aliminium v/s carbon

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

ff een vraag.
ik kwam er gisteren achter dat ik voor de 2 keer mijn frame gebroken heb in 3 jaar.
1ste keer ergen in boven buis;2de keer net onder de achter demper.
ik heb nu een aluminium fiets, ik weeg 89 kilo schoon aan de haak en ik ben 2 meter en heb een binnen been lengte van 100 cm.

nu de vraag zou je dit probleem kunnen voorkomen als je een carbon frame zou hebben?
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Alles kan kapot. Waarschijnlijk komen er nu allerlei reacties van carbon, staal, aluminium en titanium adepten. Soms ontstaat er ook een discussie over wat een goed frame is, maar ook de merknamen komen hier regelmatig voorbij met allerlei breuken. Er is ook altijd de factor pech.
Laatst gewijzigd door Peter243 op di 21 juni 2016, 07:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Carbon kan evengoed breken. Niet alle frames worden gelijkwaardig geschapen, ik zou eerder een steviger frame kopen, carbon of alu.

Welk frame was het?
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

canyon nerve
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Met jouw lengte en gewicht belangrijk om een goed sterk frame te hebben.

materiaal maakt niet uit van alle framematerialen kun je een sterk frame maken en waar alu niet zou breken doet Carbon dit bv een keer wel of andersom.

En belangrijk blijft race what you can replace
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Waar breekt je frame? Bij een te kleine framemaat en lange zadelpen breekt je frame sneller...
Kan ook gewoon pech (icm je gewicht/lengte) zijn.
Pieter348
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 13:55

het is ook te zien wat je gaat doen met je frame. Als je op een carbon frame gaat stampen dan zal ie we kraken, alu zal dan weer plooien.
Foute techniek kan ook een oorzaak zijn. Als je drops van meer dan een meter met een hardtail neemt en je techniek is er niet dan krijgt je frame en al de rest wel flink te verduren.
Ik zou zeggen koop gewoon een degelijk frame, niet zo'n instap mountainbike van een 600 euro. Dan zou het al niet mogen gebeuren...
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

groter als 22 inc is er niet bij canyon :-{
hier voor had ik meestal een merida, maar daar heb ik ook 4 frame's van gebroken
het wordt ook onder garantie vervangen, maar het blijft vervelend.
enige positieve is dat ik bijna elk jaar een nieuw frame heb, maar je bent wel ff je fiets kwijt.
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Pieter348 schreef:Ik zou zeggen koop gewoon een degelijk frame, niet zo'n instap mountainbike
Alles kan kapot, maar goedkope frames zijn grosso modo vaak net zo stevig of steviger dan dure frames die veel meer gericht zijn op het besparen van gewicht, volgens mij sneuvelen er veel meer lichtgewicht 'high-end' frames dan instapmodellen.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb zelf een Stumpjumper Alu hardtail gehad (2x gebroken), ik verwachtte door te switchen naar meer trail/all-mountain type fiets met achtervering het probleem op te lossen. Echter is het mij ook gelukt om de achterbrug van de Camber kapot te krigen. De achterbrug was ook van aluminium. Nu is het zo dat het bij Specialized erg netjes wordt opgelost, echter is het niet prettig om je fietsen stuk te rijden.

Ook anderen heb ik veel carbonnen stumpjumpers kapot zien rijden, ik denk dat het daar meer aan het type fiets ligt. Een zo licht mogelijke hardtail breekt sneller, maar ja ook hier rijden mensen jaren probleemloos op.

Ik heb hier geen antwoord op, al verwacht ik dat er ook fietsen bestaan die niet breken ;-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Knakker29 schreef:
Pieter348 schreef:Ik zou zeggen koop gewoon een degelijk frame, niet zo'n instap mountainbike
Alles kan kapot, maar goedkope frames zijn grosso modo vaak net zo stevig of steviger dan dure frames die veel meer gericht zijn op het besparen van gewicht, volgens mij sneuvelen er veel meer lichtgewicht 'high-end' frames dan instapmodellen.
+1
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zie hier op het forum (en elders ook trouwens) zo goed als nooit gescheurde stalen fietsen, welicht dat je daar eens nou moet kijken? Rijdt nog eens veel lekkerder ook dan alu of carbon ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

suravida schreef:Ik zie hier op het forum (en elders ook trouwens) zo goed als nooit gescheurde stalen fietsen, welicht dat je daar eens nou moet kijken? Rijdt nog eens veel lekkerder ook dan alu of carbon ;-)
Zijn er ook veel minder van
BMW325TI
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: za 22 december 2012, 22:09

Carbon geen geen last van metaalmoeheid is velen malen sterker dan alu etc.
Maargoed idd gewoon kopen het beste past bij wensen past o.a gewicht, prijs, looks, stijfheid etc.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

BMW325TI schreef:Carbon geen geen last van metaalmoeheid is velen malen sterker dan alu etc.
Maargoed idd gewoon kopen het beste past bij wensen past o.a gewicht, prijs, looks, stijfheid etc.
Wel van delaminatie, kan minder goed tegen impulskrachten etc.
Daarintegen weer beter te repareren dan een alu frame bij breuk.
Plaats reactie