DT Swiss OPM O.D.L 100 RACE - ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
wjs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 september 2016, 16:36

Hi,

Ik ben langzaam bezig met het upgraden van mijn Canyon grand canyon AL SLX, na het zadel (Tune speedneddle geworden), de zadelpen (MCFK pen geworden) en de zadelpenklem (van Tune), staat ook de voorvork op het programma voor een upgrade. Hiervoor heb ik de voorvork van DT Swiss OPM O.D.L 100 RACE op het oog. Op internet heb ik wel wat reviews kunnen vinden, maar ik vroeg mij af of er ook forum gebruikers zijn met (lange termijn) ervaringen van deze vork.

Ben benieuwd!

Gr,
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

DT Swiss is gewoon niet zo populair, ondanks dat die vork 2x Olympisch kampioen is geworden. Heel even heb ik ook een DT Swiss vork overwogen, de OPM OL (maar kocht toch een Magura TS8 vanwege de prijs, en toch zonder Elect. Magura is eigenlijk ook niet zo heel erg populair).

Lees weinig negatiefs over de nieuwere DT Swiss vorken, maar in het verleden heb ik wel wat mankementjes gezien bij DT Swiss vorken. Of de DT Swiss vork als "upgrade" t.o.v. je huidige vork merkbaar gaat zijn vraag ik me af... Maar omdat je aan het WW-en bent geweest. Als je het je voor het gewicht doet misschien wel, maar eigenlijk moet je dan gelijk de LTD versie met carbon nemen om nog meer grammen te besparen... :winkie:
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Waar je ook nog naar kan kijken is de nieuwe Rock Shox SID World Cup 2017 deze voorvork is ook een lichtgewicht. Deze is zelfs net wat lichter dan de DT Swiss OPM O.D.L 100 RACE zo te zien.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2918
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

En de fox f32 stepcast is nog lichter.
Bird Aeris 9 blurple
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Nieuwe DT zijn prima vorken en ik denk dat weinigen geblindoekt het verschil zullen voelen tussen een (goed afgestelde) SID en een DT
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

novaterra schreef:En de fox f32 stepcast is nog lichter.
Maar wel weer ruim 200 euro duurder.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

... als t echt licht moet ;)

http://www.german-a.de/c/16/p/18/products,3/zero" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Dat weegt echt helemaal niks net een kilo :-D
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2918
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Maar is wel een wiebelding
Bird Aeris 9 blurple
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

novaterra schreef:Maar is wel een wiebelding
de "Kilo" wel, de XCITE uit de link is stijver dan alle andere XC vorken die ik heb gereden (36mm stanchions!)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
SoSa bikerz
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 31 juli 2010, 14:26
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XTR

1 advies:

GEEN DT vork aanschaffen!
De vorken zien er echt prachtig uit! Let wel, de kwaliteit is gewoon veel lager dan een RockShox of Fox vork. Dichtingen niet perfect, komt snel vuil in en o.a. lockout werkt daardoor na een tijdje niet meer..
Onderhoudsbeurt dient via DT zelf uitgevoerd te worden en dus opsturen via je eigen bikeshop naar Juncker.... En dan de service, snelheid en prijs van de reparatie zijn werkelijk belachelijk!
Ben mij vork nu al 4 weken kwijt... waren vork even kwijt of vergeten hem retour te zenden...

Succes met je keuze :-)
Niet mauwen....
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2918
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Die ervaring deel ik niet, heb nog geen vorl gehad die zo soepel aanspreekt, en qua demping echt merkbaar werkt. Stijfheid is ruim voldoende, service is gewoon zelf te doen, seals e.d. zijn gewoon te bestellen. Olie voor de service is wel een dingetje, ze gebruiken leibaan olie als smeerolie in de poten, geen normale vorkolie
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

SoSa bikerz schreef:1 advies:

GEEN DT vork aanschaffen!
De vorken zien er echt prachtig uit! Let wel, de kwaliteit is gewoon veel lager dan een RockShox of Fox vork. Dichtingen niet perfect, komt snel vuil in en o.a. lockout werkt daardoor na een tijdje niet meer..
Onderhoudsbeurt dient via DT zelf uitgevoerd te worden en dus opsturen via je eigen bikeshop naar Juncker.... En dan de service, snelheid en prijs van de reparatie zijn werkelijk belachelijk!
Ben mij vork nu al 4 weken kwijt... waren vork even kwijt of vergeten hem retour te zenden...

Succes met je keuze :-)
Bij http://www.voorvorkservice.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; wordt een DT Swiss voorvork gewoon door hun zelf gereviseerd. Inderdaad is het ook vrij eenvoudig om de service zelf uit te voeren een paar maanden terug nog gedaan. Wat ik bij de voorvork heb gemerkt dat de dropout bussen los gaan zitten echter gaat het om een ouder model. Waarschijnlijk zullen ze dit probleem in de tussentijd wel hebben opgelost.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

SoSa bikerz schreef:1 advies:

GEEN DT vork aanschaffen!
De vorken zien er echt prachtig uit! Let wel, de kwaliteit is gewoon veel lager dan een RockShox of Fox vork. Dichtingen niet perfect, komt snel vuil in en o.a. lockout werkt daardoor na een tijdje niet meer..
Onderhoudsbeurt dient via DT zelf uitgevoerd te worden en dus opsturen via je eigen bikeshop naar Juncker.... En dan de service, snelheid en prijs van de reparatie zijn werkelijk belachelijk!
Ben mij vork nu al 4 weken kwijt... waren vork even kwijt of vergeten hem retour te zenden...

Succes met je keuze :-)
Kan ik dus NIET beamen... heb een DT SWISS XMM100 (Twin Shot Torsion Box Axle) met steekas... super vork, zeer soepel en ontzettend stijf. Als vergelijkingsmateriaal de Fox van mijn Camber en eerder een Reba Race.
Service komt er nu aan... er zit gewoon een handleiding bij om de servicebeurt zelf te doen, ziet er simpel uit. Dus dat gaan we zelf doen.
Ik zou zo weer een DT kopen !
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Mang0w
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: do 20 augustus 2009, 16:07
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29er

Francois schreef:
SoSa bikerz schreef:1 advies:

GEEN DT vork aanschaffen!
De vorken zien er echt prachtig uit! Let wel, de kwaliteit is gewoon veel lager dan een RockShox of Fox vork. Dichtingen niet perfect, komt snel vuil in en o.a. lockout werkt daardoor na een tijdje niet meer..
Onderhoudsbeurt dient via DT zelf uitgevoerd te worden en dus opsturen via je eigen bikeshop naar Juncker.... En dan de service, snelheid en prijs van de reparatie zijn werkelijk belachelijk!
Ben mij vork nu al 4 weken kwijt... waren vork even kwijt of vergeten hem retour te zenden...

Succes met je keuze :-)
Kan ik dus NIET beamen... heb een DT SWISS XMM100 (Twin Shot Torsion Box Axle) met steekas... super vork, zeer soepel en ontzettend stijf. Als vergelijkingsmateriaal de Fox van mijn Camber en eerder een Reba Race.
Service komt er nu aan... er zit gewoon een handleiding bij om de servicebeurt zelf te doen, ziet er simpel uit. Dus dat gaan we zelf doen.
Ik zou zo weer een DT kopen !
Ook ik zou echt een voorkeur hebben voor DT (nu XMM 100 TwinShot)
op een oude fiets moet je het leren
Giant Anthem X 29er
Bulls Copperhead 26" *verkocht*
Plaats reactie