Helm zonder Calimero-effect

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Heren, dames,

Toen ik begon met mountainbiken heb ik mezelf een zo goedkoop mogelijke helm cadeau gedaan die ook nog eens nóg goedkoper was omdat hij bij een bekende vandaan kwam die stopte met MTB's verhuren. Toevallig eentje die me perfect zat: een Bell Ukon.

Afbeelding

Wat ik vooral fijn vond aan deze helm? Dat hij niet te hoog op mijn hoofd stond. Helaas is de klep los komen te zitten en zitten er wat beschadigingen in de schaal.

Ik dacht een vervanger te halen bij de Decathlon, maar die vond ik erg groot. Hij past goed, maar is heel dik, dus steekt in de breedte en hoogte meer uit dan mijn oude helm). Daarom bij een bestelling van ander spul bij Rose een Giro Phase besteld, maar ook die is 'dikker', al past hij erg goed. Logisch, meer schuim, dus meer volume. Ik krijg er een Calimero-gevoel bij.

BTwin 500
Afbeelding

Giro Phase
Afbeelding

Ik rijd alleen XC, draai mijn rondjes voornamelijk op de Oosterhoutse routes en kom zelden verder dan de Ardennen. Bikeparks zijn niet mijn ding.

Is dit merkgebonden, zijn Bell helmen (denk Event XC) minder dik, of is het gewoon zo dat modernere helmen nu eenmaal dikker zijn? Maakt MIPS (Event XC MIPS) dikker? Scheelt deze dikte erg veel in veiligheid?

Bell Event XC Mips:
Afbeelding

Als er tips zijn voor minder volumineuze helmen, hoor ik het graag. Waarschijnlijk moet ik me er gewoon overheen zetten, het is geen modeshow natuurlijk.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Om je laatste punt eerst te pakken: het ziet er alleen slecht uit in de spiegel. Buiten valt het (anderen) niet op!


In veiligheid scheelt het als het goed is niets, maar een helm die precies past is wel iets veiliger. Helemaal merkgebonden is het niet, maar Bell bouwt wel vrij compacte helmen. Gewoon wat verschillende proberen zou ik zeggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het scheelt wel, hoe hoog een helm "valt". Sommige types blijven hoog op je hoofd staan en andere omsluiten wat beter. Het beste is dan toch naar een winkel met een ruim assortiment en passen maar...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Eens met kermit!
Gaan passen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja passen.
Toevallig ervaring met 3 helmen die je noemt.
De Bell is net een keppeltje.
Valt niet diep om de zijkant en de achterkant van je hoofd.
Zal wel een de vereiste bescherming voldoen, maar niet meer dan dat.
De Giro is al wat beter, hoewel Giro en Bell uit dezelfde pijp komen, is de Giro wat meer om je hoofd gebouwd.
De Decathlon 500 heb ik nu in gebruik.
Fijn helmpje (vind ik). Deze zit het meest om he hoofd, valt dus iets verder over de zijkant en achterkant van je hoofd. Bijna een AM helm.

Om het kort samen te vatten, de Bell ligt op je hoofd, de Decathlon 500 zit om je hoofd.
De Giro zit daar zo'n beetje tussen in.

Maar bij alle helmen geldt, als ze niet passen zijn ze (bijna) waardeloos).
Ze moeten goed aansluiten, zonder drukpunten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Goede helm, Giro Phase (maar dat is persoonlijk). Vorig jaar ben ik bij een val van de fiets ook met mijn hoofd op de klinkers gevallen. De Giro Phase beschadigd, op een paar schrammen na, mijn hoofd niet. Meteen weer een nieuwe besteld.
Hiervoor had ik voor de looks een MET, maar deze vond ik tijdens het fietsen uiteindelijk niet prettig dragen op mijn hoofd, waarna ik toch maar voor het comfort ben gegaan. Wat een ander van mijn helm vind, of hoe het er op mijn hoofd uitziet, maakt mij niet uit. Veiligheid voor alles
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

No Biker schreef: Wat een ander van mijn helm vind, of hoe het er op mijn hoofd uitziet, maakt mij niet uit. Veiligheid voor alles
Uiteraard veiligheid voor alles maar ik ben het met TS eens dat als je het gevoel hebt als een dorpsgek eruit te zien dat het niet lekker fietsen is al is het alleen maar psychologisch.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Hiervoor had ik voor de looks een MET,
maar deze vond ik tijdens het fietsen uiteindelijk niet prettig dragen op mijn hoofd,
waarna ik toch maar voor het comfort ben gegaan
En dat is dus zo persoonlijk als het maar zijn kan.
Ik ben een fervent MET drager. (stuk of wat hangen incl. de nieuwe Full Face) en
voor mijn hoofd zitten ze perfect. En ze zien er op de foto's nog goed uit ook nog. :-q

Maar zoals hierboven al een paar keer staat. Passen en meten.
Owja en een leuk kleurtje ipv. zwart doet ook wonderen :-q bijv. in de kleur van je
Rugzak of bike oid.

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mijn ervaring bij de aanschaf van mijn laatste helm:
2 Giro's gepast en de ene Giro stond op mijn hoofd en de andere omsloot meer mijn hoofd. Daarom voor die laatste gekozen. Ondanks dat de eerste er mooier uitzag.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Eerste helm was een Specilalized XC helm. Lomp, groot en voor mijn gevoel te weinig bescherming. Daarna een Bell Stoker gehad, ook een prima helm, echter na een crash afgeschreven en toen eerst de Bell Super (Zonder 2R) gekocht. Heerlijke helm, echter wilde ik graag een helm die ook gebruikt kan worden als full face helm.

Zo rij ik nu dus met de Bell Super (2R) met afneembaar kinstuk.
Tuurlijk het is geen keppeltje, zoals hierboven beschreven.
Maar hij zit erg fijn, en bij een klapper beschermt hij ook de oren.
“Old, not obsolete”
kontroll
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: do 5 november 2015, 20:03
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

Zoals hierboven meermaals gezegd: gewoon passen & proberen.

Ikzelf rijd ook niet graag met een grote bloempot op mijn hoofd, het mag ietwat "nauw aansluitend" lijken.
Maar het moet ook beschermen natuurlijk.

Zelf rijd ik - tot nu toe tot tevredenheid - al een hele tijd met een SELEV-helm rond.
Ben gewoon ergens gaan passen - merk maakte mij niet uit - en deze zat erg comfortabel en zag er goed uit ook.
Ik ga er verder van uit dat alle bekendere merken wel in orde zijn qua bescherming. Valt moeilijk zelf te controleren, vind ik.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Als je hersens uit je schedel puilen na een flinke val is het ook geen gezicht, vergeet dat niet.

Dat gezegd hebbende is er zoveel keuze in helmen dat als je bereid bent een paar winkels af te lopen, dat je dan heus wel iets kunt vinden dat zowel past als goed staat als veilig is, dus dan mag je best op het uiterlijk letten.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op do 27 juli 2023, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Bedankt voor alle tips! Ik ben direct meer gaan passen (bestellen, geen tijd om winkels af te lopen), vandaag kwamen er drie helmen binnen waarvan de MET Fundango het 'mooist' zat en tevens ook meer achterhoofd bedekte, met de Bell Event XC MIPS als goede tweede. Zaten beiden duidelijker minder hoog dan de Laser die ik in eerste instantie had besteld.

De MET heeft wel echt drukpunten op mijn hoofd, waar de Bell gelijkmatiger om mijn hoofd zit. Ook heeft hij meer ventilatie (maar geen insectengaas). Dat hij MIPS heeft, is een bijkomend voordeel qua veiligheid. Alle helmen die ik nu in handen heb gehad zijn sowieso 'dikker' dan mijn oude Bell. Zal vast ook veiliger zijn.

Lang verhaal kort: het is de Bell Event XC MIPS geworden. Slechts een beetje meer Calimero, maar ik ga er wel enthousiaster bomen mee koppen dan met mijn oude, dunnere Bell. Bedankt voor het meedenken!
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lijkt me de beste keus, afgaande op wat je zegt. Drukpunten gaan alleen maar meer irriteren als je de helm langer op hebt, als je die al voelt bij het passen is het niet goed.
Veel bomenkopvrije kilometers gewenst! ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie