(Tune) tubelesstape probleem

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Om mijn nieuwe wielsetje tubeless te kunnen maken had ik meteen tape meebesteld. Er was redelijk wat keuze op de betreffende webshop, ik heb de goedkoopste mee laten komen: Tune (het verbaasde mij ook dat Tune ergens het goedkoopste mee was ;-)).

Tijdje geleden de tape al geplakt maar de wielen nog niet tubeless gemaakt want ze werden toch nog niet gebruikt. Om ervoor te zorgen dat de tape goed aangedrukt bleef wel banden met binnenbanden eromheen gelegd (opgepompt uiteraard) en de wielen hebben zo een tijdje op zolder gestaan.
Vandaag dacht ik er alvast eentje tubeless te gaan maken, aangezien het frame waarin de wielen moeten komen binnenkort verwacht wordt. Band sluit netjes aan op de velgrand, maar ik hoor langs zowat elk spaakgat lucht ontsnappen.
Dat gaat dus geen succes worden...

Herkenbare ervaring met Tune tape?
Het gaat om Syntace velgen met een binnenbreedte van ongeveer 29mm, met alcohol ontvet voor het plakken. Eerdere gelijke werkwijze met NoTubes tape werkte altijd perfect...
Laatst gewijzigd door kermit op di 11 april 2017, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Zelfde ervaring, maar dan met Schwalbe tape.
Uiteindelijk is het gelukt door spaakgat na spaakgat te controleren... Met andere woorden: veel geduld en 3x banden eraf en opnieuw alles controleren. Bleek dat de tape iedere​ keer (vlak)bij een spaakgat toch net niet helemaal goed had gepakt op de velg. Denk dat dan toch het oppervlak van de Syntace velg slecht hecht.. :-?
gd-on
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 17 april 2013, 12:08

Ik heb gewoon een rol van 66 meter Tesa 4289 besteld destijds, is gewoon hetzelfde als tubeless tape. Krijg daar zowel smalle als brede velgen met Stans vloeistof tubeless mee. Kun je ook nog eens een keertje mee klooien voor het geld. Kun je wel bijna alleen via internet krijgen, bouwmarkten verkopen het bijna niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Merijn. schreef:Denk dat dan toch het oppervlak van de Syntace velg slecht hecht.. :-?
Dat kan natuurlijk ook, dat de tape prima is maar dat ik klotewielen gekocht heb.
Aiai, dan zit ik wel met een miskoop :wink:

Ik zal eens kijken naar die Tesa tape.
Maar ik kom er net achter dat ik ook nog wat meer vloeistof nodig heb, misschien het handigste om het spul maar in een bestelling te laten komen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Tesa tape verkopen ze bij Destil.
Da's dezelfde als Stans Yellow Tape, maar dan goedkoper en veel meer meters op een rol.

Als dat lastig wordt, dan heeft de Hema ook een smalle Ducktape.
Die kan je in 29mm velgen 2 of 3x rond doen, werkt bij mij ook prima.
1x links, 1x rechts en 1x in het midden.
Nadeel van ducktape is dat het lijmresten achterlaat als je het verwijderd.
(Maar waarom zou je ?)

Welke tape je ook gebruikt, je moet het onbehoorlijk strak aantrekken, zodat de tape echt goed in het geultje valt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Die Tesa tape is doorzichtiger dan de originele Notubes, maar werk gewoon perfect.

Ook te koop in verschillende breedtes bij R2 bikes in Duitsland. Daar is de latex ook goedkoop.
https://r2-bike.com/Rim-Tape" onclick="window.open(this.href);return false;
https://r2-bike.com/NOTUBES-tiresealnt-946-ml-32oz" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien moet ik mijn topictitel een beetje nuanceren...

Ik heb de Tune tape eraf gehaald in die is in de kliko verdwenen. Gisteren nieuwe tape geplakt, Schwalbe 29mm, dus die dekt de hele breedte perfect af. Velgen opnieuw met alcohol ontvet voordat ik ging plakken en de tape zat er zo te zien mooi strak in, waar die van Tune de nodige belletjes eronder bleef houden.

Daarna even de banden erop om te testen. Achterwiel leek dicht, maar bij het voorwiel lekte er nog flink wat lucht weg langs enkele spaakgaten. Zoveel dat de compressor het amper bij kon houden!
Ik ben er zeker van dat het tape goed zat voordat de banden erom gingen. De latex heb ik nog niet toegevoegd, het ging alleen nog maar om even uitproberen of er geen lucht weglekte.

Ik krijg het idee dat Syntace iets van olie heeft gebruikt bij het monteren van de spaaknippels (niet onlogisch), en dat er hier en daar nog wat olie uit de spaakgaten tevoorschijn komt nadat ik de tape geplakt heb. Dan blijft-ie uiteraard niet zo goed zitten... :(

Ik heb dit iig nog niet eerder meegemaakt bij wielen die ik tubeless gemaakt heb, eigenlijk altijd alles in een keer dicht gekregen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef:Ik krijg het idee dat Syntace iets van olie heeft gebruikt bij het monteren van de spaaknippels (niet onlogisch), en dat er hier en daar nog wat olie uit de spaakgaten tevoorschijn komt nadat ik de tape geplakt heb. Dan blijft-ie uiteraard niet zo goed zitten... :(.
Zou kunnen, echter als je de hele boel ontvet hebt en er tape in plakt, zou het luchtdicht moeten blijven. Dan zou een beetje vet/olie via het spaakgat niet het loslaten van de tape moeten veroorzaken. Als hij vast zit, zit hij vast.

Is het een optie om hem een nacht of zo met een binnenband op te pompen tot de max. druk zodat de tape extra aangedrukt wordt? ALs de tape over de hele breedte van de velg zit, zou de buitenband hem ook op de randen aan moeten drukken en zo een luchtdichte ruimte creeeren.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ga ik denk ik ook nog doen. Bij de Tune tape had ik dat ook gedaan, wielen hebben meerdere weken met gemonteerde en opgepompte ;-) binnen- en buitenbanden op zolder gestaan. Maar daar hielp het dus niet.

De Schwalbe tape zit op het oog mooier strak dan die van Tune.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

En op gevoel? :wink:
Ik heb meerdere rondjes met m'n duim/nagel door de velg gestreken en zag toen op verschillende plekken de tape toch nog iets opbollen, terwijl ik op het oog ook dacht dat het al goed zat. Met veel wrijven al die luchtbelletjes eruit geduwd, zodat de tape ook echt strak in de velg zat.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nu heb ik toch al zeker 30 velgen getaped en dit nog nooit meegemaakt. Althans niet doordat het tape niet goed zat en ik denk jullie ook niet :-)

Werkwijze:
-Velg ontvetten, licht opschuren, weer ontvetten.
-Tape er strak inleggen liefts de velg ondersteunt op bv een vloerkleed oid.
-Altijd tegenover het ventiegat beginnen anders word de laag tape te dik bij het ventiel en gaat het daar lekken.

Ik verwacht dat jullie ook het laatste hebben als je tape plakt kan er onmogelijk lucht onderdoor, of je plakt het wel zo los met bubbels ed. Beetje vet om het ventiel dat het rubber er goed op aan kan sluiten.

Dat vettig spul is waarschijnlijk een locktite wat op de nippels is gedaan, das heel normaal. dat komt er de eerste paar keer rijden vaak wat uit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zou de velg lek zijn ?
Ergens op een plek waar geen tape zit...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Hoe voorkomen jullie luchtbellen onder de tape? Ik heb E13 trs velgen en de Tesa tape maar heb moeite om de tape helemaal strak in 'het gootje' van de velg te krijgen... Ik trek de tape zo strak als ik kan, en dat is heeel strak, om de velg maar nog krijg ik luchtbellen omdat de goot zo diep is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij mij zitten er geen (zichtbare) luchtbellen onder. De tape zit gewoon goed, ik heb al eerder Flow's, Crests en Funworks velgen getaped zonder enig probleem. Opschuren was daarbij zeker niet nodig.
Deze velgen zijn inmiddels dus twee keer met alcohol ontvet, lijkt me ook genoeg.

Eén wiel is nu dicht (zonder verdere kunstgrepen), het andere niet.
Twijfel nu of ik:
1- de tape eraf trek, de holle ruimte van de velg doorblaas met de compressor om alle eventuele olie eruit te krijgen en dan opnieuw ga ontvetten en tapen (denk dat er nog genoeg op de rol zit voor een derde velg).
2- de latex erin kieper en erop gok dat die alles afdicht...

Mijn luie stemmetje zegt optie 2, mijn perfectionistische stemmetje zegt optie 1 :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Optie 2 gaat resulteren in latex die uit je spaakgaten druipt zodra je gaat fietsen.. Of de fiets afspuit.

Je kunt ook optie 1 met wat water ofzo proberen. Door velg langzaam rond te draaien kom je er misschien achter waar de tape nog niet goed aansluit..
Plaats reactie