Hoi
Ik heb me een nieuw frame gekocht en nu ben ik op zoek naar een set deftige wielen .
In mijn andere fiets rijd ik met Cresten en dt swiss 240 naven .(heel tevreden van )
nu heb ik de prijs eens bekeken van zo een set en voor deze prijs heb je bijna een carbon set wielen .
Is het volgens jullie de moeite waard om een carbon set te kopen ???
Wat zijn jullie ervaringen of toch gewoon terug naar een set cresten 240 gaan ?
Mening / ervaring carbon wielset 29
- slapbandje
- Pro Biker
- Berichten: 991
- Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
- Mijn mountainbike: Te veel
Dan vraag ik me af of jij niet veel te veel betaald hebt voor een setje Crest velgen met 240 naven of dat je qua carbon velgen het goedkoopste van het goedkoopste zoekt.
Kijk, niet iedereen heeft het geld voor Enve wielen (of het er niet voor over) maar een goed setje carbon velgen is in mijn ogen toch beduidend duurder dan Crest velgen.
Nu weet ik dat er nogal wat met Lightbicycle velgen rijden maar daar hoor ik erg wisselende verhalen over.
Mocht je wat zwaarder zijn, een ruigere rijstijl hebben of de velgen voor AM, enduro of DH willen gaan gebruiken is mijn advies kijk eens wat verder dan het goedkope spul.
Naar mijn mening is in dit geval goedkoop duurkoop en dan heb ik het nog niet eens over wat er kan gebeuren wanneer een velg breekt in een afdaling.
Kijk, niet iedereen heeft het geld voor Enve wielen (of het er niet voor over) maar een goed setje carbon velgen is in mijn ogen toch beduidend duurder dan Crest velgen.
Nu weet ik dat er nogal wat met Lightbicycle velgen rijden maar daar hoor ik erg wisselende verhalen over.
Mocht je wat zwaarder zijn, een ruigere rijstijl hebben of de velgen voor AM, enduro of DH willen gaan gebruiken is mijn advies kijk eens wat verder dan het goedkope spul.
Naar mijn mening is in dit geval goedkoop duurkoop en dan heb ik het nog niet eens over wat er kan gebeuren wanneer een velg breekt in een afdaling.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
- Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)
Heb sinds een tijdje een set wielen met carbon velgen. Voor mijn gevoel flink stuk stijver dan set met alu velgen. Sturen lijkt (is?) directer bij een mooi laag gewicht.
Let alleen goed op de naven. In mijn set is de achternaaf, Novatec-achtig iets, na circa een jaar tot anderhalf jaar gebruik al versleten . Eerst de lagers vervangen en nu blijkt de body ook versleten te zijn... Ik zit al een jaar of 25 op de MTB maar dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt met een achternaaf . Zelfs met wat exotische amerikaanse "troep" niet...
Helaas heb ik de set 2e hands gekocht, de fabrikant/dealer geeft aan niets met garantie te willen/kunnen doen. Wijze les voor me: volgende set koop ik weer een set met goede naven erin.
Let alleen goed op de naven. In mijn set is de achternaaf, Novatec-achtig iets, na circa een jaar tot anderhalf jaar gebruik al versleten . Eerst de lagers vervangen en nu blijkt de body ook versleten te zijn... Ik zit al een jaar of 25 op de MTB maar dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt met een achternaaf . Zelfs met wat exotische amerikaanse "troep" niet...
Helaas heb ik de set 2e hands gekocht, de fabrikant/dealer geeft aan niets met garantie te willen/kunnen doen. Wijze les voor me: volgende set koop ik weer een set met goede naven erin.
StAlTiCa
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 7 september 2013, 20:01
is het wel zo dat een set carbon per definitie lichter is als alu?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Nee, en ook niet dat het stijver is.
Goede handgebouwde set met alu velgen kan even stijf en licht(er) zijn, en zomaar 750,- tot 1000,- goedkoper...
Goede handgebouwde set met alu velgen kan even stijf en licht(er) zijn, en zomaar 750,- tot 1000,- goedkoper...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
- Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)
Mijn set is rond de 1450 gram. Een flink stuk lichter dan mijn set obv ZTR Arch en Hope naven. Zelfs tov Crest velgen en lichtere naven nog iets lichter.
Prijs is idd ander verhaal. Per gram gezien is dit niet echt goedkoop
Prijs is idd ander verhaal. Per gram gezien is dit niet echt goedkoop
StAlTiCa
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
- Mijn mountainbike: N + 1
- Contacteer:
Ik heb de laatste tijd best wel wat carbon wieltjes hier in de werkplaats hangen met een vrij wijde oorsprong. Van elders handgespaakte sets tot complete china producties. Ik vraag ook eigenlijk altijd waar de set vandaan komt (puur uit interesse).
In chinese producties worden eigenlijk altijd novatec naven gebruikt. Prijs/kwaliteit OK, maar meer omdat ze zo goedkoop zijn. Alle waar naar zijn geld.
Er zijn goede betaalbare hoepels op de markt verkrijgbaar, maar het is belangrijk om te begrijpen dat bij het bouwen van een wiel met een carbon velg de spaakspanning toch een stukje belangrijker is als bij een alu velg. De meeste carbon velgen hebben een lagere maximale spaakspanning. Verder is een verschil in spaakspanning minder goed optisch waar te nemen (en dus moet je de spanning een keer extra nameten). Bij carbon kun je namelijk een hoepel bouwen met een bijna perfecte naloop en toch een belabberde spaakspanning hebben. Een beetje ervaring is dus gewenst.
Je kunt echt wel goede carbon wielen rijden zonder dat er ENVE op de velg staat, maar het is wel belangrijk dat het wiel goed gebouwd is (en dat er fatsoenlijke spaken en naven gebruikt worden). Het echt sneuvelen van carbon velgen zie ik relatief weinig.
Groeten,
In chinese producties worden eigenlijk altijd novatec naven gebruikt. Prijs/kwaliteit OK, maar meer omdat ze zo goedkoop zijn. Alle waar naar zijn geld.
Er zijn goede betaalbare hoepels op de markt verkrijgbaar, maar het is belangrijk om te begrijpen dat bij het bouwen van een wiel met een carbon velg de spaakspanning toch een stukje belangrijker is als bij een alu velg. De meeste carbon velgen hebben een lagere maximale spaakspanning. Verder is een verschil in spaakspanning minder goed optisch waar te nemen (en dus moet je de spanning een keer extra nameten). Bij carbon kun je namelijk een hoepel bouwen met een bijna perfecte naloop en toch een belabberde spaakspanning hebben. Een beetje ervaring is dus gewenst.
Je kunt echt wel goede carbon wielen rijden zonder dat er ENVE op de velg staat, maar het is wel belangrijk dat het wiel goed gebouwd is (en dat er fatsoenlijke spaken en naven gebruikt worden). Het echt sneuvelen van carbon velgen zie ik relatief weinig.
Groeten,
-
- All rounder
- Berichten: 52
- Lid geworden op: vr 5 oktober 2012, 17:19
- Mijn mountainbike: Kona unit Niner Sandman
Als ik een setje cresten en 240 naven laat bouwen ben ik ook ongeveer 700 euro kwijt .
Oke een set cresten met 3.30 naven een stuk beterkoop maar lees er niet zo heel veel goeds over de naven .
Een carbon setje met goede naven ergens een 950 euro of ben ik mis .
Vroeger waren de cresten/240 nog eens te vinden aan een deftige prijs maar dat is blijkbaar niet meer het geval .
Daarom mijn vraag en lijkt met het prijsverschil niet zo groot .
Of zijn er andere opties prijs/kwaliteit ?
Oke een set cresten met 3.30 naven een stuk beterkoop maar lees er niet zo heel veel goeds over de naven .
Een carbon setje met goede naven ergens een 950 euro of ben ik mis .
Vroeger waren de cresten/240 nog eens te vinden aan een deftige prijs maar dat is blijkbaar niet meer het geval .
Daarom mijn vraag en lijkt met het prijsverschil niet zo groot .
Of zijn er andere opties prijs/kwaliteit ?
Volgens mij zie je het wel ongeveer goed, een chinese carbon velg is zeg 100 eur per stuk duurder dan een Crest (kan veel duurder maar ook nog iets goedkoper). Dus bij verder gelijke opbouw is een carbon set de prijs van alu plus 200. Is geen rocket science.
Ik rijd al 4 jaar op mijn eerste set carbon wielen van Zoran hier in Assen. Hetzelfde gewicht als een set op Crests maar dan wel 28mm brede carbon velgen. DE beste upgrade ooit, nu dus 4 jaar oud, geen issues. Ik ben van de zware jongens, en heb behalve de lokale rondjes op die set meerdere Ardennen en Harz trips gedaan plus 2 Alpen vakanties. Ook de Hangman I en II trails op Bikepark Leogang op de stalen hardtail afgedaald. Alles onder controle.
Na die set heb ik geen aluminium velgen meer gekocht, wel nog carbon.
En wat Luuc91 zegt. De kunde van de wielenbouwer maakt van losse parts pas een goed wiel. Voor de keuzes, Novatec naven heb ik niet, wel Hope en Bitex. Er zijn ook in Taiwanese naven kwaliteitsverschillen. Ook DT Swiss 240s naven heb ik niet, vind ik veels te duur. Ik zou 200 eur op die 240s naven besparen en dat in de carbon velgen investeren. YMMV
Enjoy!!
Ik rijd al 4 jaar op mijn eerste set carbon wielen van Zoran hier in Assen. Hetzelfde gewicht als een set op Crests maar dan wel 28mm brede carbon velgen. DE beste upgrade ooit, nu dus 4 jaar oud, geen issues. Ik ben van de zware jongens, en heb behalve de lokale rondjes op die set meerdere Ardennen en Harz trips gedaan plus 2 Alpen vakanties. Ook de Hangman I en II trails op Bikepark Leogang op de stalen hardtail afgedaald. Alles onder controle.
Na die set heb ik geen aluminium velgen meer gekocht, wel nog carbon.
En wat Luuc91 zegt. De kunde van de wielenbouwer maakt van losse parts pas een goed wiel. Voor de keuzes, Novatec naven heb ik niet, wel Hope en Bitex. Er zijn ook in Taiwanese naven kwaliteitsverschillen. Ook DT Swiss 240s naven heb ik niet, vind ik veels te duur. Ik zou 200 eur op die 240s naven besparen en dat in de carbon velgen investeren. YMMV
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Als je 100+ pagina's aan carbonvelgen-ervaring bij de buren naleest dan kom je tot de conclusie dat Lightbicycle velgen prima zijn ook qua garantie als er iets misgaat. Bij Nextie en verschillende aanbieders via Ali-derivaten zie ik vooral slechte ervaringen.slapbandje schreef: Nu weet ik dat er nogal wat met Lightbicycle velgen rijden maar daar hoor ik erg wisselende verhalen over.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Is dat wel zo? Bij Lightbicycle bijvoorbeeld zie ik 180kgf staan terwijl DT voor hun alu-velgen maar 120kgf max. opgeeft.Luuc91 schreef:De meeste carbon velgen hebben een lagere maximale spaakspanning. Verder is een verschil in spaakspanning minder goed optisch waar te nemen (en dus moet je de spanning een keer extra nameten).
Dat heb ik ook weinig gelezen. Vaak gaat het mis na een doorslag op de velg. Maar een alu-velg is dan in de regel ook naar z'n grootje.Luuc91 schreef:Het echt sneuvelen van carbon velgen zie ik relatief weinig.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Hier kan ik me wel bij aansluiten.
LB geeft (1 jaar) goede garantie en de klappen die een carbon velg kapot maken, die zouden ook een alu velg slopen.
Blijft de velg een jaar heel, dan kan je fabricagefouten nagenoeg uitsluiten.
DT240 naven zijn duurder dan bijv. Hope, maar ook lichter.
Voor het fietsgevoel maakt het gewicht vd naaf niets uit, maar mensen die carbon kopen zijn vaak mesen die graag op de weegschaal kijken.
Als je uitgaat van een setje Crest met DT204, dan kan je besparen op de naaf en een paar euro extra uitgeven aan de velg. Laatste keer dat ik keek was LB 2x zo duur als ZTR.
Uiteraard zit er wel een nadeeltje aan, je moet de velg nog laten inspaken tot een compleet wiel.
Bij garantie herhaalt dat circus zich.
Een compleet wiel bestellen kan ook, maar ik weet niet welke naven LB gebruikt, was altijd Novatec, wel licht, niet mijn favoriet.
Maar dan moet je in geval van garantie het hele wiel opsturen.
Dus extra verzendkosten om jouw wiel terug naar China te sturen (duur).
Garantie van een losse velg gaat eenvoudiger, met een paar goede detailfoto's nemen ze vaak genoegen.
Soms vragen ze je de velg in stukken te zagen, zodat hergebruik is uitgesloten.
LB stuurt dan een nieuwe velg, dus alleen verz.kosten vanuit China (goedkoop).
http://www.light-bicycle.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
oeps, prijzen zijn wel "wat" gestegen sinds de laatste keer dat ik ze bekeek (alweer meer dan een jaar geleden)....
LB geeft (1 jaar) goede garantie en de klappen die een carbon velg kapot maken, die zouden ook een alu velg slopen.
Blijft de velg een jaar heel, dan kan je fabricagefouten nagenoeg uitsluiten.
DT240 naven zijn duurder dan bijv. Hope, maar ook lichter.
Voor het fietsgevoel maakt het gewicht vd naaf niets uit, maar mensen die carbon kopen zijn vaak mesen die graag op de weegschaal kijken.
Als je uitgaat van een setje Crest met DT204, dan kan je besparen op de naaf en een paar euro extra uitgeven aan de velg. Laatste keer dat ik keek was LB 2x zo duur als ZTR.
Uiteraard zit er wel een nadeeltje aan, je moet de velg nog laten inspaken tot een compleet wiel.
Bij garantie herhaalt dat circus zich.
Een compleet wiel bestellen kan ook, maar ik weet niet welke naven LB gebruikt, was altijd Novatec, wel licht, niet mijn favoriet.
Maar dan moet je in geval van garantie het hele wiel opsturen.
Dus extra verzendkosten om jouw wiel terug naar China te sturen (duur).
Garantie van een losse velg gaat eenvoudiger, met een paar goede detailfoto's nemen ze vaak genoegen.
Soms vragen ze je de velg in stukken te zagen, zodat hergebruik is uitgesloten.
LB stuurt dan een nieuwe velg, dus alleen verz.kosten vanuit China (goedkoop).
http://www.light-bicycle.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
oeps, prijzen zijn wel "wat" gestegen sinds de laatste keer dat ik ze bekeek (alweer meer dan een jaar geleden)....
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro
IK rijd sinds afgelopen jaar met 9th Wave carbon wielen.
Gevestigd in Apeldoorn.
Lichte, stijve en goed smoelende wielen voor een goede prijs!
Goede, snel reagerende aftersales toen ik een paar adapters en een 11sp body nodig had voor m'n achterwiel.
Ik heb ze tubeless gemaakt, een fluitje van een cent, en de novatec naven lopen superlicht.
Ik ben er zeer content mee en zoals gezegd, bij evt. garantiegevallen is Apeldoorn behoorlijk dichterbij dan Azie!
Gevestigd in Apeldoorn.
Lichte, stijve en goed smoelende wielen voor een goede prijs!
Goede, snel reagerende aftersales toen ik een paar adapters en een 11sp body nodig had voor m'n achterwiel.
Ik heb ze tubeless gemaakt, een fluitje van een cent, en de novatec naven lopen superlicht.
Ik ben er zeer content mee en zoals gezegd, bij evt. garantiegevallen is Apeldoorn behoorlijk dichterbij dan Azie!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Let er trouwens op dat je carbonvelgen, als je daarvoor gaat, neemt met een velgrand van 3mm, 3,5mm of meer. Die zijn wat resistenter tegen een doorslag dan de eerste generatie carbonvelgen met een rand van 2,5mm. Enve begint bijvoorbeeld bij 3mm voor de XC velgen en zelfs 4,5mm voor de downhillvelgen. Die laatste kunnen dus ook behoorlijk wat misbruik weerstaan.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
- Mijn mountainbike: N + 1
- Contacteer:
Je hebt gelijk, LB geeft momenteel 180 kgf aan (wat best wel indrukwekkend is). Goed om te zien dat ze de carbon hoepels bij LB versterkt hebben bij de spaakgaten, dat geeft de verhoogde waarde.KleinPalomino schreef: Is dat wel zo? Bij Lightbicycle bijvoorbeeld zie ik 180kgf staan terwijl DT voor hun alu-velgen maar 120kgf max. opgeeft.
Wat betreft die 240S naaf, het enige wat me persoonlijk stoort aan die naaf is dat die standaard in 18T geleverd wordt, en dat vind ik voor een naaf in die prijs-range gewoon ondermaats. Dan heb je de 36T upgrade en de Trek 54T upgrade, maar als ik zie wat dat doet met de duurzaamheid van de ratchet (die loopt hard terug) dan zou ik om die reden altijd voor de Hope naaf gaan (die paar grammen neem ik voor lief).
Dus Hope naafje, DT Competition (of revolution, whatever floats your boat) en een setje LB en lekker probleemloos rondscheuren.
Groeten,