SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Aangezien je nu hollowtech II hebt is de kans groot dat je GXP moet nemen. Dan wel PressFIT GXP of de draad versie, afhankelijk van je frame. Meten is weten!
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik rij 11 speed en ga mijn crank vervangen. De nieuwe 12 speed cranks zijn lichter voor hetzelfde geld en is ook toekomst bestendig. Maar:
- kan deze zeker voor 11 speed gebruikt worden?
- passen de "oude" x-sync 1 direct mounts hier ook op op hebben ze een andere passing?

Misschien dat ik zelfs beter de nieuwe Truvativ Stylo carbon crank kan nemen voor 50,- duurder. Deze zit nog niet in een eigen Sram groep.
Zie ook dat ze verkrijgbaar zijn met Boost EN BB30 maar daar zijn nog geen losse tandwielen voor te krijgen. Dat gaat dus lastig worden!
Dgo
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 22:51
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke FS 29

nversteege schreef:Aangezien je nu hollowtech II hebt is de kans groot dat je GXP moet nemen. Dan wel PressFIT GXP of de draad versie, afhankelijk van je frame. Meten is weten!
Het is een BMC en volgens mijn zit er een BB90 Shimano Pressfit in.

Op het blog van mantel geven ze aan dat zowel Shimano Hollowtech II als Sram GXP cranks op een BB90 passen.

Denk dat dus dat het PressFIT GXP moet worden.
BMC\ fourstroke FS 29
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Ook ik ga de overstap maken naar een Eagle aandrijving, en ben mij nog aan het oriënteren welk voorblad ik moet gaan nemen.
Mijn huidige setup op mijn 29er is een 38-24 voor, 11-36 achter
Dit levert mij een ratio van 0,667 als lichtste en 3,45 als zwaarste verzet. Over het algemeen kom ik NL goed rond met uitsluitend het grote blad (Arnhem/Nijmegen e.o.) en heb ik enkel voor de Ardennen en een echt steile klim het lichtste verzet nodig. Soms zou dit wat mij betreft net een tikkeltje lichter mogen, maar van de groep ben ik degene die het verst altijd kom met een klim. In enkele afdalingen mag ik best een zwaarder verzet hebben, maar dit is voor mij niet echt een probleem, dan maar niet trappen.

Nu twijfel ik over de volgende bladen voor:
- 32, min ratio 0,640 en max ratio 3,20: hoe significant zijn die verschillen tov mijn huidige setup?
- 34, min ratio 0,680 en max ratio 3,40: iets meer in lijn, maar hoeveel zwaarder is die 0,013 van het lichtste verzet?
- 34 oval? Zou dit best of both worlds zijn?

Kijkend naar puur NL, dan zou de 34 denk ik de beste keus zijn. Voor de Ardennen de 32.
Of vergeet ik nog iets of maak ik nog een denkfout?
Wat zouden jullie adviseren?
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor mij is 3:1 als zwaarste verzet voldoende op de 29".
Voor mij, dus ik weet niet of jij je 3,45 gaat missen op de mtb.

Nu even voor jou:
Je geeft aan dat het soms iets lichter zou mogen dan je huidige 0,667:1
Maar als je naar 0,68:1 gaat, dan wordt het juist iets zwaarder.
Als je naar 0,64:1 gaat, dan heb je inderdaad een iets lichtere versnelling, precies wat je hierboven aangaf.
Dat lijkt mij een plus in de heuvels/bergen, vooral als het een lange dagtocht betreft. De laatste klim gaat meestal iets moeizamer dan de eerste ;)
Je levert aan de andere kant wel iets in, maar je zit nog steeds op 3,2:1, wat volgens mij op een 29" nog steeds een stevig verzet oplevert.
Als ik het in de Ritzelrechner stop, dan zie ik dat je nog steeds 40kmh rijdt bij een traptempo van 90.

Geen denkfout dus, maar je moet kiezen.
Iets makkelijker omhoog in de heuvels, of bij hoge snelheid nog zinvol mee kunnen trappen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Thanks,
Denk inderdaad dat ik qua topsnelheid met 32 uit de voeten moet kunnen. Want wanneer rijd ik nu 40 in het terrein (en 90 is mijn normale cadans)? Daarentegen zal ik met een 34 net iets meer over hebben in NL.
Blijft voor mij nog staan hoe significant die 0,013 in ratio is in het lichtste verzet tussen de 32 en 34 tands? En is dit eventueel te compenseren door een oval?

Voor de Ardennen is er eigenlijk geen twijfel meer dat een 32 tands handiger is.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Ik ben op safe gaan spelen en heb gewoon een 32T besteld!
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Voor mij een beetje dezelfde twijfel. Ik heb al 100x vergelijkingen gemaakt op ritzelrechner met mijn huidige setup (38/24x11/36) maar kom er niet uit. Dus dan maar op zoek naar ervaringsdeskundigen. Moeilijkheid vind ik dat zowel snelheid als cadans enorm wisselen.
Ik fiets relatief zwaar. Op de bekende rondjes Amerongen, Hoge Ginkel en Leersum bijvoorbeeld blijft de ketting op het buitenblad en is 38x28 het lichtste verzet dat ik schakel. Op basis daarvan zou ik voor een 38 voorblad kiezen, maar dan is de kans wellicht groot dat ik de kleinste 4 kransjes helemaal nooit gebruik. Aan de andere kant, 38x50 is ongeveer gelijk aan 24x32 en dat schakel ik echt nergens in Nederland. (In het buitenland uiteraard wel, maar ik zou het op zich geen probleem vinden om dan te moeten wisselen naar een 32 of 34 voorblad).

Iemand met een vergelijkbaar "fietsersprofiel" en een eagle groep met advies?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Nu heb ik een 32t, de volgende keer ga ik denk ik voor een 34. Ik verkeer hoofdzakelijk in Nederland. Ik heb ook nog een fiets met een 1x11 setup. Ook daar kwam ik met 32t ovaal in combinatie met 40 achter tijdens de caubergchallenge ook wel zo een beetje overal boven.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

38x10 schreef:Iemand met een vergelijkbaar "fietsersprofiel" en een eagle groep met advies?
Tja, sinds oktober 2016 ook met 1x12 op mijn Scott Scale. Ik kwam af van triple (3x10) met voor 42/32/22 en achter 11/36 omdat ik altijd aangaf "ik wil optimaal bereik hebben".
Dat ingegeven door marathons zoals een Zillertal waarbij 15% over langere afstanden of startklim van 1.500 hm bij 10% gem. en dan aan de andere kant onbenullig hard te afdalen en liefst mee trappen.
Tegenwoordig geen marathons meer en beetje toeren op voornamelijk Utrechtse Heuvelrug. Dus durfde de stap met minder bereik wel aan en gekozen voor de 36'er voor ipv de 32'er voor. Aantal weken voor aflevering met de 3x10 alleen op middenblad (32'er) getest en zat veel te vlot op de kleinste tandjes achter. Dus bewust groter en geen spijt van. Voor NL ruim voldoende (oa Kwintelooyen gaat prima en nog over) voor wat ik tegen gekomen ben en ook in de Harz en Eifel voldoende.
Weet wel dat bij vervanging de 36'er plaats gaat maken voor de 38'er. Gevoelsmatig draait een ketting ook lekkerder op een 12 dan op een 10. Dus liever bijvoorbeeld 38/12 dan 36/10 (ja, ja zit verschil in).

Verder algemene indruk over Eagle erg positief, ben inmiddels gewend aan het idee dat er voor niets meer te schakelen valt. Rij met 2 kettingen en wissel die om de 500 km en nu na ongeveer 4.400 km ziet het er nog goed uit. Qua levensduur stuk beter dan ik gewend was met (goedkopere) 3x10 (XTR/SRAM), maar de rekening bij vervanging Eagle zal niet leuk zijn.
Verder wel een keer zittend bij veel kracht een ketting in 2'en gebroken zonder schakelactie. Maar dat is het enige issue wat ik tot nu toe gehad heb.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
HAAS-RENSWOUDE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 14:33
Mijn mountainbike: Santa Cruz CC

Ik rij nu een paar maanden met een eagle en voor hier op de heuvelrug rij ik nu met een 36 blad voor.
En bij de meeste marathons in Duitsland die ik gereden heb ben ik op safe gegaan en heb die met een ovaal 32 gereden maar daar had ik achteraf toch best met een 34 ovaal kunnen rijden. Ook heb ik dit jaar voor het eerst een alpenmarathon gereden de montafon de lange afstand en daar heb ik ook met een 32 voor gereden maar achteraf had ik daar ook de 34 er op kunnen laten zitten.
Dus voortaan rij ik de marathons met een 34 voor en als er veel steile klimmetjes in zitten zet ik de 32 er op.
Das mijn ervaring met de eagle en ik wil echt niks anders meer.
Dus zak maar zegge
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Aj, nu de reacties zo lezende zou een 34 of 34 oval voor mij toch geschikter zijn geweest!
Ach, ik ga er gewoon zometeen mee fietsen, als het te licht is, kan ik altijd nog een groter blad steken.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zo groot mogelijk nemen houd je de cassette heel. betere ketting lijn en dus minder weerstand. Moet je het natuurlijk wel rond krijgen. Maar een 36 of 34 moet voor 90% toch lukken in nl (boven maastricht)

Maar stel je aandrijflijn niet af op de 30 meter stijle stukje op de hoge ginkel. Je mag best ff kapot gaan.
Voor bv ardennen of stijle klimmen gewoon wisselen van voorblad, zo gebeurt toch.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dank allen, hier kan ik wat mee. Dat wordt dan een 38 denk ik. Volgens strava rij ik ongeveer in hetzelfde tempo als @Fred (en op dezelfde plekken, hij fietst alleen ietsje langer achter elkaar door..)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

38x10 schreef:Voor mij een beetje dezelfde twijfel. Ik heb al 100x vergelijkingen gemaakt op ritzelrechner met mijn huidige setup (38/24x11/36) maar kom er niet uit. Dus dan maar op zoek naar ervaringsdeskundigen. Moeilijkheid vind ik dat zowel snelheid als cadans enorm wisselen.
Ik fiets relatief zwaar. Op de bekende rondjes Amerongen, Hoge Ginkel en Leersum bijvoorbeeld blijft de ketting op het buitenblad en is 38x28 het lichtste verzet dat ik schakel. Op basis daarvan zou ik voor een 38 voorblad kiezen, maar dan is de kans wellicht groot dat ik de kleinste 4 kransjes helemaal nooit gebruik. Aan de andere kant, 38x50 is ongeveer gelijk aan 24x32 en dat schakel ik echt nergens in Nederland. (In het buitenland uiteraard wel, maar ik zou het op zich geen probleem vinden om dan te moeten wisselen naar een 32 of 34 voorblad).

Iemand met een vergelijkbaar "fietsersprofiel" en een eagle groep met advies?
Heb hier de ratio's van de bereiken op een rijtje gezet: je 24-38 icm 11-36 vergeleken met verschillende Eagle set ups.
http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I10 ... 29I16I4891" onclick="window.open(this.href);return false;
Een 34 blad lijkt het meest op je huidige setup.
Heb je behoefte aan een lichter verzet, kies dan een 32, aan een zwaarder verzet, dan 36?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie