Ovaal kettiingblad Absolute black.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dat is tenminste de theorie…
Vorsprung durch Pedantik.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Heckler40 schreef: @peerke35 de overbrenging (verzet) van een 32 ovaal is qua tanden nominaal gelijk aan een 32 rond. Maar het blad is een kant op even groot als een 34 en haaks erop als een 30. En door dat slim te kiezen is de hefboom van je krachtslag gelijk aan die bij een 34 en als je door het dode punt draait is die gelijk aan een 30.

En de andrijving die je genereert komt van de hefboom niet van het gemiddeld aantal tanden. Ofwel, meer torque op de as bij dezelfde kracht door de langere hefboom. En je draait sneller door het dode punt heen met de kortere kant.

Enjoy!!
Thanks voor de uitleg, was me even aan het blindstaren op het aantal tanden, maar het gaat natuurlijk om de hefboom. :-q
Toch eens wat mee gaan experimenteren binnenkort. Heb nu nog een rond AB tandwiel 30, maar heb ook een ovale AB 32 liggen die ik nog niet heb gebruikt. Eens kijken of ik de 32 ovaal net zo makkelijk rond kan krijgen als een normale 30.
Lefty0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 31 maart 2014, 21:41
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Void
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd momenteel met een 30T Oval van dit merk.

Wat ik vandaag merkte op een mulle klim is dat je langer tractie hebt.
Ik verwachte dat het wiel door ging spinnen maar had toch nog tractie.

Ik ga toch een 32T rond monteren.

Ten eerste is de 30T ovaal me te klein, maar ik moet iedere keer een half uur wennen aan het kettingblad.
En zelfs daarna loopt het niet geheel soepel, voel merkbaar duwtjes in de rug, helemaal met sprintjes.

Met de ovaal heb ik ook het idee dat mn benen continu onder spanning staan, heb geen rustmoment meer.
Dat kan natuurlijk kloppen omdat het dode punt zogenaamd weggefilterd wordt.
Ni29er
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 11:51

Idd , het "dode punt" is weg .
Wat wel een (dikke) plus punt is met klimmen.(zo ervaar ik het tenminste)
Er staat wel konstant spanning op de spieren maar dat is een kwestie van wennen.
Na van loop van tijd zul je merken dat het echt prettiger rijdt....ik had eerst rotor op mijn Shimano crank ,ben toen overgestapt naar Sram 1x11 maar miste gek genoeg wel de oval ! Snel maar weer een AB oval tandblad besteld.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Rayb81 schreef:maar ik moet iedere keer een half uur wennen aan het kettingblad.
Rij je ook nog op een fiets met ronde bladen?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Jep, mn andere fietsen hebben ronde bladen.

Ben inmiddels weer terug naar een rond blad op de MTB en vind dat toch fijner rijden.
Op de weg voelt het langzamer dan met ovaal (op de een of andere manier).

Maar in het bos vind ik het ronde blad lekkerder fietsen, meer natural.
Of het sneller of langzamer is, geen idee.
Met klimmen vind ik het ook prettiger.

Misschien komt het wel omdat ik met flats rijd, geen idee verder.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik rij ook met flats met AB ovaal 32T, in de Ardennen kwam ik er goed mee rond, met 42 achter. Was dan wel m'n max. Ik vind het wel fijn rijden en moet de eerste 100 meter of zo even wennen. Mn Superfly heeft gewoon ronde bladen, rijdt ook fijn.

Geen idee of het helpt met klimmen eigenlijk. Misschien dat je het niet merkt als je een slechte dag hebt... denk je ineens dat je best een goeie dag hebt :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie