SRAM 11speed draaishifter compatible met shimano derailleur?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
666yeti666
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 4 september 2015, 18:51

Goedemiddag,
ik wil mijn shimano 11 speed xt shifter vervangen door een sram gx x-actuation draaishifter (ik kan geen fijne positie voor de shifter vinden). Is deze compatibel met de shimano xt derailleur en cassette ? Ik lees hierover tegenstrijdigheden ivm de zogenaamde “cable pull ratio” (verplaatsing van de derailleur als functie van de shifterbeweging). Heeft iemand hier ervaring mee of dat correct schakelt ?

alvast bedankt
gr
Bas
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Nee, dat schakelt niet correct.

hier staat waarom: http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je derailleur verplaatst zich 1 tandwiel dmv 3.6mm kabel verschil.
Een Sram shifter verplaatst ieder klikje 3.1 mm

Je zult dus ook een sram achterderailleur moeten monteren. Deze kun je wel probleemloos op je 11-speed shimano cassette gebruiken.

En waarom kun je geen fijne positie vinden?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
666yeti666
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 4 september 2015, 18:51

ok, thx voor de info, weer wat geleerd. Trouwens, de SRAM X-actuation (laatste modellen) verplaatsen zich 3.48mm volgens jouw link. De hart-afstand tussen de opeenvolgende tandwielen van de cassette zijn dus voor SRAM en Shimano wel aan elkaar gelijk.

Wat betreft die positie van de shifter: ik zou hem meer willen verdraaien, omdat ik geen grote handen heb, maar het kapje met de index komt nu al tegen de remhendel aan. Ik zat al eens te kijken of dat kapje met indexering eraf kan maar dan is de shifter vrij open en kan er gemakkelijk vuil en zand naar binnen...
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Ik heb eens een keer een filmpje gezien waar je de display van de shifter af kon halen EN dat er IN de shifter een afdekkapje zat om het gat af te dichten!

Maar voor de M8000 shifters zijn er losse afdekkapjes te krijgen:
https://www.bikeinn.com/fiets/shimano-c ... lsrc=aw.ds" onclick="window.open(this.href);return false;
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
666yeti666
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 4 september 2015, 18:51

aha, superbedankt !
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Oud i know...

Mtb!

11 speed Shimano derailleur en 11 speed Sram gripshift werkt 200%.

11speed Sram GX derailleur met XT 11 speed thumbshifters werkt 200%.

11 speed shimano en Sram mixen gaat wel goed.
11 speed Shimano derailleur met 10 speed Shimano shifter werkt prima, wel afstellen!
De gearratio van de 11 speed Shimano shifters liggen NOG dichter (1:1) bij die van Sram en derhalve zullen deze zeker ook werken bij uitwisseling van deze merken onderling.
Plaats reactie