Verschil tussen race helm of MTB helm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb besloten om de race versie van de Bell Event te houden.
Het enige verschil met de XC versie is de klep aan de voorkant en de duurdere prijs.
De helm zit verder prima (zover een helm fijn kan zitten... :-? ) en zonder drukpunten.
Na een crash kijk ik wel weer verder. ;-)
Racingthewagon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 4 februari 2016, 10:50

There is a different between Mtb and road helmets. It is the way the air runs through them. Road helmets are designed to have air flow thru them with the least amount of resistance, aerodynamic. Verses Mtb helmets that is not such a worry. Also you don't have the same speed of wind coming thru a mountain helmet so you have to design the vents differently to allow for different cooling. So really you can wear anything you want. But a mtb helmet will probably feel really hot on the road. They will both protect you the same way. Although if you are doing freeride stuff I would recommend a full face helmet
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

Belangrijkste is dat je helm goed op je hoofd zit, fijn draagt en vooral goed en solide is afgesteld anders heb je geen ruk aan de allerbeste helm. Heb valpartijen gezien in Enduro's waarbij de super-duper-beschermende-full-face door de lucht vloog en 15 meter bij de rijder vandaan lag.......tsja als je het cool vindt om met losse kin riem te rijden.
Denk dat voor NL xc ritten een weghelm prima voldoet maar als eerder gezegd, geen rare uitstekende vormen oid die kunne zorgen dat je hoofd vreemd kan draaien bij een val........... maar dat geldt voor de weg ook.
Over het klepje...heb helmen met en zonder gehad en heb daar eigenlijk nooit de echte meerwaarde van ingezien. Sterker... zou nu niet meer met klepje willen....zonder is handiger om af en toe overtollig zweet weg te vegen en je kunt makkelijker je bril af en toe in je helm steken.
BTW die bril (desnoods gewoon met blanco glazen) is het beste middel om takjes etc uit de ogen te houden, veel beter dan een klep (die dit uiteindelijk nauwelijks doet)
Laatst gewijzigd door marcelfacd op wo 24 februari 2016, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

+1, als ik zie hoe los velen hun kinriempje hebben hangen... daarmee blijft je helm echt niet op je knar zitten bij een flinke impact. Dat is veel belangrijker dan het verschil tussen een race-en mtb helm. Dat trouwens vaak verwaarloosbaar is, er zijn genoeg helmen die zowel in race als mtb versie te koop zijn met als enige verschil het klepje en de naam...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Minotaurus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 16:54
Mijn mountainbike: Giant

Toen ik mijn helm kocht zat er ook zo'n klepje bij. Ik heb het nooit gebruikt en me vaak afgevraagd waar het voor diende, maar na lezing van dit onderwerp begint me iets te dagen. Of ik het ga gebruiken weet ik nog niet, de meningen verschillen hier zie ik. Een bril beschermt inderdaad ook goed tegen takken en zo. Het klepje houdt je gezicht misschien nog wat uit de zon, tegen het verbranden.

Ik zal eens opletten buiten welk percentage van mountainbikers het klepje erop heeft zitten.
Zonder standaard en bel rijdt men recht naar de hel.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Zo...hoe bedoel je oude koeien uit de sloot halen... :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mwaah, nog net geen 2 1/2 jaar...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Er is nog een ander voordeel van z'n klepje. Wanneer ik door de bossen rij geeft het klepje extra bescherming tegen verblinding door de snelle wisseling van licht en donker op zonnige momenten.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

kermit schreef:+1, als ik zie hoe los velen hun kinriempje hebben hangen... daarmee blijft je helm echt niet op je knar zitten bij een flinke impact. Dat is veel belangrijker dan het verschil tussen een race-en mtb helm. Dat trouwens vaak verwaarloosbaar is, er zijn genoeg helmen die zowel in race als mtb versie te koop zijn met als enige verschil het klepje en de naam...
En als ik dit zie, dan moeten ouders en trainers nog eens goed opgevoed worden m.b.t. het juist dragen van een helm. :roll:

Afbeelding

Helaas geven de profs ook niet het goede voorbeeld. :evil:

Afbeelding

Wellicht een aardige naam voor een nieuw helmenmerk; "Placebo" ?
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie