Fietssportief crest XT set of fulcrum red power hp

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 850
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Voor mijn nieuwe 29 project ben ik op zoek naar een nieuwe set wielen.
Twee die er nu op de shortlist staan zijn:
- De fietssportief set met crest velgen en XT naven (15/142)
- Fulcrum red power hp
De fulcrum set is iets lighter (80gram) maar ik verwacht dat dat vooral in de naven zit. De crest is daarintegen iets breder. Zelf ben ik nu 79kilo en dat Is al aan het verminderen. Inzet Is Nederland, soms België en heel soms Alpen...
Iemand ervaringen met beide wielset? Ze kosten hetzelfde (rond de 230). Ik neem voor het gemak wel aan dat de xt naven van het nieuwere type zijn die minder snel body's laten scheuren.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik heb ooiteen set crest velgen met de dt swiss 240 naaf bij fietssportief gekocht. Achterwiel was binnen 1 jaar helemaal stuk en moest worden vervangen; goedkoop was duurkoop. Daarna voor een wtb frequency i23 gekozen en deze laten spaken bij een bekende wielbouwer. Ik weeg 75-77 kg en rij uitsluitend marathons en doe geen gekke dingen op de bike. Op het forum zullen vele beweren dat je met 79 kg gemakkelijk op een crest kunt rijden. Mijn ervaring is anders. Zeker zit er ook een verschil in hoe deskundig het wiel is gespaakt; ik had gewoon pech, te veel vertrouwen en te weinig controle totdat het plotseling te laat was. Trouwens heb ik voren nog steeds de crest maar moest deze helemaal nieuw laten spaken door een bekende wielbouwer; anders had ik binnen maanden dezelfde ervaring gemaakt dan met het achterwiel.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik zou hier eens kijken. Persoonlijke erg goede ervaring met de Funworks velgen. Daarnaast altijd goed gespaakt thuis gekregen.

http://www.actionsports.de/en/wheels/cu ... disc-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Rij zelf een set Fulcrum HP's in een Epic. Wiel is zo expres gebouwd dat het enigszins flext en daarmee wat comfortabeler is dan een snoeihard wiel zich daarmee ook wat beter aanpast aan het terrein . Dit vergde voor mij wat gewenning tov de stijvere Red Power XL's, maar uiteindelijk bevalt het mij meer dan prima. Op zich zit er logica in, we willen immers ook allemaal op lagere druk rijden zodat de band zich aanpast aan het terrein. Waarom dan wel met knalharde wielen rijden? Daarbij wel de opmerking dat de HP's niet 'slap' zijn. Zoek je echter een superstijf en knalhard wiel dan is dit geen goede keuze.

Heb overigens toen ook gekeken voor een Fietssportief set, maar toen zaten er nog de oude XT naven in.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Ik rijd met de fietssportief set... Crest op XT 756 naven. Destijds ook naar de fulcrums gekeken en eveneens geconcludeerd dat het gewichtsverschil waarschijnlijk de naven zit (de 756 naaf is nu eenmaal zwaar). Uiteindelijke voor het gemak van de fysieke shop (redelijk om de hoek) gekozen. Droog weeg ik 80kg (dus met gear iets van 84kg) en nog een centje pijn gehad met de crests.
v_schultinge

Misschien zijn de sets van RCZ bikeshop ook iets voor je. Die hebben ook zo nu en dan mooie wielsets in de aanbieding!
Tijntje
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: do 3 september 2009, 17:50

Ik heb een nieuwe 30km set fulcrum liggen die je van mij mag testen mocht je interesse hebben.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Tijntje schreef:Ik heb een nieuwe 30km set fulcrum liggen die je van mij mag testen mocht je interesse hebben.
Jouw Red 66 zijn totaal andere wielen dan de hp's
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 850
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ga even rustig alle optieb bekijken om tot de beste prijs/kwaliteit te komen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Har77 schreef:Rij zelf een set Fulcrum HP's in een Epic. Wiel is zo expres gebouwd dat het enigszins flext en daarmee wat comfortabeler is dan een snoeihard wiel zich daarmee ook wat beter aanpast aan het terrein . Dit vergde voor mij wat gewenning tov de stijvere Red Power XL's, maar uiteindelijk bevalt het mij meer dan prima. Op zich zit er logica in, we willen immers ook allemaal op lagere druk rijden zodat de band zich aanpast aan het terrein. Waarom dan wel met knalharde wielen rijden? Daarbij wel de opmerking dat de HP's niet 'slap' zijn. Zoek je echter een superstijf en knalhard wiel dan is dit geen goede keuze.

Heb overigens toen ook gekeken voor een Fietssportief set, maar toen zaten er nog de oude XT naven in.
Ik rij met de 29er XL's uit 2013 en die bevallen mij prima: ze hebben redelijk op hun falie gehad, maar zijn nog steeds recht en de lagers lopen nog als een zonnetje ondanks dat ik er ook de hele winter (lees: in de bagger) mee rijd. Daarbij ook zelf makkelijk te onderhouden. Daarom zojuist een setje Red Power HP's besteld, zo te zien dezelfde naven, maar met een andere velg (zo te zien heeft de Red Metal XRP die oude XT velg..). En het fijne is dat het voorwiel zowel geschikt is voor 9mm QR als 15mm steekas, en het achterwiel voor 135mm QR en met aparte adapterset 142x12.

By the way: de XL's voelen al ietsje flexibeler aan dan mijn stock Scott/vermomde DT Swiss (ik vermoed voornamelijk vanwege de niet gekruisde spaken bij de Fulcrums). Ik hoop eigenlijk dat die HP's niet nog flexibeler zijn.
carbon bike, titanium collarbone...
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Ik rij ook met de fulcrum hp en ben zeer tevreden. Zijn niet zo dat ze slap zijn. Zeer comfortabel en bij aanzetten reageert de set meteen. In mijn ogen een zeer goede prijs kwaliteit verhouding.
HAPPY TRAILS!
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 850
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Laatste update is dat het wellicht toch gaat worden:
- Pacenti tl28
- Switch Ultra naven
- sapim race spaken

220 euro...
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

philippevk schreef:Laatste update is dat het wellicht toch gaat worden:
- Pacenti tl28
- Switch Ultra naven
- sapim race spaken

220 euro...
Volgens mij een stuk zwaarder. Ik lees reviews over 1780gram voor een 26'' setje.

Verder PB. Mijn setje HP's mag toch weg.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie