Welke voorvork (offset)?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Ik ben mij aan het oriënteren voor de aanschaf van een nieuwe voorvork voor mijn Canyon Nerve AL8.9.

De Rockshox Reba 120 mm spreekt me wel aan. Redelijk geprijsd, geschikt voor inzet XC in NL en af en toe buitenland. De reden dat ik een andere vork zoek, is dat ik het gehad heb met mijn huidige 2013 Fox 32 performance ctd. Deze is met een hogere luchtdruk te hard of zakt ver in bij lagere druk en is vervolgens evenmin soepel. Voelt eigenlijk altijd hard op kleine obstakels en er is gripverlies doordat het wiel contact met de ondergrond verliest. Ik heb alles al een keer onder handen gehad, olie, keerringen, olie (hoeveelheid, ivm progressieviteit) in de luchtkamer, rebound, etc...en er is niets dat helpt, het is gewoon een sh!t vork.

Ben ik met een Reba beter af, of moet ik verder kijken?

Verder weet ik niet welke offset moet ik hebben? De Reba is bijvoorbeeld te verkrijgen in 51mm en 46mm meen ik. Is dit op te meten?

Thx.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik denk dat een FOX 34 beter bij je rijstijl en frame past. Een groter volume geeft een softer rijgedrag (Zonder weg te zakken en hierdoor beter het terrein kan volgen.) waarbij de huidige generatie Foxen veel beter zijn dan de 2013 modellen.

De offset kun je meten door een rechte lijn te trekken vanuit je balhoofd en dan de afstand te meten die je voornaaf vooruit staat. Of je kiest bewust om bv. het rijgedrag te veranderen door de offset te wijzigen.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Dank je.
Lastig meten. Ik kom eerder uit op 46 dan op 51. Dan zal het 46mm zijn.

De Fox-en 34 120mm die ik online zie zijn 'factory' en duurder dan 1 rug, hmmm.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

.
Laatst gewijzigd door George op vr 20 januari 2017, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen handel buiten het verkoopdeel aub.
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jouw FOX stamt inderdaad uit de tijd dat de prestaties onder de maat waren. Een Reba is een leuke vork: comfortabel en gebruikt goed zijn veerweg zonder echt te duiken. Verwacht er geen mega-controle van, in het buitenland komt een Reba snel aan zijn grenzen. De vraag is of je dat heel erg vindt...? Het voordeel van de Reba is dat je voor heel weinig geld gewoon een leuke vork krijgt!

Wil je een kwaliteit verder, dan kom je inderdaad in een stuk duurdere klasse uit. Die FOX 34, maar ook een Rockshox Pike zijn absoluut een klasse beter. Maar ook heel goede vorken zijn de Manitou Minute of een SR-Suntour Auron (2017 model!). En die zijn weer aanzienlijk betaalbaarder. Een Rockshox Revelation is een Reba met een iets betere demper (de nieuwste modellen dan) en zal ook voelbaar beter functioneren.

Als jij merkt dat je FOX 32 matig is, dan ben je waarschijnlijk toe aan een echt goede vork en moet je iets meer investeren. Maar met een Reba ga je sowieso blijer worden dan je nu bent.

Die offset: minder zorgt voor een rustiger rijgedrag, meer offset zorgt dat je fiets iets scherper stuurt. De meesten zullen beter af zijn met een kleinere vorksprong (= offset) en dus een grotere naloop.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog even ter aanvulling/onderschrijving van wat Lars zegt.

Een goed werkende middenklasse vork zal 't beter doen dan een slecht werkende Fox CTD.
In NL en de meeste delen van B is een 32mm vork prima.
Ga je met je Nerve de Ardennen of de Alpen in, dan voelt een 34 stabieler aan.
Meer controle op ruw terrein, maar ook bij gelijktijdig remmen en sturen.

Ga je voor nieuw, dan zeker 34(35)mm overwegen.
2e hands sla je natuurlijk toe als er iets leuks voorbij komt, en ben je wellicht wat minder kieskeurig.
Maar een vork 2e hands kopen is altijd een risico.
Niemand doet een goede vork zomaar weg.
Dus de 2e hands vork is uitgewoond, past niet meer in de nieuwe fiets vd verkoper, of beide.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

wat zeker de moeite waard is om naar xfusion vorken te kijken, goede prijs kwaliteit , http://www.bikesuspension.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ik heb laatst een trace gekocht, en dat is toch wel echt top.
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Allen dank voor de goede info. Ik ga er mee aan de slag en ga zeker meer lezen over xfusion.

Fijn ook om mijn gevoel over die slecht werkende fox bevestigd te zien.
RoelvanMtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 november 2016, 13:56
Mijn mountainbike: Gazelle 26 inch xt bontrager

Afbeelding wie kan mij vertellen wat voor type vork dot is?
Orangje gazelle bontrager 26inch shimano hydro remschijven shimano xt 3x9 groep
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RoelvanMtb schreef:Afbeelding wie kan mij vertellen wat voor type vork dit is?
Beetje vaag te zien. Een oude Manitou in ieder geval.

(overigens is deze afbeelding niet openbaar, dus standaard niet te zien op het forum)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ldejong
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:14
Mijn mountainbike: Rocky Mountain

Om dit oudere topic even leven in te blazen, is een voorvork met 41mm offset "normaal" voor een 650b frame in 18"?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ldejong schreef:Om dit oudere topic even leven in te blazen, is een voorvork met 41mm offset "normaal" voor een 650b frame in 18"?
Ja, redelijk. Mijn Formula33 is 40mm, de oude Reba zat ook in die buurt (42mm)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ldejong schreef:Om dit oudere topic even leven in te blazen, is een voorvork met 41mm offset "normaal" voor een 650b frame in 18"?
Is niet helemaal standaard meer. Is eerder een waarde die bij 26" hoorde. Maar het voordeel is dat de fiets gemoedelijk op stuurinvloeden reageert, minder nerveus wordt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat is de standaard nu dan, Lars?
ldejong
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:14
Mijn mountainbike: Rocky Mountain

Dt Swissair levert bij 650b alleen 41mm zag ik
Plaats reactie