Korte chainstays versus langere (acceleratie)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb al een beetje geneusd op het internet maar toch hier maar de vraag.

Ik heb momenteel een Specialized Crave (alu) met lichte wielen erin (onder 1500g), fiets weegt 10,5kg zonder pedalen.

Hiervoor had ik een Specialized Stumpjumper carbon met originele 2000g wielen erin, fiets woog 10,7kg zonder pedalen.

Nu heb ik het gevoel dat de Crave waar ik nu op rijd nog steeds een beetje sloom op gang wil komen, ondanks de lichte wielen en lichte banden.

Zou dit kunnen komen door de langere achterbrug?
Deze is ongeveer een centimeter langer dan die van de Stumpjumper. (crave 44.2cm, Stumpy 43.0cm)
Ook het frame is een stuk zwaarder dan het carbon frame natuurlijk. Het is maar M4 alu.

En zou dit (ook met klimmen) puur een gevoel zijn tussen de oren of zou je daadwerkelijk langzamer gaan?

Ik heb de Stumpjumper niet meer dus ik kan de fietsen niet 1:1 naast elkaar testen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik ben geen expert maar dat lijkt me niet. Ik zou het eerder zoeken in geo en/of zitpositie (ZBH hetzelfde?)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

meer trainen
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Vertel eens wat meer over beide fietsen? Allebei 29? Zelfde banden? Afmontage vergelijkbaar?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog wat meer info: bij staande accelereren of juist zittend? Bergop een zelfde gevoel? Voorvork type?


Nu kunnen een paar millimeter verschil een wereld van verschil maken. Soms alleen wat gevoel betreft, soms ook daadwerkelijk. Maar deze ken ik nog niet. Wat ik zo snel kan verzinnen is dat de SJ nerveuzer aanvoelt en daadwerkelijk vanwege de achterbrug en de geometrie iets meer slingert tijdens het aanzetten, wat misschien het idee van snelheid versterkt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zat te denken dat een kortere chainstay eventueel zou kunnen zorgen dat het voorwiel makkelijker omhoog komt en zo het gevoel wat snelheid meer geeft. Maar dit hangt ook af van andere getallen in de geometrie.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik snap niet dat je van een Stumpjumper naar een Crave bent overgestapt... Als een Stumpjumper je sowieso beviel.

Heb 1,5 jaar geleden jaar 2 weken lang een Crave geleend (was mijn 1e 29er ervaring)... 4 tal mtb ritjes mee gemaakt. In B'hoek, Schoorl, Drunense Duinen en Amerongen dus diverse soorten parcoursen. Ondanks dat het een 15.5" was, vond ik hem te groot voor mijn lengte. Kreeg hem moeilijk de bocht om en voelde ook wat log aan. Ondanks dat er ZTR Crest met Chris King wielen in zaten en er een 80mm vork in zat.

Misschien zat het wel in de wielbasis ofzo. 29ers die ik later dat jaar heb gereden en getest gingen makkelijker de bocht om en voelden gelijk goed aan...

Na diverse testritjes wist ik het wel en moest ik zeker geen Specialized Crave hebben als mijn 1e 29er... Die fiets klopte gewoon niet in bepaalde maten met een bepaalde lichaamslengte. Dat terwijl Specialized zweerde bij 29ers voor iedereen.

Weet niet of de geometrie bij grotere maten beter is of als je groter bent de fietsen beter zouden moeten passen. Geometrie van de SJ t.o.v. de Crave is wel iets anders geloof ik... Stumpjumper was een race machine, de Crave niet... Dus als je Crave langzamer is voor je gevoel, dan past dat er prima bij want dat is het karakter van die fiets... :wink:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Juist, het kan ook tussen de oren zitten misschien.

Afmontage was ongeveer gelijk, zelfde banden alleen Stumpy had de originele wielset en op de Crave heb ik een handgespaakt Crest setje.
Vork is nu een Sid en de Stumpy had een Reba.
Stumpy was carbon, Crave is alu.
Geometrie is natuurlijk wel iets anders.

Zithouding tussen beide fietsen is bijna gelijk alleen is de voorkant van de Crave hoger waardoor ik de stuurpen heb moeten omdraaien.

Waarom de Crave?
De stumpy heb ik ingeruild voor een Epic HT carbon, maar dat duurde erg lang qua levertijd.
Ondertussen de Crave gekocht in de aanbieding, ook omdat mijn andere hybride fiets overleden was.
De Crave was bedoeld voor op de weg met strandbanden, maar ik werd verliefd op de mooie rode kleur van de fiets en wilde er ook mee het bos in met die mooie fiets haha.

Uiteindelijk de Crave dus gaan upgraden en is de Epic HT ook een maandje in mijn bezit met 0km.
De Epic HT gaat de deur uit want ik vind de Crave mooier (vooral de kleur).

De Crave blijft dus.
Overigens rijd ik met de Crave wel een hele bak PR's bergop en bergaf dus misschien is het langzame gevoel alleen mentaal.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Komt het niet uit de bouw van je wielen? Soort spaken en de spanning?

Bij frames komt zou het trage gevoel uit de bracket stijfheid kunnen komen. Meestal zijn juist carbon frames stijver maar niet altijd als er bv. voor comfort en licht gewicht gekozen wordt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb geen idee of het door de wielen zou komen.
Het stuurgedrag met de wielen is wel goed.
Zijn gespaakt door Frieke van bikeboosting, 28 spaken, een mix van DT Revo en Revo light.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

OKe ik ben er inmiddels achter waarom de fiets zo langzaam accelereert denk ik.

Heb er laatst Conti X-Kings Racesport 2.2 ondergezet met latex biba's.
Deze banden vervormen heel erg als er kracht op komt te staan.
Heb er achter 1.8bar in, dat is hetzelfde als wat ik altijd in mijn Specialized Fast track deed, die had het probleem niet.

Ook kleeft de Conti heel erg aan het asfalt.

Is het bekend dat er bij deze banden wellicht meer lucht in moet?
Ik zal volgende keer in de achterband 2.0bar stoppen, kijken of het dan beter is.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Wat je nu allemaal zegt lijkt me complete onzin... Een band waarmee je op asphalt rijdt moet ook kleven aan het asphalt voor grip...

2 bar in een mtb kan op asphalt, maar waarom zou de dat doen als je vervolgens toch de mtb track op zou rijden...

Een mtb hoort sowieso niet huis op het asphalt, al ontkom je er soms niet aan... Als het "probleem" op met de mtb op asphalt ligt, waarom zou je je er dan druk om maken...

Ik kom regelmatig met mijn mtb op aphalt, maar met nog geen 1 mtb band heb ik jouw "probleem" ondervonden op asphalt. Of de band nu 500gr, 600gr of 700gr woog maakte niet veel uit... Voor het snelle asphalt werk pak ik toch mijn racer of fixie, maar daar merk ik weinig verschil tussen een 23mm 200gr bandje of 28mm 300gr bandje qua acceleratie... En geef daar zelfs de voorkeur aan de zwaardere bredere band, welke nog minder hard is opgepompt ook... :wink: Want dat rijdt sowieso zo veel lekkerder en comfortabeler.

Ik heb meer het idee dat je minder getraind bent dan voorheen of op een slechte manier aan het trainen bent, aangezien het voorheen allemaal beter ging... Aan het andere kant, kan het nog steeds aan de fiets liggen, zoals ik al eerder zei maar daar kon het niet aan liggen vanwege de PR's. Je Crave is dus sneller op Strava, maar hij voelt niet sneller... :roll:

Geen idee waar je naar op zoek bent qua reactie... In ieder geval zit het tussen je oren al niet helemaal ok. En ook dat zal er moeilijk uit te krijgen zijn. Diverse meters zouden je ervaringen misschien kunnen weergeven, maar denk niet dat een wattagemeter aan je cranks i.c.m. hartslagmeters, cadansmeters whatever een optie voor je zijn...
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Ondanks dat je de Crave mooier vind zie ik in je verschillende topics toch een rode draad: dat je niet tevreden bent met hoe dat ding rijdt. Logisch: de stumpjumper was een racebak, de crave een stuk minder. Ik zou toch de Epic eens uitlaten en zien hoe dat bevalt. Als er tussen de oren geen match met een bike is gaat dat niks worden op lange termijn.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja Har wat je zegt klopt, mooier maar idd niet helemaal tevreden met hoe die rijdt.
Ik probeer het op te lossen, maar misschien valt het wel niet op te lossen.

Kan het ook niet aan de latex biba's liggen dat de band erg vervormt?
Die zijn namelijk 26inch.
Ik probeer nog wel het een en ander en anders leg ik me er wel bij neer.

De Epic tja, ik durf te wedden dat die wel beter rijdt ja, maar ik weet het liever niet haha.

Ga wel eerst met hogere bandenspanning rijden.
Desnoods 29er binnenband erin proberen en anders de fastrack weer terug monteren.
De X-king rolt goed als ie eenmaal op snelheid is, het is alleen de acceleratie waarbij je gewoon voelt dat de band indrukt.
Dat is ook in het terrein het geval alleen merk je het op het asfalt meer.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik vrees toch dat je iets voelt wat er niet is. Of hooguit dat je het in de zithouding moet zoeken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie