Wielbouwer Noord Brabant

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
PJAAdeKort
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 23 januari 2015, 17:30

Eigenlijk was ik op zoek naar tips voor een goede wielbouwer in Noord-Brabant. Niet naar een discussie over welke wielbouwer de beste is.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Vandaar: Frieke (Eindhoven).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stuur deze gozer anders even een mailtje: Fiets@erikphz.nl (Erik Panhuizen, via Google kom je op zijn FB en zijn mooie wielrichter!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

On topic:
Koop je een stel fabriekswielen dan moet € 500,- denk ik wel lukken. Alleen waar te vinden... "Vroeger" kon je een kant en klare Hope-set kopen met ZTR velgen (volgens mij voor ongeveer € 450,-). Tegenwoordig gebruikt Hope eigen velgen. Net even gezocht maar ik kon zo snel geen set vinden.

Zelf heb ik een voorkeur voor handgespaakte wielen ipv machinaal gespaakte wielen. De nippel kan over de hele lengte worden gebruikt (bij machinaal kan de laatste mm van de nippel niet worden gebruikt ivm bitje). Ik weet bijna zeker dat je voor € 500,- geen handgebouwde set obv Hope Pro naven en ZTR Flow velgen zal vinden. De velgen kosten samen circa € 160,-, de naven kosten samen circa € 250,- en de spaken en nippels kosten samen € 64,-. Voorgaande allemaal onv indicatieve prijzen obv losse aanschaf, ik heb niets opgezocht en laag ingeschat. Tel daar € 100,- uurloon bij op basis van ongeveer één uur per wiel. Ik gok dat je ergens rond de € 550,- zal uitkomen.

Off topic:
Over wielen kun je een eeuwige discussie voeren. Wilde gok: staan hier al honderden pagina's over vol.

Frieke maakt zonder twijfel goede wielen maar hij is zeker niet de enige die een heel goed wiel kan spaken. De garantie op spaakbreuk die hij geeft zitten best wat voorwaardes aan en op basis van die voorwaardes kan iedere goede wielbouwer die garantie geven.

Tov mijn LBS, die een wiel spaakt dat zeker even goed is, was zijn prijs voor de set aanzienlijk hoger (voorjaar 2014 dit vergelijk gemaakt). Daarbij de opmerking dat de wielen niet door mijn vaste LBS zijn gespaakt maar door een andere elders in dit topic genoemd; ook naar volle tevredenheid trouwens (de wielen dan...).

Toevallig heb ik vorige week voor het eerst in ruim 20 jaar tijd (!) een gebroken spaak gehad. Wielset is ongeveer 4 jaar geleden gespaakt en oorzaak was een alu nippel die op de kop is gescheurd. Vermoedelijk door eigen fout (te weinig druk in de band) icm een zwakke(re) plek in de nippel. Had bij Frieke ook niet onder garantie gevallen... (en had hij of een andere LBS ook niets aan kunnen doen)
Laatst gewijzigd door owwwwk op di 5 januari 2016, 00:43, 2 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Setje bij Bike24:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;p ... 5B222%5D=1" onclick="window.open(this.href);return false;
€400 dus.

Zou ze zelf niet zo snel nemen maar goed. Ze zijn er nog wel.
Ride a bike!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef:Stuur deze gozer anders even een mailtje: Fiets@erikphz.nl (Erik Panhuizen, via Google kom je op zijn FB en zijn mooie wielrichter!)
Ik rij ook (na tip van Lars) op wielen van Erik. Destijds via zijn Duchenne Heroes actie gekocht, zelfs inclusief bijdrage voor het goede doel was dat goedkoper dan de onderdelen los bestellen. Als hij nog steeds wielen bouwt en verkoopt mag ik hopen dat ze voor wat meer weggaan, want ze zijn het waard.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Bart4bikes in Bergen op Zoom. Bouwt ook goede setjes. Mijn fatbike wielen heeft hij gemaakt en zijn echt top.
Volgens mij heeft hij ook een nk kampioen mtb waarvoor hij spaakt.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

RaMoNNeKe schreef:Setje bij Bike24:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;p ... 5B222%5D=1" onclick="window.open(this.href);return false;
€400 dus.

Zou ze zelf niet zo snel nemen maar goed. Ze zijn er nog wel.
En ook de 29" versie hebben ze nog:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;p ... ;orderby=2
(met die € 450 zat ik dus best aardig :D in de goede richting)


Ik ken verschillende mensen die al een hele tijd zonder problemen rondrijden op deze wielen.
StAlTiCa
dennisv
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 5 oktober 2013, 16:23

Bart4Bikes in Bergen op Zoom.

Bart heeft voor mij een mooie set gespaakt met Ride Edge 28 velgen, Hope naven en DT competition spaken voor net geen € 500,-

Ben hier zeer tevreden mee!
Pak toch die lift omhoog..........
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je ziet, keus genoeg ;-)

Iedereen zal hier de wielbouwer posten waar hij/zij zelf tevreden over is. Niks mis mee, maar er zijn er dus meer die goed bouwen en de meesten hier zullen niet met alle verschillende bouwers ervaring hebben.
Ikzelf dus met Bikeboosting en Ventoux, en ook met wielen van (Duitse) webshops. Die voelen in de hand een fractie minder strak (spaakspanning iets lager), maar met mijn gewicht (69kg) gaven die webshopwielen ook geen problemen. En een keer na laten trekken bij een erkend goede bouwer kan ook altijd nog...

Of je vervolgens iets kapot rijdt hangt van je gewicht en gebruik, en een dosis geluk af. Een flinke tak op het juiste moment krijgt alles kapot ;-)
Afgezien van dat gewicht zijn die andere twee factoren hier niet onderling vergelijkbaar, dus wat zegt het eigenlijk als iemand wel of geen stukken heeft gehad met zijn wielen...? Vooral geluk gehad? Licht mannetje/vrouwtje? Of rijdt-ie supersoepeltjes....

Wat ik maar zeggen wil, er zijn meer goede wielbouwers. Gewoon eentje uit kiezen waar je een goed gevoel bij hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: Hoewel Brian gewoon topwielen maakt die als wielen waarschijnlijk niets - maar misschien eventueel zeer weinig - onderdoen voor die van Ernie doen ze toch niet helemaal hetzelfde. Daar moet je toch wat onderscheid aanbrengen.

Ernie heeft veel meer ervaring. Wat nog niet wil zeggen dat hij betere wielen bouwt. Maar Ernie is wel wat dieper op de materie ingegaan dan enige wielbouwer hier in NL. Wat nog niet betekent dat hij betere wielen bouwt. Maar Ernie heeft daardoor wel een gigantische schat aan kennis die hij ook graag deelt met anderen. Ernie benadert wielbouwen echt heel technisch en het is een genot om hem op de Bikemotion bezig te zien en alles te horen uitleggen. Over zijn meetopstellingen en zoektocht naar waar verschillen ontstaan. Daar maakt Ernie een verschil.

Kiezen tussen een Mercedes S-Klasse en een Rolls Royce is ook een luxeprobleem. De Mercedes is misschien zelfs beter, maar die Rolls is toch even wat anders!
Sorry Lars, maar best wel BS wat je zegt. En ook wel een beetje onder de gordel naar Bikewheels.... Je begrijpt vast waar ik op doel.... De technische kennis van Brian doet absoluut niks onder naar die van Ernie. Integendeel... Ik durf te stellen dat door de ervaring, kennis en klantgerichtheid, die Brian heeft, hij betere wielen bouwt dan Ernie. Sowieso netter afgewerkt en hij neemt de tijd voor je. Tel daarin het geval van Ernie, het onvermogen qua communiceren en hele kleine lettertjes in het geval van spaakbreuk bij op, en ik ben er niet zo zeker van of Ernie de Rolls Royce nog wel is/levert. Daar komt bij dat Ernie het wielbouwen "erbij" doet, terwijl Brian dit fulltime doet. Nogmaals Ernie is nog steeds een vakman en als hij een goede bui heeft bouwt hij fantastische wielsets, maar zijn werk is niet constant van dat dergelijke niveau. Ik zeg ook niet dat Brian de enige is die goeie wielsets bouwt, maar de manier waarop juist jij Brian t.o.v. Ernie wegzet vind ik op zijn minst niet netjes.

Maar goed; @TS; Als je Ernie te pakken kan krijgen en je kan goede afspraken met hem maken, zie ik buiten de prijs geen reden om niet een mooie set te laten maken door hem.
Hoe dan ook een handgespaakte set is het geld meer dan waard. Ohja, kijk eens verder dan de Flow Ex. Ryde Edge 28 is een optie, sterk, a-symmetrisch en breder dan de Flow, maar niet altijd even netjes afgewerkt met name rond de naad waar de velg bij elkaar komt. Zelf heb ik voor mijn Enduro bike een set met Velocity Blunt 35 wielen met Across naven in bestelling staan. Die Velocity velgen zijn wat duurder maar echt super goed afgewerkt en al behoorlijk sterk van zichzelf.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Rolls Royces zijn dure, onbetrouwbare k*tauto's die alleen hun bling-factor mee hebben. Heb ik me laten vertellen he, ik rij zelf in een 12 jaar oude Toyota.
Iets meer on topic, Marco79, wat vind jij mis met de naad bij de Edge velgen? Die van mij hebben een klein opstaand randje daar. So what? Als ik nou met v-brakes zou rijden zou het uitmaken maar ik zie niet waarom ze bij deze velg moeilijk zouden lopen doen om dat weg te schuren of frezen. Maar die van jou zijn misschien weer anders? Ik heb overigens ook wel commentaren op de Velocity velgen gelezen dat ze niet mooi zouden zijn afgewerkt, ik weet niet meer in vergelijking met welke velg dat was.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Ik heb eens diverse wielbouwers gevraagd of ze wat licht wilde laten schijnen op een aantal wensen van mij. Onderstaande kwamen voor mij positief naar voren;

Wheel-Tec
Handgespaakt
bikeXperto
Force Wheelz
Laatst gewijzigd door DKnight op zo 24 januari 2016, 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.
krosser
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 14 december 2010, 03:19

Heb hier paar jaar geleden setje laten maken, heel tevreden mee.
http://westbikeshop.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
praten = praten / fietsen = fietsen
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ak-77 schreef:Rolls Royces zijn dure, onbetrouwbare k*tauto's die alleen hun bling-factor mee hebben. Heb ik me laten vertellen he, ik rij zelf in een 12 jaar oude Toyota.
Iets meer on topic, Marco79, wat vind jij mis met de naad bij de Edge velgen? Die van mij hebben een klein opstaand randje daar. So what? Als ik nou met v-brakes zou rijden zou het uitmaken maar ik zie niet waarom ze bij deze velg moeilijk zouden lopen doen om dat weg te schuren of frezen. Maar die van jou zijn misschien weer anders? Ik heb overigens ook wel commentaren op de Velocity velgen gelezen dat ze niet mooi zouden zijn afgewerkt, ik weet niet meer in vergelijking met welke velg dat was.
Het gaat mij idd om het opstaande randje. Er zijn merken die dit minder of eigenlijk niet hebben.
Het is jammer, want de Edge is van zichzelf een goeie en mooie velg. Daar heeft Ryde ook echt goed over nagedacht, alleen jammer dat dan net dat puntje niet wordt opgelost. Van wat ik heb gezien en gehoord kan de hoogte van die naad per velg verschillen met soms zelfs een hobbelende velg als gevolg.

De Velocity velgen die ik heb gezien waren juist super afgewerkt. Iig de Blunt SS. Wel heb ik gelezen dat bij zwaar gebruik (zware rijder en lomp gebruik) de SS wat sneller deuken kan krijgen. Maar dat is dus niet anders dan bij elk ander merk met bredere velgen.
Laatst gewijzigd door Marco79 op wo 6 januari 2016, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“Old, not obsolete”
Plaats reactie