Gopro; tiptopic voor vragen, ervaringen etc

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Nooit gedacht dat ik over zo'n machine zou kunnen beschikken maar het is er nu toch van gekomen.
Je zult 'm bijvoorbeeld cadeau krijgen van je meissie :kiss:

Hoewel het op de MTB parcours stikt van de GoPro's, zie ik dat er hier nog geen 'Het GoPro topic' is.
Omdat ik als verse GoPro gebruiker meteen al wat vragen heb meen ik dat zo'n topic hier wel in een behoefte voorziet.

Dus, dump hier alles over je Gopro:
- je vragen
- tips & trics, technieken
- ervaringen
- nieuwtjes
- koopjes
- leuke mounts / accessoires
- ideeën zoals een creatieve plek om zo'n actioncam te monteren
- de wat meer geavanceerde functies zoals Protune
- etc

Wat mij betreft liever geen discussie over 'dat andere merk waar je veel meer actioncam voor veel minder geld hebt'.
(ik zou zelf nooit zoveel geld aan zo'n speeltje uitgeven, gelukkig hebben andere mensen daar een andere mening over :-q )
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Deze heb ik dus, de Gopro Hero 4 black:
Afbeelding

Om het nog leuker te maken meende zoonlief mij met zo'n setje blij te kunnen maken:
Afbeelding
Mis met dat setje niet zo heel veel meer, denk ik.

De eerste vraag waar ik tegenaan loop:
Met welke instellingen filmen jullie doorgaans?
Heb wat testbeelden gemaakt met 1080p super view / 48 frames per sec.
Geeft schitterende beelden maar zit met 12min filmen meteen al op 4Gb. SD kaartje is 32Gb. Dus...
Ik zou zeggen dat het met minder ook nog wel kan maar wat is hier jullie ervaring?

De volgende vraag:
Filmpjes van een hoger kwaliteit dan 1080/48 kan ik op mijn Windows7 PC niet bekijken.
Is dat een kwestie 'grafische kaart te klein'?
Of kan ik die filmpjes bijv allen maar in de GoPro app bekijken?

Voor een nóg vloeiender beeld zou ik graag in 60 frames/sec filmen maar die kan ik op mijn PC dus niet bekijken, ook niet als ik de kwaliteit terugschroef naar bijvoorbeeld 720p.
Op de Android is de hoogste kwaliteit geen enkel probleem.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op do 7 april 2016, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Gefeliciteerd met je kado.

Ik heb zelf een gopro 3 silver en draai op 720 resolutie met iets minder frames/sec. Dit geeft prima beelden en kan toch 4 uur filmen op 16GB.
Gebruik voor het bewerken nog steeds de gopro software op pc en kan waarschijnlijk wel beter maar doet wat het moet doen.
Camera tot nu toe op stuur gehad, moet eigenlijk nog even spelen met andere positie zoals zadel oid.
Ik exporteer meestal als het filmpje klaar is naar normaal PC format zoals mov of aner gangbaar anders kan je het alleen terug kijken in de gopro app fo sw.
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Nu heb ik onlangs de instapper van GoPro gekocht. Hier heb ik een test ritje mee gemaakt op de MTB en het viel mij op dat het beeld wat onrustig was.
Ik maakte gebruik van een GoPro Harnas en rijd op een Fully dus alle bewegingen die er zijn worden zoveel mogelijk weggefilterd.

Na onderderzoek blijkt dat niet 1 GoPro beeldstabilisatie heeft, iets wat me toch wat tegenvalt.
De tip die wordt gegeven is om niet op 60FPS te schieten tenzij je een Slomotion filmpje ervan wilt maken.
30FPS zou minder schokken vastleggen en daardoor zou het beeld "stabieler" moeten overkomen.

Ik heb dit nog niet kunnen testen maar zal mijn bevinding hier plaatsen.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Een andere mogelijkheid die je zou kunnen testen is om je beeld te stabiliseren met bijvoorbeeld Adobe Premiere. De functie Warp Stabilizer werkt behoorlijk goed, zo goed zelfs dat je het kan laten lijken alsof je haast over het parcours zweeft, dus met mate toepassen. Zoek maar eens een filmpje op op YouTube, dan wordt het wel duidelijk denk ik...
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik film op 720P met 60 frames per seconde. Het bewerken doe ik heel simpel en basic met windows movie maker. Die maakt er een gecomprimeerde versie van tijdens het bewerken, zodat je de filmpjes dan makkelijk en snel kunt bewerken.
Het uiteindelijke filmpje maak ik dan in 720P en 30 frames per seconde.
Ik leg hem alleen vast in 60 frames, zodat ik ook een stukje slowmo kan toepassen tijdens het bewerken.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Thanks Kartoffel! Zal dat eens bekijken
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan Willem schreef:Nooit gedacht dat ik over zo'n machine zou kunnen beschikken maar het is er nu toch van gekomen.
Je zult 'm bijvoorbeeld cadeau krijgen van je meissie :kiss:

Hoewel het op de MTB parcours stikt van de GoPro's, zie ik dat er hier nog geen 'Het GoPro topic' is.
Omdat ik als verse GoPro gebruiker meteen al wat vragen heb meen ik dat zo'n topic hier wel in een behoefte voorziet.

Dus, dump hier alles over je Gopro:
- je vragen
- tips & trics, technieken
- ervaringen
- nieuwtjes
- koopjes
- leuke mounts / accessoires
- ideeën zoals een creatieve plek om zo'n actioncam te monteren
- de wat meer geavanceerde functies zoals Protune
- etc

Wat mij betreft liever geen discussie over 'dat andere merk waar je veel meer actioncam voor veel minder geld hebt'.
(ik zou zelf nooit zoveel geld aan zo'n speeltje uitgeven, gelukkig hebben andere mensen daar een andere mening over :-q )
Volgens mij is er een Gopro-topic heel diep weggezakt in de lounge.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beeld kan je idd beter stabiliseren in de nabewerking.
Niet veel camera's hebben een echte goede beeldstabilisatie, volgens mij alleen Sony.
De camera moet het doen tijdens het filmen, kost veel processorkracht.
Beter kan je een camara hebben die het ruwe materiaal zo goed en zo snel mogelijk opslaat.
Je PC of Mac heeft later veel meer tijd om het beeld te bewerken.

Hoge resolutie lijkt mooi, maar bedenk wat je doet.
4k filmpjes worden echt mega groot, en niet alle tv's of pc's kunnen het weergeven.
Beter een lagere resolutie, dan blijven je bestanden hanteerbaar en eventueel met veel beeldjes per seconde, dan kan je ook nog eens slow motion toepassen.
25 fps is genoeg, een speelfilm in de bioscoop is 18fps ;)
Met 50 fps kan je beeld op halve snelheid nog vloeiend weergeven.
30 en 60 fps zijn afgeleid van het ntsc tv systeem uit de VS.
Zorg dat binnen een project al je camera's hetzelfde staan, dus allemaal 25 of 30 fps, of een veelvoud daarvan.
Anders krijg je schokjes in het beeld.

Protune is een opname instelling die het makkelijker maakt de Gopro beelden te mixen met beelden van andere (prof) camera's.
Beeld met Protune aan is wel wat fletser. Wel is de belichting beter.

De chest-mount van Gopro vind ik te klein, is geen stabiele basis tijdens het mtb'en.
Beter van een stukje kunststof of triplex zo'n zelfde plaat maken, maar dan 2x zo groot, scheelt echt enorm.
Elastieken kan je hergebruiken.

Veel accessoires zijn bij DX voordeliger te koop.
Extra accu is 's winters wel nodig, losse lader is dan ook handig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kijk, dat zijn meteen al wat bruikbare tips waar ik wat mee kan.
Komt erop neer dat die resolutie nog één of twee tandjes terug kan.

30fps had ik al getest maar vooral op de helm geeft dat een minder mooi vloeiend beeld bij snelle bewegingen ,bijvoorbeeld wanneer je snel naar links-rechts kijkt.
Bij 48fps is dat meteen een stuk minder. 60fps kan mijn PC niet aan, althans niet in de standaard Windows player.
Misschien ligt dat aan de software en wordt een fragment in de GoPro software wel goed weergegeven.

Testbeelden zijn alleen nog maar met stuurmontage hier in de 'achtertuin' gemaakt, soms best hobbelig maar op de filmbeelden vind ik dat bij 48fps heel goed gaan.
Beelden vanaf het stuur vind ik doorgaans niet zo boeiend als beelden met de chestmount waarbij je stuur en voorwiel veel beter kunt zien, dat brengt veel beter in beeld wat je goed of helemaal fout doet bij het sturen.
Die chest mount wil ik komend weekend testen, goeie tip van het formaat van die basisplaat.

Het setje accessoires is niet origineel van GoPro maar van Pro Mount, zal eens informeren waar mijn zoon dat besteld heeft.
MacReal schreef:Het uiteindelijke filmpje maak ik dan in 720P en 30 frames per seconde.
Hoe bedoel je dit precies?
Je filmt in 60fps en bewerkte beeld breng je met uitzondering van de slomo's terug naar 30fps om het formaat nog een beetje in toom te houden?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

let er ook op, of je micro sd kaart snel genoeg is. er zit heel veel verschil in. niet uitgaan van klasse 2 / 4 /6 of 10. ook de minste class 10 kaart is niet snel genoeg voor 1080 P 60 fps. ik heb deze voor mij gopro3+ en werkt perfect ! http://www.dataio.nl/sandisk-64gb-micro ... -uhs-i-u3/" onclick="window.open(this.href);return false; (meestal proppen ze er standaard een goedkope kaart in, en die werkt niet/slecht op de hoogste kwaltijd instellingen)
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Jan Willem schreef:
MacReal schreef:Het uiteindelijke filmpje maak ik dan in 720P en 30 frames per seconde.
Hoe bedoel je dit precies?
Je filmt in 60fps en bewerkte beeld breng je met uitzondering van de slomo's terug naar 30fps om het formaat nog een beetje in toom te houden?
Je kunt voor je uiteindelijke bewerking natuurlijk een formaat kiezen. Daar kies ik dus voor 30 frames, om inderdaad het formaat in toom te houden.
De slowmo's maak ik ook binnen het programma, dus die worden feitelijk ook met 30 frames per seconde weergegeven natuurlijk ;)

Ik heb er (dacht ik) een 32GB kaartje in zitten, maar de batterij is altijd eerder leeg dan dat het kaartje vol zit.
Voor langere ritten neem ik vaak een extra batterij en een extra kaartje mee. Dan wissel ik beide als de batterij leeg is.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Duidelijk. In het bewerken heb ik me nog totaal niet verdiept, mijzelf kennende zal ik daar niet zoveel tijd in stoppen.
Zal beperkt blijven tot hooguit een selectie maken van de leukste stukjes / saaie stukken eruit knippen.
Respect voor mensen die het voor elkaar krijgen om een filmpje samen te stellen die de aandacht 5-10min blijft vasthouden.
Meer iets voor de winter denk ik. Wie weet.

@ terunky: hoe zie je dat een ondermaats kwaliteitskaartje niet goed werkt? Stopt de opname dan zonder dat je dat merkt of zo?

Merken jullie ook langere batterijduur bij lagere kwaliteit / minder fps of maakt dat geen bal uit?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Windows movie maker werkt in het bewerken lekker simpel, maar is stiekem nog best krachtig (en gratis natuurlijk :roll: )

Bij een ondermaats kaartje kan je gopro je filmpje niet snel genoeg wegschrijven. Daardaar gaan dan frames verloren.
Meestal wordt aangeraden een klasse 10 kaartje te gebruiken.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je zou het zo kunnen zien:
Je gopro maakt eigenlijk 25, 30, 50 of zelfs 60 foto's van 4megapixel per seconde (fps).
Die stroom aan informatie moet real time worden opgeslagen op het kaartje.
Als je kaartje het niet bij houdt zijn er een paar opties.
1) de opname stopt, dan heb je niets
2) de camera gaat beeldjes weggooien. Dan heb je tenminste nog iets, ook al gaat het beeld schokken of hikken.
3) de camera schakelt op 1 of andere wijze terug in beeldkwaliteit, beeld blijft vloeiend, maar wordt minder scherp.
Ik denk dat 2 en 3 het meest voorkomen, maar beter zou het zijn domweg niet te werken in de resolutie en frame rate die niet bij een kaartje past.
Gopro adviseert een bepaalde snelheid, daar zou ik me gewoon aan houden. Geheugenkaartjes zijn relatief goedkoop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie