Dag allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuw setje wielen.
Setup op dit moment; Stumpjumper Comp 29 voorzien van de standaard Roval wielen (Specialized, Hi Lo disc, alloy, 21mm inner width, 32h).
Banden zijn nu een Fast Trak SWorks 2.2 voor en een Fast Trak Control 2.0 achter, beide tubeless. Meestal heb ik de achterband op
1,9 á 2,0 en de voorband op 1,8 bar. Ik rij hoofdzakelijk op de Veluwe, XC, en ben redelijk voorzichtig. Zelf zit ik net iets boven de 90 kg schoon aan de haak.
Tijdens het fietsen merk ik in de bochten een wat zwabberig gevoel in het achterwiel (vandaar al wat meer druk erin)
dus een wat bredere achterband zie ik met deze wielen niet zo zitten. Ik ervaar de wielen niet als zwaar/log/traag maar ik heb ook geen
vergelijkinsgmateriaal (eerst MTB...)
Graag zou ik een wielset hebben, die in combinatie met de banden, gaat zorgen voor een wat minder swabberig gevoel. Nu heb ik hier op het forum aardig wat gelezen over brede(re) velgen en de effecten hiervan op banden. Hieruit haal ik dat velgen met een binnenbreedte van 25 of iets meer een merkbare verbetering zouden zijn.
Al met al kom ik tot een wielset samengesteld uit de volgende componenten:
Naven: Shimano SLX/XT, DT 350 of Hope Pro 4
Velgen: XM421 of EX471 (25 mm intern) of XM481 (30 mm intern)
Spaken: DT Competition (of een samenstelling met Revolution of Competition Race)
Nippels: Messing
Belangrijk vind ik:
- Wielset passend bij mijn inzetbereik en gebied en fiets!
- Stijfheid van de wielset
- Gewicht wielset
Wat zijn jullie gedachten bij deze opzet? En, mis ik nog iets belangrijks? Ik sta open voor suggesties. Zeker op het gebied van velgbreedte en spaken.
Hierin ben ik nog echt zoekende terwijl hier volgens mij de grootste winst in een nieuwe wielset voor mij zit
Groet,
Erik
Nieuwe wielset Stumpjumper Comp 29
Lijkt mij een mooie breedte voor jou inzetbereik en eisen. Nog breeder zal ik met jou bandbreedtewensen niet doen.
Edit, setje wat ik als tip dacht te hebben mag niet weg, dus verwijderd
Edit, setje wat ik als tip dacht te hebben mag niet weg, dus verwijderd
Laatst gewijzigd door Dutch op vr 3 februari 2017, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- SFrits
- Mountainbike Junk
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
- Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=109068
Bijgaande staat in het te koop hoekje. ( geen eigen belang, ken de verkoper niet )
Volgens mij zag ik laatst op marktplaats ook een setje Roval carbon velgen, als je een stijf setje zou willen is dit toch wel een aanrader. Uiteraard zijn er meer voorbeelden te noemen.
Wat ik in je post mis is eventueel het budget.
Bijgaande staat in het te koop hoekje. ( geen eigen belang, ken de verkoper niet )
Volgens mij zag ik laatst op marktplaats ook een setje Roval carbon velgen, als je een stijf setje zou willen is dit toch wel een aanrader. Uiteraard zijn er meer voorbeelden te noemen.
Wat ik in je post mis is eventueel het budget.
Voordeel van de bredere velg is dat een bredere band duidelijk stabieler ligt en dat je dan dus naar bredere banden kunt gaan, wat op zandgrond op de Veluwe weer een voordeel is.
Ik zou minimaal 25 mm nemen, maar misschien voor jouw gebruik - als je inderdaad naar iets bredere banden wilt - beter nog richting de 30 mm (daar gaat het sowieso naar toe en over 2 jaar weten we niet beter!).
DT Revolution met jouw gewicht zou ik niet doen, gaat ten koste van de stijfheid. Bespaar dan dat gewicht op de nippels!
(setje wat Dutch aanhaalt is ook een heel mooie combi van onderdelen!)
Ik zou minimaal 25 mm nemen, maar misschien voor jouw gebruik - als je inderdaad naar iets bredere banden wilt - beter nog richting de 30 mm (daar gaat het sowieso naar toe en over 2 jaar weten we niet beter!).
DT Revolution met jouw gewicht zou ik niet doen, gaat ten koste van de stijfheid. Bespaar dan dat gewicht op de nippels!
(setje wat Dutch aanhaalt is ook een heel mooie combi van onderdelen!)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- All rounder
- Berichten: 77
- Lid geworden op: zo 13 september 2015, 10:41
- Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp 29 2016
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
@Dutch; ik heb niet gelezen welke set je had voorgesteld. Welke samenstelling had deze? Voor wat betreft de banden, ik denk aan een setje banden van 2.2 a 2.3 breedte. Breder lijkt met voor XC niet nodig en wordt ook erg spannend tussen de staande achtervork.
@SFrits; de wielset die je voorstelt had ik al gezien. Carbon wielen vind ik niet echt nodig en eerlijk gezegd vind ik deze set ook wel wat te duur worden. Een budget heb ik niet echt maar ik vind, voor wat ik ermee doe, een set voor ongeveer €500 wel genoeg.
@LarsTB; 25 mm minimaal of iets breder tot 30 mm max. Zou 30 mm niet te breed worden met banden van 2.2 a 2.3 mm. Wat ik zo over brede velgen lees is dat het bij je band moet passen. Bredere banden dan 2.3 gaan niet passen en volgens mij ook niet zo nodig en zinnig voor XC. DT heeft tussen 25mm en 30 mm niets in het programma. Nu zit ik voor de velgen niet vast aan DT maar wat zouden dan goede alternatieven zijn? Ryde heb ik niet zoveel mee, schijnt nogal eens wat mee aan de hand te zijn. Nog andere ideeën?
@Surf; de Camber is een echte trail bike toch? Welke bandbreedte heb je erop liggen?
Groet,
Erik
@Dutch; ik heb niet gelezen welke set je had voorgesteld. Welke samenstelling had deze? Voor wat betreft de banden, ik denk aan een setje banden van 2.2 a 2.3 breedte. Breder lijkt met voor XC niet nodig en wordt ook erg spannend tussen de staande achtervork.
@SFrits; de wielset die je voorstelt had ik al gezien. Carbon wielen vind ik niet echt nodig en eerlijk gezegd vind ik deze set ook wel wat te duur worden. Een budget heb ik niet echt maar ik vind, voor wat ik ermee doe, een set voor ongeveer €500 wel genoeg.
@LarsTB; 25 mm minimaal of iets breder tot 30 mm max. Zou 30 mm niet te breed worden met banden van 2.2 a 2.3 mm. Wat ik zo over brede velgen lees is dat het bij je band moet passen. Bredere banden dan 2.3 gaan niet passen en volgens mij ook niet zo nodig en zinnig voor XC. DT heeft tussen 25mm en 30 mm niets in het programma. Nu zit ik voor de velgen niet vast aan DT maar wat zouden dan goede alternatieven zijn? Ryde heb ik niet zoveel mee, schijnt nogal eens wat mee aan de hand te zijn. Nog andere ideeën?
@Surf; de Camber is een echte trail bike toch? Welke bandbreedte heb je erop liggen?
Groet,
Erik
Ik had je idd hope met 25mm ryde voorgesteld uitgaande van je 2.0 en 2.2 banden.
Ik heb er geen last mee gehad (29mm) en een vriend van mij ook niet met de 25mm.
Er is ook heel veel ander leuk spul zoals WTB, nieuwe Flow etc.
Maargoed daar schiet je niks mee op aangezien het set nog niet weg mag.
Wat is je budget?
Ik heb er geen last mee gehad (29mm) en een vriend van mij ook niet met de 25mm.
Er is ook heel veel ander leuk spul zoals WTB, nieuwe Flow etc.
Maargoed daar schiet je niks mee op aangezien het set nog niet weg mag.
Wat is je budget?
@Surf; de Camber is een echte trail bike toch? Welke bandbreedte heb je erop liggen?
Ik heb 2.3 Ground controls van Specialized er op en die vallen mooi breed.
Setje is gemaakt bij Bikewheels en super strak
https://photos.google.com/share/AF1QipO ... NjUjZYaG9R
Ik heb 2.3 Ground controls van Specialized er op en die vallen mooi breed.
Setje is gemaakt bij Bikewheels en super strak
https://photos.google.com/share/AF1QipO ... NjUjZYaG9R
30 mm is voor XC wedstrijdrijders niet helemaal juist. Maar dan heb je het eigenlijk alleen over gewicht. Want ook zij zouden met bredere (30 mm) velgen profiteren van het kunnen rijden met lagere druk en daarmee meer grip bij gelijke of lagere rolweerstand, zonder meer zwabberen of groter risico op doorslaan... . Iets soortgelijks gaat op voor de banden, waar je duidelijk verschil ervaart tussen de paar millimeter in breedte en waar breder (tot zekere hoogte) voor de niet-wedstrijdrijder vooral voordelen biedt.ErikVm schreef:@LarsTB; 25 mm minimaal of iets breder tot 30 mm max. Zou 30 mm niet te breed worden met banden van 2.2 a 2.3 mm. Wat ik zo over brede velgen lees is dat het bij je band moet passen. Bredere banden dan 2.3 gaan niet passen en volgens mij ook niet zo nodig en zinnig voor XC. DT heeft tussen 25mm en 30 mm niets in het programma. Nu zit ik voor de velgen niet vast aan DT maar wat zouden dan goede alternatieven zijn? Ryde heb ik niet zoveel mee, schijnt nogal eens wat mee aan de hand te zijn. Nog andere ideeën?
Als je naar de verhoudingen kijkt dan is 30 mm perfect in balans met 2.2-2.4 banden en eigenlijk zou dat dus het enige moeten zijn dat telt!
DT is prima. Als er iets met Ryde is, dan is dat ook zo met alle andere merken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik heb ook een set Ryde Edge 26 velgen met 2.25 banden, tubeless. Inzetgebied is oa de Holterberg.
Heb geen problemen met de velgen. Rijdersgewicht is ca 94 kg. Voor 1,6 en achter 1,8 rijdt prima zonder zwabberen. Handgespaakte set van Bikewheels.
Heb geen problemen met de velgen. Rijdersgewicht is ca 94 kg. Voor 1,6 en achter 1,8 rijdt prima zonder zwabberen. Handgespaakte set van Bikewheels.
-
- All rounder
- Berichten: 77
- Lid geworden op: zo 13 september 2015, 10:41
- Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp 29 2016
@LarsTB; heldere toelichting weer. Je geeft aan dat banden van 2.2 -2.4 perfect in balans zijn met 30 mm velgen. De vorm van de band wordt dus niet negatief beïnvloed (wangen te ver naar butien, te recht profiel?) door een velg van 30 mm, maar enkel positief en de band wordt beter ondersteund?
@Erwin85; Ik neem aan dat je de Fast Trak 2.3 achter hebt liggen. Hoeveel ruimte heb je nog tussen de band en de achtervork van je SJ?
@Mike123; bedankt voor je bericht. Vergelijkbaar inzetgebied en gewicht en met 26 mm niet het gevoel van zwabberen. Mooi om te lezen dat een paar millimeter extra breedte daar al voor zorgt.
@Erwin85; Ik neem aan dat je de Fast Trak 2.3 achter hebt liggen. Hoeveel ruimte heb je nog tussen de band en de achtervork van je SJ?
@Mike123; bedankt voor je bericht. Vergelijkbaar inzetgebied en gewicht en met 26 mm niet het gevoel van zwabberen. Mooi om te lezen dat een paar millimeter extra breedte daar al voor zorgt.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Voor wat betreft dat eerste punt: dat kan ik onderschrijven, met een set Ryde Edge 30 gecombineerd met Vittoria Goma 2.4. Check de SYS van m'n Nukeproof, kun je wel het eea op zien. Ik vind het prima rijden!ErikVm schreef:@LarsTB; heldere toelichting weer. Je geeft aan dat banden van 2.2 -2.4 perfect in balans zijn met 30 mm velgen. De vorm van de band wordt dus niet negatief beïnvloed (wangen te ver naar butien, te recht profiel?) door een velg van 30 mm, maar enkel positief en de band wordt beter ondersteund?
@Erwin85; Ik neem aan dat je de Fast Trak 2.3 achter hebt liggen. Hoeveel ruimte heb je nog tussen de band en de achtervork van je SJ?
@Mike123; bedankt voor je bericht. Vergelijkbaar inzetgebied en gewicht en met 26 mm niet het gevoel van zwabberen. Mooi om te lezen dat een paar millimeter extra breedte daar al voor zorgt.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Er zal een verschil in kunnen zitten per merk band, maar in mijn uitgebreide ervaring gaat vrijwel iedere band er functioneel op vooruit in combinatie met de juiste velg.ErikVm schreef:@LarsTB; heldere toelichting weer. Je geeft aan dat banden van 2.2 -2.4 perfect in balans zijn met 30 mm velgen. De vorm van de band wordt dus niet negatief beïnvloed (wangen te ver naar butien, te recht profiel?) door een velg van 30 mm, maar enkel positief en de band wordt beter ondersteund?
Ga je met een 2.4 band naar bijvoorbeeld een 35 mm velg (intern), dan steekt inderdaad de zijkant soms uit of wordt het profiel te vierkant. Dan nog kan dat hier en daar goed werken (op zanderige ondergrond), maar dit moet je dan bijna per band of per ondergrond gaan bepalen. Blijf je binnen het 'optimale' bereik (sommige fabrikanten geven een leidraad!), dan hoef je je geen zorgen te maken. En andersom, ga je te smal voor de velg, dan haal je niet het maximale uit je banden.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"