29 inch wielset in een fatbike

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik heb het idee om over een tijdje een 29 inch wielset aan te schaffen voor m'n fatbike. Ik ben 1.78 en weeg 85 kilo. Het moet geen ultra lichte wielset zijn maar wel een hele sterke.

Welke velgen zijn geschikt ?
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Welke bandenmaat ben je van plan te gaan monteren en wat is het doel van een 29er wielset in een 26" fatbike ?
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Op mijn Cannondale Badboy heb ik schwalbe marathon plus banden en die bevallen zeer goed. nu zat ik met het idee om een 29'er wielset voor m'n Trek Farley 5 te kopen. Dit omdat dat goedkoper is dan een nieuwe 29'er fiets. Er komen dan 29x2.10 Schwalbe marathon plus mtb banden op de fatbike. Dan kan ik de fiets in 5 minuten switchen van 26x4.7 naar 29x2.10

Lijkt me ideaal. Ik ben in de toekomst van plan om een fietsvakantie te gaan doen met de fatbike. Waarschijnlijk met de 29'er wielset. Ik weeg 85kg en zal met bepakking boven de 100kg uitkomen. De velgen moeten dus echt sterk zijn , ik wil geen slagen in de velgen krijgen.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik vind dit best een interessant idee zeg! Ik heb alleen nooit dergelijke wielsets gezien. Jullie wel? Of zou je die laten bouwen dan?
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Onone heeft heel lang een Fat No Fat wielset in zijn pakket gehad, waarmee je hun Fatty fatbike kon ombouwen tot 29er.....dus heel gek is jouw idee niet. Blijkbaar is de wielset van de site verdwenen.

Mijn tip als je custom laat bouwen: zet er een paar extra brede (30-40mm inwendige) velgen op zodat je er ook ooit nog eens 29x3.0 plusbanden op kunt leggen als die in je frame passen. Dan kun je met 2.4 -3.0 banden rijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

als ik me niet vergis is 29x2.25 al iets hoger dan 26x4.0
ik ben bang dat 29x3.0 niet gaat passen in frame en vork...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

De mensen van sandman hadden vroeger toch ook de optie om 29" wielen te plaatsen in hun fatbikes. Waren voor zover ik weet wel nog gewone velgen, dus met iets van een 25mm inwendig zal je wel wegkomen.
Die +banden waarover monkeyrider het heeft zou ik wel eerst een passen voor ik die aankocht. Dan zou het wel eens net niet kunnen worden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Alles ligt natuurlijk aan je frame, maar er zijn genoeg 29er of 29plus conversies gedaan met fatbikes. Steek er mbv noodasje maar eens een 29er wiel in en je ziet dan of het past. 29plus is ongeveer 3-4 cm extra diameter, dus 2cm per kant.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik zit nog steeds met het idee om een 29er wielset te laten bouwen.
Maar hoeveel gaat zoiets kosten ? Ik heb echt geen idee nml.

Ik heb een 135mm voornaaf en een 197mm achternaaf. Weet iemand wat die naven kosten ? En dan een paar sterke allu velgen. Het hoeft niet ultra licht te zijn , wel sterk. Welke raden jullie daarvoor aan ?


Ohja. Ik wil Schwalbe Marathon Plus MTB banden 29x2.10 erop. Wat is de ideale velgbreedte voor die banden ?
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Een voornaaf heb ik nog wel voor je in de aanbieding, achter niet. Ik heb van het set van On-one mijn 29+ set gemaakt. Rolt als een malle en is hufterproof:
Afbeelding
De velgen zijn trouwens Velocity Dually P49. Er is nog een smallere versie die ook uitstekend schijnt te werken.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie