Gezocht 29" voorvork onder de 1600 gram

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Vraag me ook af hoe de TS aan het gewicht van 1564gr voor de Reba RL komt... Want volgens mij hoort die al 1662gr volgens Rock Shox zelf te wegen. In het echt dus al 1701gr....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

@ Suntoro, dat is dus ook het probleem met al die gewichten, iedere site houdt er een ander gewicht op na.
En dan nog niet eens gesproken of het met of zonder as is.

Waar de 1600gram vandaan komt, ik vond dat wel een mooie referentie, maar blijkbaar is het nog niet zo makkelijk om daar onder te komen zonder leeg te lopen qua geld.

Bedankt voor de site met gewichten.

Ik blijf nog een beetje puzzelen, maar waarschijnlijk gaat het dus gewoon een Reba worden, ook niet eens een SID voor de meerkosten voor 100gram.

De RCZ site heeft incomplete info, staat soms niet eens een vorkoffset bij en de artikelen zijn niet altijd voorradig.

Heb ook wat vragen gestuurd naar zaken die vork revisies doen met de vraag of ik daar een vork kan kopen en direct op maat kan laten zetten naar 80mm.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zal wel kunnen (mits de betreffende vork die optie heeft), maar meestal zitten zij met hun prijzen wel hoger dan de leuke aanbiedingen die je soms op internet tegenkomt.

Keuzes keuzes keuzes... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik zou ook een Magura ts8 overwegen, toen ik de mijne kocht was die een pak duurder maar tegenwoordig zie je die wel eens voor 4 à 500 euro en is niets minder dan een topvork. Weegt ergens tussen 1600-1650g, de elect versie is nog ietsje lichter. Veerweg kan je zelf aanpassen als je wat handig bent en onderhoud is een eitje.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Apart ding en goede verhalen over gelezen, alleen vind ik de dubbele brug niet zo mooi...
(het oog wil toch ook wat)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Zo blijft er niet veel over...
Bird Aeris 9 blurple
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Uiteindelijk kom ik gewoon bij een Reba uit ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

DT OPM ODL
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Rayb81 schreef:Uiteindelijk kom ik gewoon bij een Reba uit ;)
Dus je gaat toch voor de 1700gr... Met de DT Swiss OPM ODL zit je wel dichter bij de 1600gr, met de OPM OL ook als je het goedkoper wilt... De OPM ODL zal je wellicht te duur vinden als je wat "betaalbaars" zoekt, al weet ik niet wat je betaalbaar vindt...

Maar ik denk dat je moet kopen wat je zelf mooi vindt... Want blijkbaar vind je "gewoontjes" mooier dan ietsjes anders... :wink: Maar dat een Reba ok was, was algemeen wel bekend op het forum... Dus waarom je naar alternatieven zocht is mij een raadsel... :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik geloof dat de DT Swiss richting de 700 euro gaat.
Dan zit je met 750 alweer op een mooie FOX 32 step cast.

Maar die bedragen zijn me dan weer te gortig voor die 100gram minder.
Ik had verwacht dat het meer gram zou schelen bij zulke bedragen.
Vandaar dat ik om tips vroeg.

650 voor een SID die niet eens zo heel veel lichter is dan de Reba, dan kan ik net zo goed voor een Reba gaan, zeker omdat deze fiets toch niet superlicht kan worden door het alu frame.
Dan kan ik dus beter het geld in de zak houden.

Overigens vond ik de alternatieven beste ok hoor, ik heb weer geleerd dat er meerder goede vorken zijn dan alleen RS en Fox.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De oude Sid vind ik niks, hopelijk is de nieuwe beter dan. (Of reba)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Maar wat rij je dan als er een XC32 uit komt?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Op een gegeven moment wordt het steeds lastiger om gewicht te besparen zonder dat je serieus concessies doet aan de duurzaamheid of andere functionaliteit. Bij vorken zie je bijvoorbeeld al vanaf een redelijk prijsniveau magnesium buitenpoten en alu binnenwerk en stuurbuis. Daar valt niet makkelijk veel op te besparen. Daarom gaat de prijs snel omhoog. Dat er genoeg
mensen zijn die sterk naar gewicht kijken en bereid zijn om veel geld uit te geven voor een paar gram minder speelt zeker ook mee.
Reba is een prima vork, zal zeker niet teleurstellen. Een SID zou ik alleen kiezen als er een charger demper in zit, dat schijnt wel een verbetering te zijn tov motion control.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

http://www.rczbikeshop.nl/nl/rockshox-2 ... black.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet je alleen geen haast hebben..
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

1600 is net zo'n grens getal. De gangbare FOX/SID vorken zitten daar net een fractie boven. Mijn Fox 32 die ik nog heb liggen weegt ook maar net iets meer dan 1600.
Plaats reactie