Upgrade wielen Cube LTD race 2016

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Tyto Alba
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 18:54

Beste allen,

Sinds afgelopen zomer ben ik in het bezit van een 2016 Cube LTD race. Al met al aardig content met de fiets.

https://www.cube.eu/nl/products/hardtai ... line-2016/

Mijn fiets heeft nu de huidige wielenset:

RIMS: DT CSW MA 1.7 / 1.9
FRONT HUB: Shimano Deore HB-M615, Centerlock
REAR HUB: Shimano Deore FH-M615, Centerlock

Nu wil ik eventueel mijn wielset gaan upgraden aangezien ik denk hier veel winst op te kunnen behalen. (duurzaamheid/onderhoud/kwaliteit van de lagers etc.). Mijn budget is rond de €300 voor de wielset zelf.

Heeft iemand goede tips of goede opties/aanbiedingen? Met de nieuwe wielen wil ik ook tubeless gaan rijden.

Alvast bedankt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor redelijk geld (€300,-), kun je hier redelijke wielen krijgen: http://www.actionsports.de/laufraeder/?p=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Je zet net even aan de onderkant van een echte verbetering met dat budget. Iets meer levert je gewoon net wat mooiere velgen, lichter en breder. Zoek iets tussen de 25-30 mm wat interne breedte betreft en probeer wat te vinden rond de 450 gram. Dan zit je zo rond de €75,- per velg.

Binnen die €300,- heb je dan nog maar weinig ruimte voor een mooi setje naven. Maar van merken als Bitex en Novatec kun je heel aardige naven kopen die niet te zwaar en normaal gesproken betrouwbaar zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Ik ben eigenlijk naar iets vergelijkbaars aan het zoeken. Voor een paar tientjes meer heb je ook een set Deore XT 8000 wielset. Is dat upgrade waardig?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

terp1234 schreef:Ik ben eigenlijk naar iets vergelijkbaars aan het zoeken. Voor een paar tientjes meer heb je ook een set Deore XT 8000 wielset. Is dat upgrade waardig?
Ten opzichte van de set die boven genoemd wordt wel. Maar voor nog een paar tientjes meer heb je echt een duidelijke upgrade (lichter en breder!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
v_schultinge

Misschien ook even de kortingen op de website van RCZ in de gaten houden. Daar komen ook wel mooie sets voorbij.
Midstar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 10 oktober 2016, 19:37
Mijn mountainbike: Cube Race One LTD
Contacteer:

terp1234 schreef:Ik ben eigenlijk naar iets vergelijkbaars aan het zoeken. Voor een paar tientjes meer heb je ook een set Deore XT 8000 wielset. Is dat upgrade waardig?
Deze heb ik dus verleden maand aangekocht voor vervanging van mijn originele velgen van de Cube Race one LTD 2016
Was direct merkbaar, stijver, directer, beter stuurgedrag en snellere acceleratie.

Hopmans heeft een hele mooie prijs voor deze wielset
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Dan zijn deze misschien ook interessant: https://www.mantel.com/shimano-xt-m785- ... NzdGFydDU=" onclick="window.open(this.href);return false;
wolff
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 10 september 2013, 15:26
Mijn mountainbike: Edelsten

Die XT set moest ik ook meteen aan denken.... zijn echt goede wielen, helemaal voor dat geld.
Alex-B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 19:28

De 100mm (QR) is uitverkocht. Gaat de 15mm steekas wel passen dan?
Zit zelf met hetzelfde dilemma.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Alex-B schreef:De 100mm (QR) is uitverkocht. Gaat de 15mm steekas wel passen dan?
Zit zelf met hetzelfde dilemma.
Heb je nu een steekas ?.De Cube van de TS heeft QR .

let ook voor de bevestiging voor de remschijf , centerlock
Het is bij Shimano niet mogelijk om de quick release versie van een wielset om te bouwen tot steekas versie door middel van een adapterset. Let daarbij op bij de aanschaf van deze wielen.
e volgende samenstellingen zijn mogelijk:
• Achterwiel 135 mm quickrelease en voorwiel 100 mm quickrelease
• Achterwiel 135 mm quickrelease en voorwiel 15 mm steekas
• Achterwiel 142x12 en voorwiel 15 mm steekas
bron; http://www.mantel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

waarschijnlijk/misschien bij andere zaken zijn er adapterset's beschikbaar....
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Een 15mm steekas naaf in een QR vork kan met een adapter-asje, zoiets als deze:
http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... s_id=12884" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod80192" onclick="window.open(this.href);return false;
h67racing
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 11 februari 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Trek superfly al 100 pro 2013

Mooie prijs voor die set bij mantel. Zou dit een verbetering zijn t.o.v. Bontrager rl velgen?
as ut ni giët zoë as ut mot da mot ut ma zoë as ut giët
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

h67racing schreef:Mooie prijs voor die set bij mantel. Zou dit een verbetering zijn t.o.v. Bontrager rl velgen?
Dat hangt er vanaf waar je de verbetering in zoekt. Maar ik denk eigenlijk van niet. Wellicht is het setje iets lichter maar heel veel meer verbetering zal het denk ik niet zijn.

Wat zoek je in de wielset? Stijfheid, gewicht, breed of juist smal, betrouwbaarheid van de naven etc?
h67racing
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 11 februari 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Trek superfly al 100 pro 2013

Zoek eigenlijk wat meer stijfheid maar dan zou een test eerst op zijn plaats zijn. Meer als van; zijn mijn bontragers stijf of juist niet
as ut ni giët zoë as ut mot da mot ut ma zoë as ut giët
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

h67racing schreef:Zoek eigenlijk wat meer stijfheid maar dan zou een test eerst op zijn plaats zijn. Meer als van; zijn mijn bontragers stijf of juist niet
Ik rijd met bontrager Mustang wielen en vind het dramatisch slechte wielen. Heb daarom voor zowel m'n superfly als m'n top fuel meteen een nieuw wielset laten spaken.

Dat vraagt wel om een redelijk stevig budget maar dat verschil merk je wel heel erg. Als je gewicht niet heel belangrijk vind zou ik eerder voor een wat bredere velg gaan. Inderdaad een keer testen is het beste idee. Als je geen verschil voelt ben je snel en goedkoop klaar :lol:
Plaats reactie