Heb twee wielsets met Velocity velgen (Blunt 35), persoonlijk weinig aan te merken op de afwerking.ak-77 schreef:Ik heb overigens ook wel commentaren op de Velocity velgen gelezen dat ze niet mooi zouden zijn afgewerkt, ik weet niet meer in vergelijking met welke velg dat was.
Wielbouwer Noord Brabant
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Er is een tijd geweest dat de Blunts bij de naad gingen wijken.Knakker29 schreef:Heb twee wielsets met Velocity velgen (Blunt 35), persoonlijk weinig aan te merken op de afwerking.ak-77 schreef:Ik heb overigens ook wel commentaren op de Velocity velgen gelezen dat ze niet mooi zouden zijn afgewerkt, ik weet niet meer in vergelijking met welke velg dat was.
Nooit fijn, zeker niet bij een dure velg in een dure wielset.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Was dat tijdens het spaken van de wielen? Want dat is iets wat bij de Edge tijdens het spaken ook weleens gebeurt.ThaSingleTrackMastah schreef: Er is een tijd geweest dat de Blunts bij de naad gingen wijken.
Overigens bij mijn fabriekswielen (Ambrosio) kun je na het opspannen van de spaken ook de naad duidelijker zien.
“Old, not obsolete”
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Van wat ik er van heb gehoord gebeurde dit naderhand.Marco79 schreef:Was dat tijdens het spaken van de wielen? Want dat is iets wat bij de Edge tijdens het spaken ook weleens gebeurt.ThaSingleTrackMastah schreef: Er is een tijd geweest dat de Blunts bij de naad gingen wijken.
Zelf geen Velocity-mtb-ervaring, maar m'n Deep V's deden het ook, ondanks 36 spaken (dus een kruis bij de naad).
En toch, een setje Blunt 35 heeft wel mijn aandacht.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik zal mijn velgen nog eens goed bekijken de volgende keer dat ik de band eraf haal, maar die paar tiende mm extra materiaal op de naad ga je echt niet voelen, dat wordt volledig door het rubber geabsorbeerd. Bedoel je dat er een hobbel in de velg kan ontstaan omdat de hoeken waaronder het profiel wordt afgezaagd niet helemaal op elkaar aansluiten, waardoor de velg uit het rond wordt geduwd? Dat zou dan niet zozeer moeten resulteren in een opstaand randje overal, maar een naad die over de doorsnee van de velg verandert van opstaand naar inkeping. Toch?Marco79 schreef:Het gaat mij idd om het opstaande randje. Er zijn merken die dit minder of eigenlijk niet hebben.
Het is jammer, want de Edge is van zichzelf een goeie en mooie velg. Daar heeft Ryde ook echt goed over nagedacht, alleen jammer dat dan net dat puntje niet wordt opgelost. Van wat ik heb gezien en gehoord kan de hoogte van die naad per velg verschillen met soms zelfs een hobbelende velg als gevolg.
Give me little bits of / more than I can take
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, ik had een wijkende naad in de Deep V's.
Kan verder geen kwaad, hoewel tubeless misschien wel een stukje extra tape vraagt, dwars over de naad.
Deep V's zaten in een singlespeed racer, dus racefietsbandje met biba, dus geen echt probleem.
Kan verder geen kwaad, hoewel tubeless misschien wel een stukje extra tape vraagt, dwars over de naad.
Deep V's zaten in een singlespeed racer, dus racefietsbandje met biba, dus geen echt probleem.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nee, ik begrijp absoluut niet waar jij op doelt. Ik zie alleen dat jij de kennis die Ernie opgebouwd heeft absoluut tekort doet (en JIJ hem hier dus gewoon naar beneden aan het halen bent). En ik kraak Brian werkelijk niet af. Ik weet zeker dat Brian topwielen bouwt. Maar ik weet ook zeker dat ieder mogelijk wiel wat te bouwen is al door Ernie gemaakt is. En daar doel ik op: dat Ernie een gigantische bak kennis en ervaring heeft. Of hij daarmee betere wielen bouwt laat ik aardig in het midden lijkt mij.Marco79 schreef:Sorry Lars, maar best wel BS wat je zegt. En ook wel een beetje onder de gordel naar Bikewheels.... Je begrijpt vast waar ik op doel.... De technische kennis van Brian doet absoluut niks onder naar die van Ernie. Integendeel... Ik durf te stellen dat door de ervaring, kennis en klantgerichtheid, die Brian heeft, hij betere wielen bouwt dan Ernie. Sowieso netter afgewerkt en hij neemt de tijd voor je. Tel daarin het geval van Ernie, het onvermogen qua communiceren en hele kleine lettertjes in het geval van spaakbreuk bij op, en ik ben er niet zo zeker van of Ernie de Rolls Royce nog wel is/levert. Daar komt bij dat Ernie het wielbouwen "erbij" doet, terwijl Brian dit fulltime doet. Nogmaals Ernie is nog steeds een vakman en als hij een goede bui heeft bouwt hij fantastische wielsets, maar zijn werk is niet constant van dat dergelijke niveau. Ik zeg ook niet dat Brian de enige is die goeie wielsets bouwt, maar de manier waarop juist jij Brian t.o.v. Ernie wegzet vind ik op zijn minst niet netjes.
Ik geloof dat jij geen weet van hebt hoe Ernie werkt. Dus tot die tijd kun jij absoluut geen uitspraken doen over Ernie.
En ik verwijs regelmatig mensen hier op het forum (en daarbuiten) naar Brian als er niet om een locatie gevraagd wordt...
Laatst gewijzigd door Lars TB op wo 6 januari 2016, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 750
- Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
- Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016
Lars TB schreef:Nee, ik begrijp absoluut niet waar jij op doelt. Ik zie alleen dat jij de kennis die Ernie opgebouwd heeft absoluut tekort doet (en JIJ hem hier dus gewoon naar beneden aan het halen bent). En ik kraak Brian werkelijk niet af. Ik weet zeker dat Brian topwielen bouwt. Maar ik weet ook zeker dat ieder mogelijk wiel wat te bouwen is al door Ernie gemaakt is. En daar doel ik op: dat Ernie een gigantische bak kennis en ervaring heeft. Of hij daarmee betere wielen bouwt laat ik aardig in het midden lijkt mij.Marco79 schreef:Sorry Lars, maar best wel BS wat je zegt. En ook wel een beetje onder de gordel naar Bikewheels.... Je begrijpt vast waar ik op doel.... De technische kennis van Brian doet absoluut niks onder naar die van Ernie. Integendeel... Ik durf te stellen dat door de ervaring, kennis en klantgerichtheid, die Brian heeft, hij betere wielen bouwt dan Ernie. Sowieso netter afgewerkt en hij neemt de tijd voor je. Tel daarin het geval van Ernie, het onvermogen qua communiceren en hele kleine lettertjes in het geval van spaakbreuk bij op, en ik ben er niet zo zeker van of Ernie de Rolls Royce nog wel is/levert. Daar komt bij dat Ernie het wielbouwen "erbij" doet, terwijl Brian dit fulltime doet. Nogmaals Ernie is nog steeds een vakman en als hij een goede bui heeft bouwt hij fantastische wielsets, maar zijn werk is niet constant van dat dergelijke niveau. Ik zeg ook niet dat Brian de enige is die goeie wielsets bouwt, maar de manier waarop juist jij Brian t.o.v. Ernie wegzet vind ik op zijn minst niet netjes.
Ik geloof dat jij geen weet van hebt hoe Ernie werkt. Dus tot die tijd kun jij absoluut geen uitspraken doen over Ernie.
En ik verwijs regelmatig mensen hier op het forum (en daarbuiten) naar Brian als er niet om een locatie gevraagd wordt...
of je nou wel of niet alle wielen al een keer hebt gebouwd doet er in mijn ogen niet toe. al is er nooit gezegd dat brian dat niet toevallig ook al heeft gedaan maargoed. soms is inlezen in materie en het begrijpen genoeg om dezelfde kennis op te doen. Als iemand een keer een apart spaakpatroon heeft gebruikt en daaruit concludeerd dat het een negatief effect heeft met voldoende harde bewijzen hoef je dat bijvoorbeeld echt niet meer zelf te proberen om die kennis te hebben mits je de materie goed begrijpt(Maargoed dat is mijn mening).
daar komt bij dat ervaring met een ander soort wiel het "standaard" wiel niet beter maakt. dus al heb je alles al een keer geprobeerd, dat wil nog niet zeggen dat je ook beter bent. ik geloof direct dat ernie veel kennis heeft maar ik zie nauwelijks tot geen toegevoegde waarde in alles al een keer gedaan hebben.
op basis van ernie zn kennis noem je zijn wielen de rolls royce en die van brian een mercedes s-klasse. dus ergens laat je de kwaliteit dus niet in het midden.
ik vraag me dan af he. waarom bied die beste man ondanks zn brede ervaring een ryde trace enduro 29 aan tot een max gewicht van 130 kilo. leuk al die kennis uit het verleden maar de nieuwe kennis doet er ook toe en die velgen kunnen echt geen 130 kilo hebben. sterker nog. er zijn zat mensen van 100 kilo of minder die er problemen zat mee hebben gehad. ryde heeft ondertussen al bijna een half jaar geleden de advies max gewichten aangepast naar 90 dus of hij moet z'n site bijwerken of hij geeft hier een erg fout advies.
ik weet niet of ik ooit nog een rolls royce wil rijden dan
Laatst gewijzigd door luc basie op wo 6 januari 2016, 14:44, 3 keer totaal gewijzigd.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het wordt blijkbaar toch een discussie over wie de beste wielbouwer is.
Erg jammer, het lijkt wel voetbal, ineens is iedereen expert.
Er worden hier heel veel uitspraken gedaan en aannames gemaakt door mensen die zelf nog nooit een wiel hebben gebouwd.
Erg jammer, het lijkt wel voetbal, ineens is iedereen expert.
Er worden hier heel veel uitspraken gedaan en aannames gemaakt door mensen die zelf nog nooit een wiel hebben gebouwd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik heb speciaal het vergelijk tussen de S-Klasse en de Rolls Royce gepakt. Want technisch gezien is de S-klasse waarschijnlijk nog wel de betere auto, alleen de reputatie van de Rolls is 'als zijnde de top'! Maar goed, dat verschil weet inderdaad niet iedereen en daarmee wordt de vergelijking en mijn bedoeling inderdaad onduidelijk... .luc basie schreef: of je nou wel of niet alle wielen al een keer hebt gebouwd doet er in mijn ogen niet toe. al is er nooit gezegd dat brian dat niet toevallig ook al heeft gedaan maargoed. soms is inlezen in materie en het begrijpen genoeg om dezelfde kennis op te doen.
op basis van ernie zn kennis noem je zijn wielen de rolls royce en die van brian een mercedes s-klasse. dus ergens laat je de kwaliteit dus niet in het midden.
daar komt bij dat ervaring met een ander soort wiel het "standaard" wiel niet beter maakt. dus al heb je alles al een keer geprobeerd, dat wil nog niet zeggen dat je ook beter bent. ik geloof direct dat ernie veel kennis heeft maar ik zie nauwelijks tot geen toegevoegde waarde in alles al een keer gedaan hebben.
ik weet niet of ik ooit nog een rolls royce wil rijden dan
Die discussie wil ik nou eigenlijk niet aangaan.ThaSingleTrackMastah schreef:Het wordt blijkbaar toch een discussie over wie de beste wielbouwer is.
Erg jammer, het lijkt wel voetbal, ineens is iedereen expert.
Er worden hier heel veel uitspraken gedaan en aannames gemaakt door mensen die zelf nog nooit een wiel hebben gebouwd.
Ik denk dat geen van de wielbouwers die adverteert wielbouwer te zijn voor elkaar onder doet. Het is verder geen rocket sience, alleen wat inzicht en geduld. En daarmee maken ze allemaal topwielen. Daarmee kun je de fout bijna niet in gaan (met welke wielbouwer je kiest).
Het enige wat ik even wilde recht zetten is dat Ernie van alle wielbouwers in NL gewoon de meeste theoretische en praktische kennis heeft. Met zijn meetapparatuur en zijn continue zoektocht naar het hoe en waarom. Ik zeg niet dat hij daardoor of daarmee de beste wielen bouwt.
Maar... in theorie zou meer gepruts in het verleden een beter wiel kunnen opleveren. Wielen bouwen draait toch heel veel om ervaring en weten wat je doet. Daarom mijn opmerking dat de wielen van Ernie 'eventueel' beter zouden kunnen zijn.
Ik geloof niet dat ik het verschil kan merken als ze beide hetzelfde wiel opbouwen. Ik denk ook nauwelijks dat je het kunt meten.
Overigens heb ik (niet commercieel!) inmiddels ook wel 100 wielen gebouwd door de jaren heen. En ik durf redelijk bot te beweren dat die aardig op niveau van de wielbouwers zitten.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Inderdaad, laten we er niet te moeilijk over doen. Ik denk dat de social skills van de wielbouwers belangrijker zijn. Niet zozeer voor de kwaliteit van de wielen, maar voor de tevredenheid van de klant. Goed luisteren naar wat iemand wil, en dat waar nodig bijsturen zonder je eigen mening op te dringen is niet aan ieder gegeven.Lars TB schreef:Het is verder geen rocket sience, alleen wat inzicht en geduld. En daarmee maken ze allemaal topwielen.
Give me little bits of / more than I can take
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik begreep al wel dat je die discussie niet aan wilde gaan en ik doelde dan ook niet op jou.Lars TB schreef:Die discussie wil ik nou eigenlijk niet aangaan.ThaSingleTrackMastah schreef:Het wordt blijkbaar toch een discussie over wie de beste wielbouwer is.
Erg jammer, het lijkt wel voetbal, ineens is iedereen expert.
Er worden hier heel veel uitspraken gedaan en aannames gemaakt door mensen die zelf nog nooit een wiel hebben gebouwd.
Ik denk dat geen van de wielbouwers die adverteert wielbouwer te zijn voor elkaar onder doet. Het is verder geen rocket sience, alleen wat inzicht en geduld. En daarmee maken ze allemaal topwielen. Daarmee kun je de fout bijna niet in gaan (met welke wielbouwer je kiest).
Het enige wat ik even wilde recht zetten is dat Ernie van alle wielbouwers in NL gewoon de meeste theoretische en praktische kennis heeft. Met zijn meetapparatuur en zijn continue zoektocht naar het hoe en waarom. Ik zeg niet dat hij daardoor of daarmee de beste wielen bouwt.
Maar... in theorie zou meer gepruts in het verleden een beter wiel kunnen opleveren. Wielen bouwen draait toch heel veel om ervaring en weten wat je doet. Daarom mijn opmerking dat de wielen van Ernie 'eventueel' beter zouden kunnen zijn.
Ik geloof niet dat ik het verschil kan merken als ze beide hetzelfde wiel opbouwen. Ik denk ook nauwelijks dat je het kunt meten.
Overigens heb ik (niet commercieel!) inmiddels ook wel 100 wielen gebouwd door de jaren heen. En ik durf redelijk bot te beweren dat die aardig op niveau van de wielbouwers zitten.
Mercedes - Rolls Royce vergelijking snap ik ook, maar ook hier denk ik dat de meeste forumleden nog nooit een auto tot het laatste schroefje in en uit elkaar hebben gehaald, laat staan zelf ontworpen.
Er worden bij het ontwerp en de bouw keuzes gemaakt die stuk voor stuk te verdedigen zijn (waren...), maar die wel bepalen hoe het product er uit komt te zien en hoe het zich zal gedragen.
Uiteraard is er voortschrijdend inzicht, een topwiel van 10 jaar terug ziet er anders uit dan vandaag de dag.
Dat geld ook voor auto's.
Ik denk dat er genoeg wielbouwers zijn in Brabant e.o. die een goede wielset voor de TS kunnen bouwen.
Andere optie is een setje kopen bij een prijsvechter en dat (later) tegen arbeidsloon na laten kijken bij een wielbouwer.
Het is geen rocket-science, een beetje aandacht voor het materiaal en de klant doet heel veel.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 750
- Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
- Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016
Je hebt gelijk, ik wilde eigenlijk met een voorbeeld uitleggen dat sommige stellingen erg kort door de bocht zijn maar als ik t zo terug lees heb ik mezelf laten verleiden dat zelf ook te doenThaSingleTrackMastah schreef:Het wordt blijkbaar toch een discussie over wie de beste wielbouwer is.
Excuses aan ts, het is en blijft jou topic en hier ben je inderdaad niet echt mee geholpen
On topic: Ik denk dat je voor iets meer dan je budget tot 600 euro echt wel een prima handgespaakt set moet kunnen vinden. Het beste advies is dan denk ik dan al wel benoemt. Je moet een goed gevoel hebben bij een bouwer en vertrouwen hebben in de kwaliteit en indien nodig de nazorg.