Is er verschil in drinkzakken?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Ik heb sinds een tijdje een drinkzak van de Decathlon in gebruik. Nu is mijn ervaring dat ik veel moeite moet doen om te drinken. Met de bidon van 750cc heb ik genoeg voor een uur fietsen bij normale temperaturen. Als ik de drinkzak gebruik dan heb ik het gevoel dat ik continu de slang in de mond heb en kom dan weer thuis en dan blijkt dat ik weinig gedronken heb. Met een vergelijkbare rit van een uur heb ik dan ongeveer 400cc weten te drinken.

Nu is mijn vraag: Zit er verschil in de drinkzakken? Drinkt een camelback bijvoorbeeld makkelijker door een ander mondstuk of grote/dikkere slang? Zijn er nog andere merken met eventuele verschillen?

Het gaat me niet om koelhouden met isolatie of iets dergelijks. Puur om het drinkgemak.

Graag jullie ervaring hierbij.

Patrick
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik heb er eentje van de décathlon en eentje van evoc beide gekregen bij een tas.. Dat ding van de décathlon is echt een drama vergeleken met die van evoc.. Dus ja er is wel degelijk verschil. Waar dat verschil in zit echt in zit weet ik niet, maar het materiaal Is anders, zachter soepeler, ook lijkt de.slang dikker..
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Ik vond een camelback ook niet lekker drinken door dat spleetje.

Een Osprey mondstuk vind ik:

a) makkelijker drinken
b) super omdat je hem met een magneetje kunt bevestigen zodat de slang niet rondswaffelt
c) handig omdat ie ook op een camelbak slang past. (dus waarschijnlijk decathlon ook)
d) fijn los te krijgen:
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod88476" onclick="window.open(this.href);return false;

(Hmmmmmm, niet meer te krijgen, maar eens zoeken naar alternatieven dan...)

edit:

ah, ze hebben de magneet los van het mondstuk gemaakt:
magneet: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod153408" onclick="window.open(this.href);return false;
mondstuk: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod88474" onclick="window.open(this.href);return false;

En mocht het mondstuk niet passen op de slang dan heb je voor niet al te veel geld een complete handige drinkzak:
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod126686" onclick="window.open(this.href);return false;
makkelijk te vullen en te reinigen en je hebt meteen een magneet aan het monstuk.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mondstuk vd Decathlon vind ik niet fijn, gaat ook lekken na een tijdje.
De zak van Decathlon vind ik prima, maar wel met het mondstukje van m'n (oude) Camelbak.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Schoullie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 12:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

:bier: :bier: Ik gebruik ook de Osprey hydraform bladder.

Mij leek het ideaal dat de bladder structuur houdt door de hard achterkant.
Verder het magneet zodat de slang niet slingert.

Ik ben juist meer gaan drinken door het gebruik van een rugzak met bladder t.o.v. bidons.
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Die van decathlon word dus vaker minder goed ervaren.

Maar nu de hamvraag: Drink je makkelijker met een camelback mondstuk of osprey of evoc?

Nu is het net of ik de hele dag aan de speen hang :tong
Met de bidon krijg ik een flinke teug binnen. Is dat met een goed mondstuk ook voor elkaar te krijgen of moet je er harder voor werken om evenveel water binnen te krijgen?
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Ik heb geen ervaring met die merken maar uit mijn Vaude zak drink ik als een kameel. Dus ik zou ja zeggen ;-)

Het is vooral een kwestie van vaker te drinken natuurlijk, met een bidon drink ik (bijna) enkel als ik op het asfalt kom terwijl dat uit een drinkzak veel regelmatiger is.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ja, de mondstukken maken verschil. Je kan losse mondstukken krijgen om evt op je huidige zak te zetten. Verder maakt 't verschil in schoonmaakgemak.

Ik ben erg blij met mijn deuter 3L drinkzak. Kan volledig open aan de bovenkant waardoor je 'm gewon kan poetsen aan de binnenkant en de slang kan ook losgeklikt worden wat erg handig blijkt te zijn!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt de Decathlon drinkzak al. Daar is weinig mis mee (zeker in relatie tot de prijs), ik zou er een Camelbak mondstukje bij kopen en je verbazen over het extra drinkgemak in vergelijking met het originele mondstuk ;-)

Da's de goedkoopste optie en de doorstroming ligt aan het mondstuk, niet aan de zak die eraan hangt (aan de kant van de rugzak dan :D :wink: ).
Let op dat je het oude Camelbak mondstuk neemt, met de haakse "kraan". Het nieuwe type, met de schuine hoek, heeft een grotere diameter en past niet in de Decathlon slang.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wij hebben een Decathlon, Camelback (oud en nieuw), Dakine en Osprey en de Osprey is met afstand favoriet.
Dakine goede 2e en daarna pas de kamelenzak.
Decathlon....handige rugzak met roze! (vind de Missus leuk) maar die zak is bagger.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik heb al jaren een platypus drinkzak. Eerst een 1,5 liter hoser model dat circa 10 jaar dienst gedaan heeft. Op dit moment heb ik een 3l big zip in gebruik: https://www.platy.com/ie/catalog/produc ... tegory/45/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Drinkt super, slang los te koppelen en mondstuk is afsluitbaar. Grote opening = makkelijk schoonmaken en vullen. Door de grote opening ook mogelijk om ijsblokjes toe te voegen in de zomer.

Bij mijn decathlon fietsrugzakje zat ook een kleinere drinkzak. Die heb ik na 3 keer gebruik in de prullenbak gegooid. Drinkt voor geen meter, lekt en slecht schoon te maken.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

let er ook op dat de slang niet ergens dicht wordt gedrukt, dat drinkt ook niet lekker.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Patrick-NH schreef:Die van decathlon word dus vaker minder goed ervaren.

Maar nu de hamvraag: Drink je makkelijker met een camelback mondstuk of osprey of evoc?

Nu is het net of ik de hele dag aan de speen hang :tong
Met de bidon krijg ik een flinke teug binnen. Is dat met een goed mondstuk ook voor elkaar te krijgen of moet je er harder voor werken om evenveel water binnen te krijgen?
Met een goed mondstuk kan je goed drinken.
Bij een bidon kan je nog in de bidon knijpen, waardoor de inhoud er uit spuit, dat lukt bij een drinkzak niet, tenzij je de rugzak heeeeel strak aantrekt ;)
Ik rij al heel lang met Camelbak & Co, zou niet meer terug willen.
De bidon gaat nog wel eens mee voor de hond, dan kan die onderweg ook drinken.
Verder heeft Kermit het ook al gezegd, de waterzak vd Decathlon, daar is niets mis mee, het mondstuk is de zwakke schakel.
De Deuter/Source/Osprey/Platypus zakken zijn vergelijkbaar, waarbij de snelsluiting van de slang een groot voordeel kan zijn.
Maar ook meteen een extra kwetsbaarheid...
Afhankelijk van het gebruik en de indeling/bepakking van je rugzak komt die koppeling wel eens onder spanning en gaat dan lekken of breekt zelfs af.
De A-merken geven dan uiteraard garantie, maar dan ben je ondertussen wel met een natte rug en een droge mond naar huis gefietst...
Seen that, been there.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

OK,

Dan gaan we eens kijken naar een ander mondstuk. De zak op zich is idd niet verkeerd.

Een ieder bedankt voor de gegeven adviezen. :-q
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

kermit schreef:de doorstroming ligt aan het mondstuk, niet aan de zak die eraan hangt (aan de kant van de rugzak dan :D :wink: ).
:lol: :lol: :lol: :-q
Plaats reactie