Overstap van 2x11 naar 1x11 - hoeveel tandjes?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Hier ook thuisbasis de posbank, ik rij met 36t blad icm een 11-42 casette. Dit kan net, maar na 50 km worden de steilere klimmen wel pittig. Ik ben er wel blij mee zo.
Let wel op dat het kan met je chainstay. Ik heb denk ik 1mm speling...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

St. Oedenrode is ook wel erg vlak (zaterdag j.l. voor het eerst geweest en volledig met een 38t gereden).
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik ben van een 3x10 (40-30-22) en cassette 11-36 naar een 2x10 ovaal gegaan (36-22). Die 36 kon ik niet goed mee opschieten. Ik fietste voorheen het meest op de 30. Dus weer overgestapt op een 2x10 ovaal (33-23). Dit zijn 2 bladen die normaal bij een triple horen van Qring.
Bevalt tot nu toe prima.
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... 6&UF2=2309" onclick="window.open(this.href);return false;
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

PaneVino schreef:Ik vind persoonlijk http://gear-calculator.com/ overzichtelijker, maar beiden geven natuurlijk inzicht bij deze veelgestelde vraag.

Over dat 36 voorblad ... Fietsen jullie vaak op de 36-11? Ik fietste dat alleen in een groepje op verhard terrein. Aangezien ik daar mijn MTB niet voor had, heb ik een kleiner voorblad genomen en gekozen voor meer 'rek' in de lage gearing dan in de hoge.

Just a thought.
Oke ,maar wat heb je nu dan als voorblad ?
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb nu een 30T voor en een 10-42 achter. Topsnelheid ca. 45km/u en ik kom er Spaarnwoude nog mee omhoog.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Ik rijd ook met een 30t voor en 10-42 achter. Prima combi waar ik in Nederland altijd voldoende aan heb tot nu toe.

Ben geen echte klimmer maar Amerongen, Leersum en Schoorl zitten hier en daar toch wel paar pukkeltjes in die soms best aardig omhoog lopen en dat gaat allemaal goed. Met de 32 ging het ook wel maar reed ik wel vooral veel op de linker helft van de cassette en reed ik inderdaad nagenoeg alleen maar op de kleine kransjes als ik verhard reed, of in een hele lange minder technishe afdaling maar daar heb ik toch maar weinig interesse in :lol:

Met de 30t is het gebruik bij mij iets meer verdeeld over de gehele cassette.
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

luc basie schreef:Ik rijd ook met een 30t voor en 10-42 achter. Prima combi waar ik in Nederland altijd voldoende aan heb tot nu toe.

Ben geen echte klimmer maar Amerongen, Leersum en Schoorl zitten hier en daar toch wel paar pukkeltjes in die soms best aardig omhoog lopen en dat gaat allemaal goed. Met de 32 ging het ook wel maar reed ik wel vooral veel op de linker helft van de cassette en reed ik inderdaad nagenoeg alleen maar op de kleine kransjes als ik verhard reed, of in een hele lange minder technishe afdaling maar daar heb ik toch maar weinig interesse in :lol:

Met de 30t is het gebruik bij mij iets meer verdeeld over de gehele cassette.
Oke ,maar met een 30 trap je toch nog meer op de kleine kransjes vind een 30 wel erg klein voor NL rijd nu met een 34 en dat vind ik al niet overhouden!

Gr Erik
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

erikie schreef:
luc basie schreef:Ik rijd ook met een 30t voor en 10-42 achter. Prima combi waar ik in Nederland altijd voldoende aan heb tot nu toe.

Ben geen echte klimmer maar Amerongen, Leersum en Schoorl zitten hier en daar toch wel paar pukkeltjes in die soms best aardig omhoog lopen en dat gaat allemaal goed. Met de 32 ging het ook wel maar reed ik wel vooral veel op de linker helft van de cassette en reed ik inderdaad nagenoeg alleen maar op de kleine kransjes als ik verhard reed, of in een hele lange minder technishe afdaling maar daar heb ik toch maar weinig interesse in :lol:

Met de 30t is het gebruik bij mij iets meer verdeeld over de gehele cassette.
Oke ,maar met een 30 trap je toch nog meer op de kleine kransjes vind een 30 wel erg klein voor NL rijd nu met een 34 en dat vind ik al niet overhouden!

Gr Erik
Uiteindelijk hangt het uiteraard heel erg van je rijstijl, waar je rijd en je kracht/conditie af. Ik heb met m'n 30 prima schik en vind de top hoog genoeg liggen. :-q
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Kortom, zoveel mensen zoveel wensen. Er valt dus geen eenduidig advies te geven. Het probleem voor mij is dat ik niet het geld uit wil geven om een 30-, 32- en 34-tands blad te kopen en daarmee uit te gaan proberen welke het beste past. De XT single ring kost namelijk dik 50 Euro.
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

In heel april nog 30% korting op alle Raptor bladen van Superstarcomponents. Doe er je voordeel mee - er is meer dan XT alléén... :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

ik zou me inderdaad niet blind staren op xt. zat andere opties en voor het proberen voldoet een goedkoop blad al snel. ik rijd momenteel met een stalen 30t van sram voor €17.50. lekker goedkoop en behoorlijk duurzaam, in eerste instantie alleen om te proberen maar hij blijft voorlopig lekker zitten :bier:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar is dat een NW-blad?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Kapitein Iglo schreef:Maar is dat een NW-blad?
is een xsync blad dus inderdaad narrow wide :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nette prijs dan!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Ben eigenlijk op zoek naar een blad voor een Cannondale FSI ,zie hem daar niet bij staan is een ai offset blad direct mount volgens mij 6mm kan alleen een Absolute black blad vinden die dit heeft en die kost 56 euro!
Plaats reactie