Welke bandenspanningsmeter?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Wat is nu de beste bandenspanningsmeter? Ik heb ze allemaal al geprobeerd, maar de ideale zit er niet tussen.. Zoals de meesten gebruik ik die van BBB, maar die gaat na een poosje stuk (kop). Ook heb ik er een van SKS, maar die werkt ook niet altijd. Benieuwd naar jullie mening.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Misschien handig om te vermelden voor welk type ventiel (Schrader, Presta, ...) en wat je onder "beste" verstaat. Bijv. digitale motorsport pressure gauges halen een aardige accuracy (die ook af te lezen is) en zijn behoorlijk degelijk, maar $$$ duur, niet echt handig met Presta en in het achterzakje van je shirt stop je ze ook niet. Is dat dan de beste of juist absoluut niet?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Die van schwalbe al 3 jaar in gebruik...batterij raakt nu echt leeg dus heeft vervanging nodig.
Recent nog losgehaald om aangekoekte latex er uit te halen. Presta en schrader btw
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Schwalbe airmax pro. Niet duur en ook klein en licht als je hem wilt meenemen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
mtb2223
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 december 2013, 00:18

Zag laatst de Topeak SmartGauge D2. Grote voordeel van deze digitale bandenspanningsmeter is dat er ook een knopje op zit om gecontroleerd de lucht te laten ontsnappen zodat je hem precies op de gewenste bandendruk kan zetten. Bruikbaar voor Presta en Schrader.

http://www.topeak.com/products/pumps/smartgauge_d2" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=aU-6s3-DPnk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ben ik erg ouderwets als ik de band met 2 duimen indruk en dan bepaal of er wat lucht bij of uit moet?

Zo nu en dan worden ze bijgepompt dmv een fietspomp met manometer of met mijn compressor welke ik dmv het reduceerventiel op 2 bar heb ingesteld. Het luchtpistool geeft dan trouwens maar 1,5 Bar aan.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Bowiex schreef:Ben ik erg ouderwets als ik de band met 2 duimen indruk en dan bepaal of er wat lucht bij of uit moet?
Nee hoor, mijn vingers zijn ook gevoeliger dan een metertje, gebruik de laatste dan ook zelden (en als ik het doe moet ik negen van de tien keer toch nog bijpompen/uitlaten). :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

wpee schreef:licht als je hem wilt meenemen.
Meenemen naar het parcours? :o

Soms moet ik 10-25km asfalt fietsen naar een parcours en dan schroef ik de bandendruk voor de heenreis op naar ±3bar.
In dat geval pak ik die blauwe Schwalbe meter er even bij, op één of ander manier lukt het mij niet die hogere bandenspanning met de dikke duim in te schatten.
In het bos aangekomen laat ik dan lucht ontsnappen en check dat op de duimen :-q , zit altijd wel in de buurt van de 1,7 à 1,9 bar.
Vreemd genoeg lukt dat dan wel op het gevoel.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Het lijkt mij een oplossing voor een probleem wat eigenlijk niet echt bestaat.

te hard = lucht eruit, te zacht = lucht erbij
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Ik vind die van Flaig altijd fijn. Kosten ca 35 euro. Te vinden op marktplaats. Voor auto/moto ideaal. Waarschijnlijk ook prima voor de mtb te gebruiken, komt niet op 0,05 bar toch?
Zelf voel ik gewoon, heb meestal de banden op redelijke druk.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Toppeak is een mooi ding!

Ik meet altijd met pomp en met de duimen, maar bij een nieuwe fiets, banden of velgen combo begin ik altijd te hard en laat ik aflopen tot deze perfect is en dan meet ik hem graag achteraf even na.
sneeuwpop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 17 november 2006, 01:34

Voor wat voor banden wil je de meter gebruiken? Fatbike met 4,8inch? Een 26er met 2,1" banden? Oftewel binnen welk bereik wil je nauwkeurigheid?
Voor de fatbike gebruik ik een Accu Gauge van Meissner
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!”
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Bowiex schreef:Ben ik erg ouderwets als ik de band met 2 duimen indruk en dan bepaal of er wat lucht bij of uit moet?
Ik gebruik de handpalm, ik weet niet of dat ouderwetser is dan duimen. Ik heb de theorie nog niet helemaal uitgewerkt maar ik denk dat zeker als je verschillende banden en verschillende breedtes e.d. gaat vergelijken, dat het gevoel meer zegt dan de absolute druk. Je zou een metertje moeten ontwerpen dat de band indrukt en kijkt naar de reactiekracht, ipv de luchtdruk binnenin.
Give me little bits of / more than I can take
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

ak-77 schreef:Ik gebruik de handpalm, ik weet niet of dat ouderwetser is dan duimen.
Ik gebruik die (handpalm-) methode ook; zolang ik de velg niet raak is de band hard genoeg...
Handpalm is daarmee duidelijk moderner... :wink:
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op m'n achterwiel ga ik zitten.
M'n voorwiel test ik door flink op het stuur te hangen.
Dan kijk je naar de wang vd band, die mag flink indeuken, tot licht plooien aan toe, maar niet doorzakken.
Voordeel is dat je dan meteen je actuele gewicht incl bepakking meeneemt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie