SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Hierbij een nieuw topic voor ervaringen en vragen m.b.t. de nieuwe Eagle-groepen. De onderdelen zijn nog sporadisch leverbaar dus erg snel zal ik deze groep niet compleet hebben. Cassette is schijnbaar in augustus pas leverbaar. Naast deze derailleur is er ook een 30-tands voorblad onderweg. Die zijn wel al overal leverbaar.

Het 14-tands (onderste) derailleurwiel is wel gigantisch groot zeg!

Afbeelding

Afbeelding

Ik las op Bikerumor, of was het nu Pinkbike, dat de Eagle voorbladen 4 maal langer moeten meegaan dan de normale X-sync bladen. Nou, die laatste gaan bij mij 1000km mee dus 4000km lijkt mij wel erg optimistisch...als ik er 2000km uithaal ben ik al tevreden...of zou ik dan garantie moeten claimen... :wink:

Ik ga mijn huidige XX1 cranks omlabelen / omstickeren naar X0 Eagle. Slik Decals heeft weliswaar nog geen template maar dat zou niet lang meer duren.

Artikelen m.b.t. de Eagle groepen:
http://www.mtb-news.de/news/2016/03/24/ ... paign=news" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.pinkbike.com/news/sram-eagle ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikerumor.com/2016/03/24/sra ... l-weights/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikerumor.com/2016/03/24/sra ... position=2" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikeradar.com/mtb/news/artic ... ces-46690/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... iew-46692/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op do 23 juni 2016, 22:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

4.000km met een voorblad moet wel haalbaar zijn. Mijn RaceFace 32t heb ik na 8.500km vervangen
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen het het heerlijk schijnt te schakelen. Dat sram met deze groep het fijne schakelgevoel van XTR weer weet te benaderen.

En alle spullen schijnen op voorraad te liggen bij mijn bron, alleen de ketting niet, die is nergens te krijgen.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik mag hopen dat ik er 4000km mee haal. Dan wordt het bijna een 'set and forget' aandrijving. De ketting moet slijtvaster dan ooit zijn, het blad ook en van de cassette weten we dat die lang meegaan.

Het 30-tands blad schijnt toch wat levertijd te hebben. Daar komt dan een 32 voor in de plaats. Met die 50 achter nog een (iets) lichter verzet dan nu met 28/42 en nu komt er dus een zwaar verzet bij met 32/10 i.p.v. 28/10. Dan is idd het probleem van de 1x11, of aan de ene kant tekort óf aan de andere kant, aardig opgelost.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Onderdeel twee is binnen!

Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Leuk dat je er altijd zo snel bij bent met nieuwe onderdelen, hebben wij hier ook weer wat te kijken/lezen :-q Maar is het niet juist zwaar frustrerend om 3 maanden onderdelen te hebben liggen waar je niks mee kan omdat de cassette nog niet uit is? Want zonder cassette heb je hier alleen een paar mooie paperweights toch? (ze zouden wel mooi staan op mijn bureau trouwens :lol: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Als ik Doezel mag geloven gaat het sneller gaan dan ik nu voor mogelijk houd. Op zich is het niet eens zo vervelend dat het hier rondslingert. Heb ik iets om 's avonds even te bekijken. :lol: Hollandbikeshop heeft wel aantrekkelijke prijzen voor dit spul, vandaar mijn vroegtijdige aanko(o)p(en). En als ik hier en daar de groepsprijzen zie dan spaar ik daar niets mee om daarop te wachten.

Ik heb eigenlijk wel voor om die Eagle derailleur eens op mijn 1x11 te schroeven om te kijken of dat werkt. Maar dat komt wel als ik deze dan ook kan laten zitten omdat de rest er ook is. Eerst even naar Zwitserland en Oostenrijk eind volgende week! :D
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik zie nu dat de XX1 Eagle cassette (met dat afschuwelijke goud) al op voorraad ligt bij Bike24. De X01 Eagle .... levertijd nog onbekend. Zelfde geldt voor de ketting en de shifter.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Die tool bij de derailleur voor de afstand tussen cassette en derailleurwiel ... werkt die ook voor de huidige 1x11 derailleurs?
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Goede vraag, ik zal het proberen en laten weten als ik de fiets weer in mijn handen heb gehad. Theoretisch zou ik ja zeggen. Het onderste wieltje is dan wel groter maar de bovenste is hetzelfde 12-tands wieltje als bij de normale 11spd groepen.
v_schultinge

doezel schreef:Uit betrouwbare bron heb ik vernomen het het heerlijk schijnt te schakelen. Dat sram met deze groep het fijne schakelgevoel van XTR weer weet te benaderen.

En alle spullen schijnen op voorraad te liggen bij mijn bron, alleen de ketting niet, die is nergens te krijgen.
Ik vind de normale XX1 ook al fantastisch schakelen. Maar in de trant van evolutie zal dit wel weer een tandje beter schakelen natuurlijk. :-D
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Hollandbikeshop heeft nu de X01 shifter ineens op voorraad. Bestelling is dus de deur uit. De zwarte X01 derailleur is nu niet meer op voorraad. Dat was maar een beperkt aantal dus (of misschien 1?).
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

v_schultinge schreef:Ik vind de normale XX1 ook al fantastisch schakelen. Maar in de trant van evolutie zal dit wel weer een tandje beter schakelen natuurlijk. :-D
Ja, precies één tandje beter.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

#3
Afbeelding

In de verschillende webshops zie ik nu wel alle onderdelen behalve de ketting. Die is nog nergens leverbaar. Hibike heeft ook de 1295 cassette al...voor 340 euro. Dan wacht ik wel op Hollandbikeshop voor 285 euro.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Jup... Als de kettingen er waren, waren er al een hoop reviews online. Zelfs de bike bouwers hebben geen kettingen.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Plaats reactie