Carbon mountainbike. Welke fietsendrager is geschikt.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

In verband met de klemmen van de meeste fietsendragers heb ik de volgende gekocht:

http://www.atera.de/en/atera-strada-evo.html

Je hebt ze overigens ook in goedkopere versies.

Dit systeem werkt met een ratchet met overbelast beveiliging. Het hele frame wordt dan ook omsloten. Bij de thule klemmen heb ik gehad dat ik die in verband met carbon niet te strak aan durfde te draaien en dat de klem er onder het rijden was afgeschoten met als gevolg een stuur dat 1 cm aan een zijde was ingekort :S
Pedal damn it!!
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Ik zag de spinder Cross al een keer voorbij komen. Ik vind het een erg fijne drager. Kan op slot op zowel de trekhaak als de klem voor de fiets. Lekker brede goten en altijd leuk om te zien dat als ik aan kom rijden er mensen staan te prutsen met hun drager en ik met een paar seconden klaar ben en weg kan rijden. Ik heb wel de arm van de klem verlengd omdat ik anders niet in alle gevallen de zadelpen kon klemmen.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

nightcrawl schreef:In verband met de klemmen van de meeste fietsendragers heb ik de volgende gekocht:

http://www.atera.de/en/atera-strada-evo.html

Je hebt ze overigens ook in goedkopere versies.

Dit systeem werkt met een ratchet met overbelast beveiliging. Het hele frame wordt dan ook omsloten. Bij de thule klemmen heb ik gehad dat ik die in verband met carbon niet te strak aan durfde te draaien en dat de klem er onder het rijden was afgeschoten met als gevolg een stuur dat 1 cm aan een zijde was ingekort :S
Voor Thule dragers is er ook zo'n vergelijkbaar "strop-systeem" te koop.
"Righty tighty, lefty loosey."
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Op de trekhaak de Atera Sport, op de vouwwagen een relatief onbekende dakdrager met voorwielklemming: de Yakima Frontloader.
[url]https://www.youtube.com/watch?v=K6lrZnpo2Xs[url]
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Spinder heeft trouwens ook een super snelle en sterke snelkoppeling.

Vanochtend Helaas ervaren dat de koppeling ook echt sterk is. Hij bleef keurig op de trekhaak zitten, al is er verder niet zoveel meer van over. Gelukkig stond er geen fiets op.

Afbeelding
A i r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 7 april 2014, 21:41

Ik heb een yakima drager om het dak Vd auto. Met deze drager klem je het voorwiel van de fiets.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

luc basie schreef:Spinder heeft trouwens ook een super snelle en sterke snelkoppeling.

Vanochtend Helaas ervaren dat de koppeling ook echt sterk is. Hij bleef keurig op de trekhaak zitten, al is er verder niet zoveel meer van over. Gelukkig stond er geen fiets op.

Afbeelding
Gezien de schade is dat een beste geweest :o
Iemand achterop? En hoe is het met de fiets of zat ie er niet op?
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

De thule waar ik eerder aan refereerde heeft ook een klembeveiliging. Bij een bepaalde kracht gaat deze niet meer strakker. Het idee van een momentsleutel. Overigens nog nooit zo hard aangedraaid dat dit systeem in werking ging. Zal het eens uit proberen op een bezemsteel ipv op mijn Carbon frame :roll:
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Stop je pols er eens in. Dan voel je meteen hoe vast het aantrekt.

Op zich hoeft een fiets alleen nog maar rechtop gehouden te worden. En daarvooor hoeft de klem echt niet heel strak gezet te worden. Als hij maar niet losgaat door trillingen.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Geloof meteen dat dat heel strak gaat. Vandaar ook nooit gekeken wanneer de beveiliging aanspreekt. Je hebt gelijk dat de klem er alleen is om de fiets rechtop te houden. Draai ze daarom ook maar "net" aan.

Bij de Thule zitten sloten op de klemmen. Die lopen dus niet los.
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

luc basie schreef:Spinder heeft trouwens ook een super snelle en sterke snelkoppeling.

Vanochtend Helaas ervaren dat de koppeling ook echt sterk is. Hij bleef keurig op de trekhaak zitten, al is er verder niet zoveel meer van over. Gelukkig stond er geen fiets op.

Afbeelding
Wat is de schade aan de auto? Trekhaak(balk) zit direct verbonden op de dragende delen van de auto, wat erg duur kan zijn.
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Tjin schreef:
luc basie schreef:Spinder heeft trouwens ook een super snelle en sterke snelkoppeling.

Vanochtend Helaas ervaren dat de koppeling ook echt sterk is. Hij bleef keurig op de trekhaak zitten, al is er verder niet zoveel meer van over. Gelukkig stond er geen fiets op.

Afbeelding
Wat is de schade aan de auto? Trekhaak(balk) zit direct verbonden op de dragende delen van de auto, wat erg duur kan zijn.
Lijkt gelukkig alleen trekhaak bumper en fietsendrager te zijn. Nu alleen wel weer op zoek naar een nieuwe drager. Een eis is dat de zadelpen te klemmen is, en dan blijft lijkt het alleen Spinder over die de cross niet meer in het assortiment heeft.
atx880
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 19 oktober 2015, 14:11
Mijn mountainbike: Stevens Sonora ES

Heb deze drager speciaal gekocht bij aanschaf van mijn carbon mtb:

http://www.atera.de/atera-strada-sport- ... plung.html

Bevalt uitstekend: licht en niet te duur. Ik doe wel altijd een stuk cv-buisisolatie op de plek waar ik hem vastzet.
JosEikhout
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 13 juni 2019, 14:51

Heeft iemand ervaring met deze drager? https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rac ... 5-_-910501

Heb een Carbon MTB trek top fuel en geen trekhaak en s'zomers een koffer op het dak

gr. Jos
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee niet met deze, met een Rhode Gear Shuttle. Ging prima

Maar voor alle touwtjesdragers geldt dat je achterklep ervoor geschikt moet zijn.
Dus voldoende brede kieren voor de haken, stalen klep (geen plastic) en geen spoiler die in de weg zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie