Bettina schreef:Ik ben er wel uit welke fietsdrager ik wil.
Ik loop nu tegen het probleem dat voor mijn auto nergens een trekhaak te koop is.
Heb je een ferrari oid?
Geen Ferrari, maar een Jaguar XK8 Cabrio b.j. 2003.
Voor diverse types Jaguar zijn trekhaken te koop.
Precies voor mijn model niet.
De auto bevalt nog steeds heel goed, de auto inruilen is geen optie.
Bel eens met SNG Barrett, misschien dat zij je in Nederland kunnen helpen. Anders misschien Cito in Eindhoven, de Jaguar dealer. Wellicht hebben zij een goede optie.
Zoeken in Amerika op 'hitch' en anders 'tow hook' geeft meteen een hoop resultaten.
Bedankt voor jouw advies!
Het adres van SNG Barret bewaar ik zorgvuldig, zodra ik onderdelen nodig heb neem ik kontakt met hun op.
Via jouw zoektermen ben ik zeer verrassende mogelijkheden gekomen.
De twee beste waar ik deze week achteraan ga:
1. Een gebruikte trekhaak bij een bedrijf in België, afkomstig van een US versie.
2. En een totaal andere; twee profielen, dwars door de kofferdeksel heen geboord bevestigd met daarop vier stukjes tapeind. Op de tapeinden zit een aangepaste fietsdrager van het Duitse merk Paulchen.
De fietsdrager is dus afneembaar door vier bouten los te draaien, de profielen blijven op de achterklep vastzitten. Het geheel ziet er wel mooi uit, tenminste, met een MTB er op. Deze oplossing is alleen mooi als de auto nooit meer ingeruild of verkocht wordt. Anders is een extra achterklep die verbouwd mag worden een zeer nuttige optie.
De drager op de achterklep vind ik wel mooi en praktisch, maar bij nader inzien betwijfel ik of de scharnieren en achterklepslot deze krachten wel kunnen verwerken.
Verder vraag ik me af hoe verstandig het is om een fietsdrager te verbouwen, c.q. aan te passen.
Je moet er niet aan denken dat onderdelen van de auto afbreken tijdens het rijden.
Ik denk dat een trekhaak de veiligste optie is.
Ik heb ik Turnhout/ België een trekhaak gevonden. Die heeft niet zo'n kogel, maar een vierkante opening.
De US versie. Zover ik de foto's kan beoordelen is de trekhaak compleet, inclusief hulpstuk met Europese kogel.
Alleen de stekkerdoos zit er niet bij, maar dat is geen probleem.
De trekhaak zit er onder!!!
Bedankt voor jouw raad, de zoekterm waarmee ik begon en uiteindelijk aan deze trekhaak gekomen ben is HITCH. Daar was ik zelf nooit op gekomen.
De trekhaak monteren ging heel gemakkelijk; vier bestaande bouten eruit, trekhaak eronder, vier langere bouten erin, klaar. Nu nog een stekkerdoos en een fietsdrager en dan helemaal klaar.
Gelukkig dat je een passende oplossing hebt kunnen vinden. Post eens een foto hier als ie met drager en al gemonteerd is, ben benieuwd hoe het eruit ziet als totaalplaatje.
De trekhaak is afneembaar. Zonder haak is er alleen een vierkant gaatje (nauwelijks) zichtbaar. Nu moet er nog een stekkerdoos op. Een stekkerdoos op de bumper vind ik niet mooi, onder de bumper zit die te laag en kan die beschadigen door verkeersdrempels.
Mijn garage bekijkt wat ze hierop kunnen bedenken. Ikzelf ga verder zoeken op Jaguar-forums of daar oplossingen te vinden zijn.
Verder heb ik een hulpstuk waar een kogel op zit. Een fietsdrager die ik nog had past hier al vast niet op.
Normale trekhaken hebben een soort steel onder de kogel waardoor dat wel past.
Die van mij heeft een platte plaat waar de kogel te dicht op zit om de fietsdrager te kunnen bevestigen. Eigenlijk had die kogel iets hoger op die plaat moeten zitten.
Een andere kogel met een soort hals er tussen zou een oplossing kunnen zijn. Eén cm zou al voldoende zijn.
Ik zag op het internet dat er ook fietsdragers bestaan die direct in dat vierkante deel van de trekhaak passen. Ik vind dat een heel mooi systeem. Er in schuiven, borgpen er door en klaar. Dan kan ik dat hulpstuk en de kogel weglaten. Zodra ik weer een paar dagen vrij ben wordt mijn zoektocht vervolgd.
Het belangrijkste, de feitelijke trekhaak, is in ieder geval vandaag gelukt.