9th wave dirt-sl29 classic of dirt-sw29

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
JobPool88
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 14:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower

dag luitjes,

ik wil graag mijn mtb upgraden door carbon wielen eronder te doen. Ik heb vernomen dat 9th wave zeer fijne wielen levert.

een paar keer per jaar ga ik naar de ardenne, afgelopen zomer ook naar frankrijk geweest en prachtige "all mountain" trails gereden dus dat wil ik zeker vaker gaan doen. ik ben 70/75 kilo en rij op dit moment op salsa horsethief met sram roam40(29" ) wielen.

ik twijfel welke versie ik wil nemen, de dirt sl of de dirt sw. de grootste twijfel zit in de velgbreedte (ik geloof dat de sl ook goed tegen een stootje kunnen). de dirt sl hebben een binnen breedte van 22mm en een buiten breedte van 27mm. de dirt sw hebben een binnen breedte van 30mm en een buiten breedte van 35mm.

ik ben redelijk handig op de mtb maar ik neem nog geen "grote" sprongen. ga ik het prima hebben met de smallere velgen of ga ik spijt krijgen?

ik hoor graag tips!

bedankt!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik zou zeggen dat het formaat van de sprongen niet heel bepalend is. Bredere velgen zijn lateraal stijver maar niet perse sterker bij impact. Dat hangt meer af van de wanddikte. De bredere velgen geven je wel meer volume en meer zijdelingse ondersteuning voor je band, wat betekent dat je met lagere druk en dus meer comfort en grip, en mider rolweerstand kunt rijden. Wel uitkijken dat je niet te laag gaat in druk op ruw terrein, anders lopen je mooie carbon velgen gevaar. Smallere velgen zijn lichter, maar dat wist je al.
Breed of smal, asymmetrisch is een goede keuze, zeker voor je achterwiel.
Give me little bits of / more than I can take
JobPool88
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 14:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower

De sl is breder dan mijn huidige velgen, maar carbon geeft minder flex en een kleinere raakoppervlak met de banden op de grond. Maar als het in vergelijking met mijn alu velgen niet minder grip zal geven dan wil ik het wel wagen om voor de smallere te gaan. Als het een groot verschil in grip geeft zie ik ervan af en ga ik voor de bredere....
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Na bij de buren 88 pagina's over carbon velgen te hebben doorgeworsteld zou ik zeggen dat een velgrand van 2,5mm voor carbon nogal fragiel is (voor het wat ruigere werk, xc zal vast geen punt zijn). 3,5mm komt steeds meer voor. Zie ook light-bicycles velgen met 31,6 binnen en 38 buiten als voorbeeld. De 9th Wave lijken trouwens ook verdacht veel op velgen die bij de eerder genoemde fabrikant vandaan komen. Wat ik ook veel lees is dat carbon velgen met dunnere spaken worden opgebouwd zodat ze niet te stijf worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bredere velg. Punt.

En 30 mm intern lijkt wel heel erg perfect te zijn voor pakweg 2.25-2.4 banden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

9th wave levert inderdaad zeer fijne wielen!

Als je de sl kiest ga je er 1,2mm in breedte, 300 gr gewicht en een boel stijfheid op vooruit. Die 1,2 mm lijkt niet veel te zijn maar een 2.2 band zal toch wel aardig wat stabieler aanvoelen op lage druk.

De sw wielen zijn behoorlijk wat breder, nog stijver, en nog steeds iets lichter dan de sram wielen :-)

Vorig jaar de Italy ironbike gereden met een setje carbon wielen (toen nog geen 9th waves) en deze hadden ook een velgrand van ruim minder dan 3,5mm... Als deze de Ironbike aankunnen kan je er ook een enduro in de ardennen mee rijden ;-)
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Lars TB schreef:Bredere velg. Punt.

En 30 mm intern lijkt wel heel erg perfect te zijn voor pakweg 2.25-2.4 banden.

Eens! Het gewichts verschil is minimaal en je kan dat eventueel compenseren met een smallere band. De voordelen van een bredere velg zijn inmiddels uitgebreid besproken, zowel op dit forum als erbuiten. Daarnaast is de SW asymmetrisch en de SL classic niet.

Heb zelf een half jaar de SW-29 getest zowel in binnen als buitenland en heb ze echt niet ontzien! (Voordeel als je ze mag testen :-D )

Heb ook met extreem lage drukken gereden, ook tijdens Enduro wedstrijden waarbij ik toch regelmatig met de velg tegen wortels en stenen ben gekomen.

Wielen gaven geen krimp! 9th wave velgen rij je echt niet zomaar stuk.

Mainturion (ook hier op het forum) rijdt ook met de SW in zowel 27,5 als 29. Ook hij doet er enduro wedstrijden mee en vele ritten in de bergen. Hij zal het bovenste ook beamen.

Heb overigens hier ook een setje brede LB wielen en ja ze lijken er veel op, maar zijn niet gelijk. Bovendien is de kwaliteit van wielbouwen ook hoger bij 9th Wave (wordt hier in NL gespaakt).
JobPool88
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 14:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower

laat ik mijn hollandse zuinigheid maar opzij zetten en dan een beetje doorsparen. de smallere variant geven te veel twijfels. de bredere velg en het a-symetrische spaakpatroon is ook wel heel aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

JobPool88 schreef:laat ik mijn hollandse zuinigheid maar opzij zetten en dan een beetje doorsparen. de smallere variant geven te veel twijfels. de bredere velg en het a-symetrische spaakpatroon is ook wel heel aantrekkelijk.
Ja, wie het breed heeft laat het breed hangen, zullen we maar zeggen :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Guido_9thWave
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 23:38

Hi,

Ik werd er op gewezen dat er een topic op het forum loopt over de keuze voor een normale of brede variant van de 9th wave velgen.
Als ik het zo lees denk ik dat je met de beide varianten veel plezier kan hebben, maar ik denk dat dat de 9th Wave SW29 het beste bij je zal passen.

De SL29 en de asymmetrische SLA29 zijn iets meer XC/marathon gericht en zijn erg licht. De SW29 wielset weegt per velg 50 maar gram meer.
Als ik dan lees dat je een Salsa Horsethief hebt, denk ik dat de brede variant het beste bij je past. Onverwoestbaar en met veel ruimte voor lekkere brede banden. Het kleine beetje extra gewicht zou ik zelf dan voor lief nemen.
De SL en SLA 29 zijn wel iets comfortabeler. Maar jij gaat ze in een fully zetten, dus het comfort haal je daar al uit.

Als je nog vragen hebt, laat het dan maar weten of stuur een mail aan ons.
Succes met je keuze!
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik heb sinds een maand de sl29 classic wielen van 9th wave in m'n BMC.
Ook in m'n Speci Crux cyclocrosser kan ik ze gebruiken.
Dat velgbed is voor mijn doeleinden breed genoeg.
De fiets wordt gebruikt voor XC en heb daarom na het lezen van de goede reviews voor de classic gekozen.
Ik had ze al een tijdje in het vizier en heb m'n vaste bikeshop op het merk gewezen.
Heerlijke strakke, stijve, lichte wielset met ook nog eens mooie looks.
Nog bedankt Guido voor de snelle afhandeling, ook mbt het conversiesetje en de body.
Ben er zeer tevreden mee. :-q
JobPool88
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 14:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower

ik ben gister bij de lbs geweest. en het gaat waarschijnlijk de sw29 velgen worden met hope pro 2 evo naven.
het is zeker niet de goedkoopste optie, maar dan heb ik wel een setje waar ik op kan vertrouwen. :-q

en dan maar er van uit gaan dat ik vanaf het eerste ritje zo een glimlach op mijn gezicht krijg dat ik de prijs snel vergeten ben :bier:
Mamba
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 4 februari 2014, 22:52
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy Lt

Zelf sinds een paar maanden de sw's. Ga je geen spijt van krijgen. De glimlach blijft....;-)
JobPool88
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 14:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower

Ik heb de dirt-sw29 inmiddels een paar weken. en inderdaad de glimlacht blijft! wat is het rijden op carbon wielen een fijne ervaring. voor mijn gevoel kom ik veel makkelijker in een sprong, de bandenspanning kan lekker laag en je merkt de stijfheid echt met wegrijden en bijvoorbeeld klimmetjes.

goede keuze! geen spijt van. :-q :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JobPool88 schreef:Ik heb de dirt-sw29 inmiddels een paar weken. en inderdaad de glimlacht blijft! wat is het rijden op carbon wielen een fijne ervaring. voor mijn gevoel kom ik veel makkelijker in een sprong, de bandenspanning kan lekker laag en je merkt de stijfheid echt met wegrijden en bijvoorbeeld klimmetjes.
Het enige wat ik wil bestrijden is dat het aan het carbon ligt. Met een goede alu velg kom je tot hetzelfde effect...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie