vork werd in de werkplaats naar mijn wens gebouwd. (wilde eerst een E-lect lock-out versie, maar heb ik toch van afgezien). Tijdens het mtben staat mij vork toch altijd open...

Wellicht zijn er nu ook zwarte stanchions verkrijgbaar, maar dat weet ik eigenlijk niet. Overigens vind ik de TS8 nou ook weer niet overdreven zwaar...

De Manitou Marvel Pro loopt overigens ook al even mee, toch. Maar of een vork nu lang mee loopt of nieuw is. Eerlijk gezegd zie ik weinig echte vernieuwing in vorkenland... Ik bedoel wat is een bijvoorbeeld een Reba uit 2017 beter dan een Reba uit 2013. Enkel dat er BOOST versies zijn? Of meer?

Maar volgens mij zijn beide vorken nog niet in een BOOST versie te krijgen mochten je wielen dat wel zijn... Of dat in je hoofd spelen.

Van de Magura TS8 krijg me mijn inziens in ieder geval geen spijt. Manitou zie je echter nog minder dan Magura, dus of je die nog makkelijk kunt laten servicen als je het niet zelf doet...
Lefty0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 31 maart 2014, 21:41
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Thnx voor je feedback..
Ik hoef niet te kijken voor Boost versies, is niet van toepassing..

Voorkeur gaat ook uit naar TS8 met lockout..
Lijkt me gewoon een hele betrouwbare vork..

Iets vergelijkbaars heb ik nog niet kunnen vinden binnen dit budget..
Kom de TS8's nieuw al tegen voor rond de €450,-
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Klopt bij een aantal webshops voor 430,- wat ie bij Beebikes ook zal kosten... Maar een 2017 versie is er niet echt geloof ik.
Lefty0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 31 maart 2014, 21:41
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Suntoro schreef:Klopt bij een aantal webshops voor 430,- wat ie bij Beebikes ook zal kosten... Maar een 2017 versie is er niet echt geloof ik.
Dit zou de 2017 versie moeten zijn, met zwarte poten..
https://www.bike24.com/p229514.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat mij vooral opvalt is dat de adviesprijs €550,- is..
Voorheen was de adviesprijs €700,-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat werking (controle) betreft is de Manitou duidelijk de betere. Of je dat er uit gaat halen is de vraag...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lefty0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 31 maart 2014, 21:41
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Lars TB schreef:Wat werking (controle) betreft is de Manitou duidelijk de betere. Of je dat er uit gaat halen is de vraag...
Okay..
Op basis van welke punten verkies jij de Manitou boven de Magura?
Aangezien je aanheeft dat hij duidelijk beter is dan de TS8..
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik heb ondertussen een jaar of 3 een TS8 en dat is een zeer degelijke en betrouwbare no-nonsense vork gebleken die maar een minimum aan onderhoud nodig heeft (o.a. door gebruik elastomeer). Kan er geen kwaad woord over zeggen behalve dat die wel eens wat last heeft van drukverlies in de winter en dat je de torx tool die in de as zit beter direct verwijdert anders ben je die zo kwijt.
Instelmogelijkheden zijn inderdaad beperkt tot druk en rebound maar heb dat nooit als een gebrek ervaren. Zou de vork dus zo opnieuw kopen, zeker aan de prijzen van nu, toen ik de mijne kocht lagen de prijzen een stuk hoger.
Met een iets hoger budget zou ik voor de Rockshox SID 2017 gaan met charger demper, ook zeer tevreden van.
Lefty0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 31 maart 2014, 21:41
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Gary Visser schreef:Ik heb ondertussen een jaar of 3 een TS8 en dat is een zeer degelijke en betrouwbare no-nonsense vork gebleken die maar een minimum aan onderhoud nodig heeft (o.a. door gebruik elastomeer). Kan er geen kwaad woord over zeggen behalve dat die wel eens wat last heeft van drukverlies in de winter en dat je de torx tool die in de as zit beter direct verwijdert anders ben je die zo kwijt.
Instelmogelijkheden zijn inderdaad beperkt tot druk en rebound maar heb dat nooit als een gebrek ervaren. Zou de vork dus zo opnieuw kopen, zeker aan de prijzen van nu, toen ik de mijne kocht lagen de prijzen een stuk hoger.
Met een iets hoger budget zou ik voor de Rockshox SID 2017 gaan met charger demper, ook zeer tevreden van.
Een nieuwe TS8 remote kon ik niet laten liggen voor €350,-
Een SID 2017 is natuurlijk weer een andere prijs-level..
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Lefty0318 schreef:
Een nieuwe TS8 remote kon ik niet laten liggen voor €350,-
Een SID 2017 is natuurlijk weer een andere prijs-level..
Mooie prijs :-q . Ik gebruik zelf geen remote meer maar als je niet tevreden bent van die van Magura dan kan je ook een Rockhox Poplock gebruiken, werkt perfect, ik geef het maar even mee.
Lefty0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 31 maart 2014, 21:41
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Gary Visser schreef:
Lefty0318 schreef:
Een nieuwe TS8 remote kon ik niet laten liggen voor €350,-
Een SID 2017 is natuurlijk weer een andere prijs-level..
Mooie prijs :-q . Ik gebruik zelf geen remote meer maar als je niet tevreden bent van die van Magura dan kan je ook een Rockhox Poplock gebruiken, werkt perfect, ik geef het maar even mee.
Ik ben bekend met de poplock van Rock-Shox..
Ik wacht even af of de remote van Magura me bevalt of niet..
Thnx voor de tip!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lefty0318 schreef:
Lars TB schreef:Wat werking (controle) betreft is de Manitou duidelijk de betere. Of je dat er uit gaat halen is de vraag...
Okay..
Op basis van welke punten verkies jij de Manitou boven de Magura?
Aangezien je aanheeft dat hij duidelijk beter is dan de TS8..
Magura heeft vrij veel low speed compressie demping. Voelt om die reden wat stug aan. Maar ook de seals bij de Magura lijken strakker, wat het aanspreken ook minder maakt. Daarnaast is (lijkt) de luchtkamer wat kleiner, vork is progressiever, maar heb je ook wat minder support in het midden gebied (tenzij je een sportief aanvoelende vork wilt - dus stug - en met meer druk rijdt).

Manitou heeft de demping al jaren op een zeer hoog niveau staan en je kunt die vork vrij soepel rijden en toch veel controle hebben. Je hebt uiteindelijk meer grip en controle, maar ook meer comfort. Je gebruikt makkelijker de hele veerweg, maar de vork blijft bij het rijden goed in het middengebied staan, waar je een vork eigenlijk wilt hebben (net voorbij de sag).

De Magura is meer voor wedstrijdrijders die het idee van een stugge vork willen hebben. Sneller is het alleen tussen je oren, maar voor wedstrijdrijders kan dat een grote rol spelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie