Van triple naar single (1x11) ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

ik ben blij dat ik gisteren in malmedy een 3x10 had, anders had ik nu nog steeds niet thuis geweest.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Fred (mtb-sport) schreef:Dit weekend opnieuw een ritje in de trend van "kijken of ik met 1 blad voor ook kan rijden" en raak er toch meer van overtuigd. Alleen die 32'er voor zou een 36'er of misschien wel 38'er moeten worden.
Als je van de 32 naar 36 gaat, consequentie voor ketting (te kort of gaat het nog?).
Maar zijn er ook ervaringsdeskundigen met die met een 11 speed bijvoorbeeld een weg cassette (11/28 of 11/32) er op zetten?
Dan zou een 36'er voor en 11/32 een aardig NL (Heuvelrug) optie zijn.
Waarom dan niet meteen gewoon 36 voor en 11-42 achter ?
38 voor kan, iig bij de nieuwe 1x11 set up van shimano, niet.
Misschien overigens wel bij de XTR.
De XT gaat tot 34T maar daar kan je met een oval (absolute black) 36T van maken.
De XTR gaat wel tot 36T en wellicht dat je daar met een oval dan tot 38T kan gaan.
Laatst gewijzigd door streetracer op ma 27 juni 2016, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Fred (mtb-sport) schreef:Dit weekend opnieuw een ritje in de trend van "kijken of ik met 1 blad voor ook kan rijden" en raak er toch meer van overtuigd. Alleen die 32'er voor zou een 36'er of misschien wel 38'er moeten worden.
Als je van de 32 naar 36 gaat, consequentie voor ketting (te kort of gaat het nog?).
Maar zijn er ook ervaringsdeskundigen met die met een 11 speed bijvoorbeeld een weg cassette (11/28 of 11/32) er op zetten?
Dan zou een 36'er voor en 11/32 een aardig NL (Heuvelrug) optie zijn.
11sp Weg cassettes zijn smaller dan de 11sp mtb cassettes.

http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Binnenkort is er nog een optie, shimano komt met een XT11-46 cassette. Wellicht een leuke combi met een absolute black 36t?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

TenZNL schreef:Binnenkort is er nog een optie, shimano komt met een XT11-46 cassette. Wellicht een leuke combi met een absolute black 36t?
Ook geen gekke combi, maar denk nu dat 36/46 overkill is voor hetgeen ik voornamelijk ga doen.
Real Epic '89 schreef: 11sp Weg cassettes zijn smaller dan de 11sp mtb cassettes.
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi stuk leesvoer om me te verdiepen
Maurice-1981 schreef:ik ben blij dat ik gisteren in malmedy een 3x10 had, anders had ik nu nog steeds niet thuis geweest.
100% mee eens, maar nu ik geen Alpen marathons meer fiets (ik was maar wat blij met bereik 22/36 tot 42/11) is het nu wellicht tijd voor veranderingen bij Fredje.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
v_schultinge

Mijn ervaring met 1x11 is wel heel positief. Ik rijd er nu bijna een jaar mee en er zijn maar weinig momenten dat ik terug verlang naar 2x10 of 3x10. In de Alpen altijd een 30T voor en hier in NL een 34T voor. Bevalt mij super.
Plaats reactie