Hope pf41

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Momenteel zijn we bezig om alle onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen om een mooie fiets op te bouwen.

Nu heb ik we hekel aan gepiep en gekraak en daarom ga ik een hope pf41 bracketlagerset aanschaffen. Wat ik gelezen heb is de duurzaamheid beter en kan je bij vervanging ook alleen de lagers vervangen.

Alleen kan ik deze lagers nergens los vinden. Weet iemand wat voor lagers er gebruikt worden (voor xt crank)?
Ride like a maniac on a manic!
KAMIKAZE-FREAK
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: do 31 januari 2013, 17:19

https://www.bike-components.de/en/Hope/ ... er-p29272/" onclick="window.open(this.href);return false;

HOPE BBSP108:S Spare Bottom Bracket Bearing Stainless Steel
je kan ook de lagers kopen met ceramische kogels ipv staal..

als je de kit koopt krijg je er standaard 2 lagers bij

ik ga hem zelf ook kopen binnenkort

voor wat meer info.. http://www.hopetech.com/wp-content/uplo ... 9-2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Thanks! 37x24x7 dus.

Die losse lagers moeten vast voordeliger te vinden zijn. Van de week maar eens gaan kijken. Uiteraard wel kwalitatieve lagers.
Ride like a maniac on a manic!
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Je kunt die kit niet zonder lagers kopen. Dus eerst gewoon de standaard (stalen) lagers opmeten en monteren. En als je na 2 jaar zwaar gebruik(of misbruik) weer dezelfde lagers monteert lach je nog steeds.

Keramische zou ik afraden voor mtb gebruik.

Dit bericht is zowel door Hope zelf als ook door Hope Benelux gedeeld op hun facebook pagina:

http://road.cc/content/feature/175644-c ... s-and-cons" onclick="window.open(this.href);return false;
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Hoe vervang je de lager eigenlijk? Alleen met de speciale tool of kan dit ook anders?
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Lagers tik je voorzichtig uit de cups bij voor keur met iets van plastic. Daarna pers je de nieuwe lagers er in, met de tool of een zelfgemaakte tool.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Dank u.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

doezel schreef:Je kunt die kit niet zonder lagers kopen. Dus eerst gewoon de standaard (stalen) lagers opmeten en monteren. En als je na 2 jaar zwaar gebruik(of misbruik) weer dezelfde lagers monteert lach je nog steeds.
Keramische zou ik afraden voor mtb gebruik.
ik had op mijn vorige fiets ook een Hope BB met keramische lagers. Zo'n 3,5 jaar op gefietst en daarna alleen de lagers vervangen door losse lagers (wederom keramisch). Kosten: zo'n €150 alles bij elkaar en nauwelijks onderhoud hoeven plegen (af en toe wat nieuw vet onder de seals).
Nu een Shimano XTR pressfit BB92 trapas en die kost nieuw nog geen €25. Nu een jaar verder in regelmatig slechte omstandigheden draait ie nog steeds probleemloos. Onderhoud wederom minimaal.. Shimano geeft ook 3 jaar garantie op alle XTR componenten, ik ben benieuwd of deze trapas het ook 3 jaar gaat uithouden en of Shimano de garantie ook daadwerkelijk verleent als ie binnen 3 jaar is versleten.
Als dat zo is dan zie ik eigenlijk nog maar weinig toegevoegde waarde in de Hope BB: ca. 5x zo duur, speciale (Hope) tool nodig voor monteren en zeker geen 5x de levensduur. Enige voordeel is dat je met hetzelfde BB kunt switchen tussen GXP en non-GXP (met goedkope GXP conversion rings).
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

nielsvo schreef:
doezel schreef:Je kunt die kit niet zonder lagers kopen. Dus eerst gewoon de standaard (stalen) lagers opmeten en monteren. En als je na 2 jaar zwaar gebruik(of misbruik) weer dezelfde lagers monteert lach je nog steeds.
Keramische zou ik afraden voor mtb gebruik.
ik ben benieuwd of deze trapas het ook 3 jaar gaat uithouden en of Shimano de garantie ook daadwerkelijk verleent als ie binnen 3 jaar is versleten.
slijtage valt nooit onder garantie!
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

nielsvo schreef:
doezel schreef:Je kunt die kit niet zonder lagers kopen. Dus eerst gewoon de standaard (stalen) lagers opmeten en monteren. En als je na 2 jaar zwaar gebruik(of misbruik) weer dezelfde lagers monteert lach je nog steeds.
Keramische zou ik afraden voor mtb gebruik.
ik had op mijn vorige fiets ook een Hope BB met keramische lagers. Zo'n 3,5 jaar op gefietst en daarna alleen de lagers vervangen door losse lagers (wederom keramisch). Kosten: zo'n €150 alles bij elkaar en nauwelijks onderhoud hoeven plegen (af en toe wat nieuw vet onder de seals).
Nu een Shimano XTR pressfit BB92 trapas en die kost nieuw nog geen €25. Nu een jaar verder in regelmatig slechte omstandigheden draait ie nog steeds probleemloos. Onderhoud wederom minimaal.. Shimano geeft ook 3 jaar garantie op alle XTR componenten, ik ben benieuwd of deze trapas het ook 3 jaar gaat uithouden en of Shimano de garantie ook daadwerkelijk verleent als ie binnen 3 jaar is versleten.
Als dat zo is dan zie ik eigenlijk nog maar weinig toegevoegde waarde in de Hope BB: ca. 5x zo duur, speciale (Hope) tool nodig voor monteren en zeker geen 5x de levensduur. Enige voordeel is dat je met hetzelfde BB kunt switchen tussen GXP en non-GXP (met goedkope GXP conversion rings).
Appels en peren verhaal....
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Peter243 schreef:Appels en peren verhaal....
Als een peer 5x zo duur mag zijn als een appel, alleen omdat het een peer is (maar daarom alleen niet lekkerder smaakt), dan snap ik je opmerking nog wel. Graag dus verdere uitleg in plaats van simpele one-liners.
Ik was voorheen ook overtuigd van de meerwaarde van een Hope BB, maar kan het op basis van mijn huidige ervaring voor mezelf nu niet echt meer verantwoorden. Misschien komt dat nog als ik een half jaar verder ben en mijn XTR BB dan toch helemaal versleten is (zonder aanspraak te kunnen maken op garantie :wink:)
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

nielsvo schreef:
Peter243 schreef:Appels en peren verhaal....
Als een peer 5x zo duur mag zijn als een appel, alleen omdat het een peer is (maar daarom alleen niet lekkerder smaakt), dan snap ik je opmerking nog wel. Graag dus verdere uitleg in plaats van simpele one-liners.
Ik was voorheen ook overtuigd van de meerwaarde van een Hope BB, maar kan het op basis van mijn huidige ervaring voor mezelf nu niet echt meer verantwoorden. Misschien komt dat nog als ik een half jaar verder ben en mijn XTR BB dan toch helemaal versleten is (zonder aanspraak te kunnen maken op garantie :wink:)
als ik nu ook nog het appels en peren verhaal moet gaan uitleggen....nee toch.
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Met jouw ervaring heb je een punt.

Dacht gelezen te hebben dat de xt lagers precies hetzelfde zijn als de xtr.

Bij de hope lagers moet je de eerste keer investeren maar daarna kosten de lagers natuurlijk maar €20,-. Als je die lagers maar 1x per 3 jaar hoeft te vervangen ipv ieder jaar dan zijn ze me het geld wel waard.
Ride like a maniac on a manic!
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Het grote voordeel van de Hope BB is dat de 2 lagerschalen via een bus met elkaar vastgeschroefd worden.
Het probleem met Pressfit t.o.v. een BB met schroefdraad is dat ze los kunnen gaan zitten (en dus gaan kraken). Bij een Hope BB lijkt dit probleem minder ernstig te zijn door deze schroefbus. Vandaar dat ik de Hope BB verkies boven een XT/XTR of andere reguliere pressfit oplossing.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Fietsen is emotie, soms moet je ook gewoon kopen wat je mooi vindt en wat er gelikt uitziet. Onderhoud is ook nog een puntje, als je de zaak goed onderhoud kun je de levensduur van een lager nog wel oprekken. Zelf heb ik gxp lagers van sram kwalitatief een klein drama, maar met een beetje poetsen en regelmatig de zaak uit elkaar draaien is het allemaal net te doen. Als je zo een hope lager ziet en constructief bekijkt dan ziet het er wel erg mooi uit en het werkt ook nog goed. Maar nogmaals ook hier gaat het appels en peren verhaal op, de een doet zo lang met een lager de ander zo kort, de een zweert bij shimano een ander bij sram. Ik geniet van mijn goedkoop chinees plastic, oeps carbon fietsje, maar kijk mijn ogen uit als ik een s works met carbon wielen voorbij zie komen.
Daarbij blijft dat fietsen toch geld kosten het is ten slotte een sport waarbij het materiaal wordt bloot gesteld aan de elementen.
Plaats reactie