Pedaal advies gevraagd

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
paulg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 00:11

Uiteindelijk hebben jullie vast gelijk hoor met óf spd óf flats, maar voor mij als redelijke beginner werkt t toch wel fijn: ik weet bij mijn vaste rondje precies waar ik het te eng vind om vast te zitten, en klik dan ruim van te voren uit.
En bij mijn 40 euro decathlon mtb schoenen zit het plaatje diep genoeg dat ik redelijke grip heb op de andere kant v/h pedaal en het plaatje niet de trapper raakt.
Kan de dubbele functie pedalen dus, als 'leerpedalen' best aanraden...
CarverS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 21:08
Mijn mountainbike: Canyon XC6 XT + Trek Farley Saso

Funn Mamba is zo'n pedaal dat jij zoekt. Ene kant met spd andere kant met pins. http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod122715" onclick="window.open(this.href);return false;

Die laatste heb ik ook overwogen. Ben toch geheel overgestapt op flats na een zware enkelblessure (gevallen naar de zijkant en niet tijdig uit kunnen clippen na stuurfoutje). Flat pedaal van eur 25.--, was om uit te proberen, dit pedaal bevalt nog prima. Five Ten en Teva schoenen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Ik zou die combipedalen links laten liggen, volgens mij heb je het geluk dat doorgaans altijd de verkeerde kant boven zit en gebruik je de flat zijde dan heb je nog altijd dat stomme spd plaatje wat 0,0 grip geeft.

Wil je wat gemakkelijker uitklikken in het heetst van de strijd, neem dan eens de sm-sh56 spd-plaatjes, nu zal je de sm-sh51 hebben, bij de 56 hoef je maar een slinger aan je voet te geven en je bent los, zeker als je de pedaal licht afstelt.

Of als je een meer speelse rijstijl hebt.... overweeg een goede flat pedaal met dito schoen.
Saint is zonder de ringetjes een fatsoenlijk pedaal, maar mijn ervaring is dat nog langere pinnen een wereld van verschil maakt, ik ken iemand die bij de overstap van Saint's op DMR Vault, een breder pedaal met pinnen die de helft langer zijn, bij een stop de schoen niet snel genoeg los kreeg en alsnog de aardbol lag te knuffelen.... het spd-effect zeg maar :lol: .

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
paulg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 00:11

@ carverS: die funn mamba's zien er goed uit, jammer alleen dat de eerste reviewer de spd kant helemaal naadje vindt en da's dan toch een beetje een dure gok voor 150 US...

Gister weer rondje Schoorl gedaan: als je 'makkelijk' omhoog gaat heeft spd ontegenzeggelijk voordeel; je kan nu eenmaal 360 graden kracht zetten. Maar als ik 'moeilijk' omhoog ga, los zand bijv., wil ik niet ingeklikt zijn en naar beneden durf ik toch echt harder met losse voetjes.
Neig nu dus naar flats met lange pinnen...

En wat zijn fora als deze toch een mooie manier van kennis vergaren!! Thanks iedereen
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

paulg schreef:................. heeft spd ontegenzeggelijk voordeel; je kan nu eenmaal 360 graden kracht zetten......
Staar je daar niet blind op.
Ok, je kan 360 graden kracht zetten en al zou je dat doen, dan is die kracht nog niet overal gelijk, links en rechts samen vangen de pieken en dalen wat op zodat je dan een molentje kan draaien.
Maar met flats kom je met een beetje extra traptechniek wel heel dicht in de buurt, dat is ook in tests gebleken.
Met mijn traptechniek kan ik de crank met één voet van de pedaal volledig rondkrijgen, er zit één lastig punt in, maar met wat extra oefening zou ik mij wel kans zien om op de weg met één been te fietsen met flats.
Ik denk dat ik over meer dan 300 graden kracht uitoefen en vermoedelijk gaat dat nog een heel eind richting 360, uiteindelijk is het maar een heel klein gebiedje waar ik heel snel van de trekkende beweging overga in een trappende om geen grip op de pedalen te verliezen.

Eigenlijk zou ik wel eens een grafiek willen zien waarin zichtbaar is wat het krachtverloop over 360 graden is bij klikkers en flats, nu wordt er vaak door ondeskundigen beweerd dat je met flats niet aan de pedalen kan trekken :lol: .

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Met goede pedalen is "trekken" zeker mogelijk alleen met spd heb je geen lastig punt. Het is een ieder voor zich denk ik.. een collega biker hier zegt altijd tegen nieuwe spders je gaat 3x op je bek en je kunt het :winkie:
Plaats reactie