Levensduur Five Ten Freerider

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Eind november '16 kocht ik een paar Five Ten Freerider Elements. Intussen een 1000tal kilometers verder zijn ze eigenlijk overleden. Beide schoenen hebben op ongeveer dezelfde plek een gat in de zool. Ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn hiermee. Elke 1000km een paar schoenen van bijna €100 maakt de hobby niet goedkoper :roll:
Ze zijn trouwens gebruikt met Superstar Nano-X pedalen.

Hieronder nog wat foto's van de zolen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

Herkenbaar; http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=122243" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens gebruik ik deze schoenen, met gaten van 1cm nog steeds. Ze glijden nl. niet weg.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ja dat spul slijt. Is overigens een zeer ongelijkmatige slijtage. Gebruik je ze alleen voor het biken? Lijkt alsof de zool daar geen ondersteuning had en is doorgeprikt. Binnenwerk van schoen is wellicht gescheurd.

Wil je die serieus gaan vervangen voor 2 gaatjes?. Een goede schoenmaker weer hier wel raad mee
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Ik rij mijn freeriders met shimano saints pedalen en ze gaan nu al zo'n 2,5 jaar en ik denk zo'n 2000 a 2500 km mee, ze vertonen wel wat slijtage maar nog lang geen gaten. Ik weet niet waar het aan ligt dat dit van mij langer meegaan, misschien dat de pins op de nano x langer zijn dan op de saints.
wilco..
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 13:17
Mijn mountainbike: specialized camber comp 29

das best wel rap, je zou van schoenen specifiek voor flatpedals toch meer mogen verwachten.
Maar de schoenen zijn nu ook onbruikbaar, bk600 heeft ze ondanks de gaten nog steeds in gebruik.
Overigens heb ik zelf met saint pedalen in combinatie met adidas schoenen er al ruim 3.000 km opzitten.
leven is net een neus, je moet eruit halen wat erin zit

specialized camber

strava profiel
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

corex schreef:Ja dat spul slijt. Is overigens een zeer ongelijkmatige slijtage. Gebruik je ze alleen voor het biken? Lijkt alsof de zool daar geen ondersteuning had en is doorgeprikt. Binnenwerk van schoen is wellicht gescheurd.

Wil je die serieus gaan vervangen voor 2 gaatjes?. Een goede schoenmaker weer hier wel raad mee
Ik begrijp dat het spul slijt, de pinnen in de pedalen zijn ook niet mis. Ze worden inderdaad alleen gebruikt voor het biken. Zou het iets met de plaatsing van m'n voet op het pedaal te maken kunnen hebben?

Vervangen voor twee gaatjes.. tsja wellicht is het wel een goed idee om er eens mee langs een schoenmaker te gaan. Ik denk namelijk dat het snel erger wordt als ik er mee doorfiets zonder er iets aan te doen.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Dit zou niet perse mijn definitie van "overleden" zijn :p mijn eigen Freeriders vertonen ook slijtage (500km) maar geen gaten. Echter zou ik met twee van die gaatjes gewoon doorrijden.

Mijn normale dagelijkse schoenen hebben grotere gaten ;)
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Beetje siliconekit inspuiten en klaar,
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pfft, 2 gaatjes. Volgens mij kunnen ze nog 5x langer mee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

Dezelfde schoenen als in mijn eerste bericht zien er nu zo uit
Afbeelding

Het zal niet meer waterdicht zijn maar de zool heeft nog steeds grip!
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

:lol: Tuurlijk het hoort niet dat er o snel gaten in komen bij zulke dure schoenen. Maar deze laatste foto, laat wel in 1x keer het andere uiterste zien :winkie:
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

Tsja, ik vervang niet graag iets als het nog werkt, ook al ziet het er niet meer uit. Zal iets met Hollandse zuinigheid te maken hebben...
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Hmm ok, blijkbaar zijn gaten in zulke schoenen dus eerder regel dan uitzondering. Ik overdreef natuurlijk wat met ze onbruikbaar te noemen en zal ze ook gewoon nog blijven gebruiken.

Wat me wel verbaast, is dat het normaal gevonden wordt dat schoenen welke speciaal ontworpen zijn om te gebruiken met flat pedals al binnen 1000km gaten vertonen. Mijn inziens voldoet het product dan niet namelijk...
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

Ik begrijp je punt en denk dat het ook aan het merk en model pedaal ligt. De Nano X vreet zich vast terwijl ik een andere set geprobeerd heb en bleef glijden. Het zal net zoals autobanden zijn; zachte compound slijt snel maar meer grip.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1067
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik.vind het wel wat aparte slijtage: 2 gaatjes maar voor de rest amper slijtage te zien. Mijn fivetens zijn over gehele oppervlak waarmee ik op pedaal sta versleten (en nog prima bruikbaar).
Plaats reactie