Ander stuur

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Karvan Cevitam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:38
Mijn mountainbike: ????? ??????

Cannondale C3 riser, 6061 double-butted alloy, 740mm, 6 deg. rise, 9 deg. sweep
Dit zijn de informatie gegevens van het stuur.

Op de lengte kan ik zoeken , alleen de dikte (diameter) en hoeveel rise dat .. gaat mijn pet te boven.

Ik wil wel een riser stuur , zoveel is me al wel duidelijk :oops:
Een breder stuur zeg 785mm is mischien relaxter voor xc en af en toe een rondje dorst ?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Diameter zal hoogstwaarschijnlijk 31.8mm zijn. Dit is de meest voorkomende diameter. Mocht je nu een stuur hebben met een kleinere diameter heb je dus ook een andere stuurpen nodig (tenzij er shims, dat zijn opvulringen, om je stuur zitten op het gedeelte dat in je stuurpen zit).

Sweep is de buiging (in graden) die het stuur maakt naar achteren toe. Dit stuur is dus niet 100% recht.
Dat geldt dus ook voor de rise (ook in graden die het stuur omhoog buigen t.o.v. het midden).

785 mm is vrij gangbaar als uitgangsmaat voor een 29er. Naar persoonlijke voorkeur is een stuur in te korten.
Heb je een 26er dan is 785mm wel erg breed. Zelfs voor een 27.5 vind ik dat te lang (uiteraard persoonlijke mening)
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat Slapbandje zegt^^

En waarom wil je uberhaupt een ander stuur, heb je nu problemen?
Wat bedoel je met "relaxter voor XC"?
Karvan Cevitam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:38
Mijn mountainbike: ????? ??????

Dankje slapbandje !
Dat helpt enorm :-q

Nee TenZNL , geen problemen , ik heb zelfs de fiets nog niet , wel al besteld :wink:
Maar zag dat er veel sturen in de aanbieding waren bij C.R.C. , en het is in eerste instantie vanuit een cosmetisch standpunt en ten tweede dat op mijn oude bike een smaller stuur zat en ik dat mjah .. zenuwachtiger vond ?
Als je het zo zou kunnen beschrijven :)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Helder. Een smal stuur is idd wat nerveuzer.
En hoe breed was dat stuur op je oude bike (en icm welke lengte stuurpen)?

Ik zou sowieso eerst wachten tot de fiets er is en wat rondjes trappen voordat ik zulke dingen ga upgraden (al is dat soms best moeilijk :lol: ).
Plaats reactie