Carbon mountainbike. Welke fietsendrager is geschikt.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Haihai

Om straks mijn nieuwe carbon mountainbike te vervoeren zijn er 2 opties: op het dak of achterop.
En eigenlijk heeft achterop mijn voorkeur.

Maar nu.... Welke fietsendrager is geschikt?
Waar moet ik opletten?

Graag jullie advies.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Even de zoekfunctie gebruiken, is genoeg over geschreven.
Voor mij de Hapro Atlas premium 3, voor 3 fietsen.
Ook verkrijgbaar voor 2 fietsen.
Opletten op compactheid mbt inklappen drager, klemming afsluitbaar, stevigheid, verstelbare wielgoten.
Succes.
P.S Boven dit Topic heb ik een ander topic voor fietsendragers gezet.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Bedankt voor de reactie.
Even voor het idee: http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... =lr&pos=17" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze heb ik ook ergens liggen, is deze geschikt ook voor een carbon mountainbike?
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Zwolly schreef:Bedankt voor de reactie.
Even voor het idee: http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... =lr&pos=17" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze heb ik ook ergens liggen, is deze geschikt ook voor een carbon mountainbike?
Perfect geschikt.
Voordeel van de Spinder is, dat je om de zadelpen (vervangbaar onderdeel) kunt klemmem.

Ik heb zelf een Spinder Urban. Super licht en compact.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Nou ja, perfect...nadeel van de spinder vind ik dat de arm vaak tegen de staande achtervork aan drukt. Bij mijn vorige fiets (Scott Scale) zat daardoor op dat punt een putje in de achtervork, ondanks het gebruik van verwarmingsbuis isolatie ter bescherming.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

nielsvo schreef:Nou ja, perfect...nadeel van de spinder vind ik dat de arm vaak tegen de staande achtervork aan drukt. Bij mijn vorige fiets (Scott Scale) zat daardoor op dat punt een putje in de achtervork, ondanks het gebruik van verwarmingsbuis isolatie ter bescherming.
Met de Spinder Urban heb ik daar geen last van, omdat de armen niet op een centrale bevestiging zitten, maar apart aan beide zijden van de drager.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb de Spinder Cross en die heeft daar ook geen last van. Ik heb dat ding destijds gekozen omdat ie beter voor MTB`s geschikt was. Hij is iets dieper, waardoor de fietsen wat verder uit elkaar staan, uiteraard de zadelpenbevestiging (ivm carbon idd) en de iets bredere goten voor mtb banden. In gebruik is `t een redelijk handig ding, ook de snowboardachtige ratchets zijn erg makkelijk en prijs/kwaliteit is prima.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Ik weet niet welke type het is, maar komt sterk overeen met diegene die in de advertentie staat.

Maar goed, hij voldoet dus. Ook voor carbon.
Ik las ook dat men veelal carbon frames op het dak meeneemt.
Is dat dan beter?

Voordeel op de trekhaak is in elk geval dat het sneller gaat.

Waar kan ik het beste de zadelpenbevestiging plaatsen? Vlak boven het frame? En dan neem ik aan gewoon handvast? Gebruiken jullie nog een extra bescherming (doekje, cv-isolatiebuis) ter mogelijke beschadigingen aan de zadelpen?
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ja gewoon handvast is goed, je kan er nog een doekje tussen doen, echter in de greep zit meestal rubber ter bescherming voor evt beschadigingen.
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

Wij hebben de hapro atlas 3. Nooit problemen gehad met onze carbo-knallers. We maken ze gewoon aan het frame vast. Dat kan het echt wel hebben.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Mijn ervaring is dat een dakdrager voor twee fietsen veel makkelijker is(zolang je niet in de parkeergarage moet) ik sta altijd in de achter deuropening van mijn SUV om er beter bij te kunnen, snel monteren, stevig en niet met doeken oid aan het werk om beschadigingen te voorkomen bij een achterklep drager, en beter zicht natuurlijk. niet elke auto kan trouwens een achterklepdrager hebben ivm spoilers.
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voordeel van een drager zoals de Spinder is dat de klem om de zadelpen zit en niet om het frame.
De zadelpen is gemaakt om vastgeklemd te worden.
En vervangbaar, dus mocht er iets fout gaan, dan is de ellende beperkt.
Bij droppers wel oppassen dat je op het onderste (vaste) deel vd pen klemt.
Veel andere dragers (ook dakdragers) klemen ergens op het frame.
De vraag is dan altijd of het frame op die plek wel stevig genoeg is om die (klem)krachten te weerstaan.
Hoe lichter het frame, hoe groter de kans dat er wat dat betreft weinig reserve is ingebouwd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

floris Zwitserland schreef:Mijn ervaring is dat een dakdrager voor twee fietsen veel makkelijker is(zolang je niet in de parkeergarage moet) ik sta altijd in de achter deuropening van mijn SUV om er beter bij te kunnen, snel monteren, stevig en niet met doeken oid aan het werk om beschadigingen te voorkomen bij een achterklep drager, en beter zicht natuurlijk. niet elke auto kan trouwens een achterklepdrager hebben ivm spoilers.
Hij heeft het over een spinder, dus ik ga er van uit dat er een trekhaak beschikbaar is. In dat geval kan je gewoon een kantelbare model kiezen, zodat je gewoon bij de achterbak kan met de fietsen er op.

Achterop heb je minder kans dat je je lak beschadigd en zit je dak niet onder de modder.

Klemmen van fietsdragers sowiezo niet te hard aandraaien, ongeacht het model. Vast is vast.

Wat betreft die spinder uit de marktplaats link. De nieuwere modellen hebben ingebouwde sloten op de trekhaakklem en fietsklemmen, is sneller/makkelijker te monteren, etc...
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Is al veel over geschreven, maar (naar mijn bescheiden mening) in principe kun je elke drager gebruiken. Je moet enkel met beleid de klem vastzetten. Ik neem onze carbon racers gewoon mee op een Thule drager. Ik klem beide aan de zitbuis, zo hoog mogelijk (dus ter hoogte van zadelpen in frame)...om geen krassen te krijgen en de kracht nog meer te verdelen heb ik buisisolatie tussen klem en zitbuis. In principe zit je fiets vast in de goten van de drager (met de riempjes). De klem zorgt ervoor dat je fiets blijft staan. Dit werkt perfect...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ik heb deze en ben meer dan tevreden.
https://www.futurumshop.nl/thule-eurowa ... tsen.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Twee Carbon Cambers al meerdere malen vervoerd. Ook richting vakanties ed. Enige nadeel, drie fietsen krijg/durf ik er niet op. Één fiets op plek 1 en de tweede op plek 3 en dan staan ze erg ruim. De Camber fully frames met hun wat rare vormen zorgen er voor dat je de eerste keer wel ff moet puzzelen.

Mbt Carbon en de klemmen, als je ze net aan vast draaid is er geen enkel probleem. De klemmen zorgen alleen dat de fiets stevig staat. Door de bandjes door de wielen staan ze al stevig. De klemmen hebben ook een slotje zodat ze nooi open kunnen lopen tijdens de rit. Echt vast hoeven ze dus niet.

Hiervoor had ik de spinder hawk. Sloot goedkoper en deed het eigenlijk net zo goed... :roll:
Plaats reactie