Goede fietsendrager voor carbon fiets op trekhaak

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Over de G2 hoor ik dat ook inderdaad dat deze te dicht op elkaar staan.

@donderman -> Staan de fietsen bij deze Movanext wel ver genoeg uit elkaar. Ziet er wel stevig uit inderdaad. Is de drager zwaar om te tillen?

@Luc-basie -> Helaas woon ik niet in de buurt van de Betuwe, dus even langskomen is zo makkelijk tenzij ik een tocht ga fietsen in de buurt.
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Mtb-topper schreef:Over de G2 hoor ik dat ook inderdaad dat deze te dicht op elkaar staan.

@donderman -> Staan de fietsen bij deze Movanext wel ver genoeg uit elkaar. Ziet er wel stevig uit inderdaad. Is de drager zwaar om te tillen?

@Luc-basie -> Helaas woon ik niet in de buurt van de Betuwe, dus even langskomen is zo makkelijk tenzij ik een tocht ga fietsen in de buurt.
amerongen is een mooie route geworden. zeker de moeite waard om eens langs te rijden. kom er momenteel 3x in de week dus wellicht kan je m eventueel ook daar checken.
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

@ luc-basie ->Amerongen kom ik wel eens. Niet zovaal als jouw maar toch maar meestal op zondagmorgen. Ik weet niet wanneer jij daar bent maar meestal als ik daar heen ga is dat op zondagmorgen dus zouden eventueel kunnen afspreken.
Waar woon je overigens?
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

kermit schreef:Die G2 is ook het model dat ik heb, maar bij mij staan ze echt te dicht op elkaar. Kan je de beschadiging op mijn voorvork laten zien als bewijs ;-)
Wat ik nu doe is de voorste fiets niet met de klem vastzetten maar met de crankarm aan de staander vastbinden. Stukje buisisolatie en twee goede toeclipriempjes en hij staat als een huis. Daardoor is er iets meer ruimte tussen de fietsen.
Je zou dat ook met een carbon fiets kunnen doen want er komt zo geen klem om het frame.

Mijn vorige drager was de voorloper van de Movanext van donderman, de Multa. Zelfde bevestigingssysteem en die zat idd superstabiel op de auto en paste ingeklapt met gemak in de kofferbak. Eigenlijk een fijnere drager dan de Thule...
Geen idee van welk jaar jij m hent natuurlijk maar mischien staan daarom m'n fietsen iets schuin naar achteren zodat er meer ruimte ontstaat maar hoeveel cm ruimte wil je
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Gebruikersavatar
donderman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 28 september 2010, 21:23
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Mtb-topper schreef:Over de G2 hoor ik dat ook inderdaad dat deze te dicht op elkaar staan.

@donderman -> Staan de fietsen bij deze Movanext wel ver genoeg uit elkaar. Ziet er wel stevig uit inderdaad. Is de drager zwaar om te tillen?

@Luc-basie -> Helaas woon ik niet in de buurt van de Betuwe, dus even langskomen is zo makkelijk tenzij ik een tocht ga fietsen in de buurt.
De hartmaat tussen de wielgootjes is 22 centimeter. Mijn voorvork is 18 cm breed, dus dat zou moeten passen.
Ik heb er wel eens twee MTB's op staan en het is mij eigenlijk niet opgevallen dat ze elkaar raken...
De klemmen zijn verstelbaar in hoogte en draaibaar ze kunnen best wijd open om ook op een breed deel te klemmen. Op de zadelpen lukt ook.

De drager weegt zelf 14 kilo. Niet heel licht maar ik heb er geen moeite mee.

Ik weet niet hoe goed of slecht de andere dragers zijn maar deze voldoet voor mij meer dan voldoende.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Ik heb deze klik ook zeer tevreden mee.

Inmiddels hebben drie fiets vrienden al dezelfde gekocht :-q

Een 29er fully geeft ook geen probleem!
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Ondertussen fietsendrager gekocht.
Ik heb diverse uitgeprobeerd en uiteindelijk is het de Pro-user compact geworden. Thule getest maar dan staan fietsen erg dicht tegen elkaar aan en moet ik dus nog van alles gaan bescheremen.
Spinder Cross had ik besteld en mee gereden maar tjonge wat staan die fietsen te wiebelen en na een ritje van 20 min met snelheid van 120 stond voorwiel al schots en scheef te wringen. En ook een loeizwaar ding om op de trekhaak te zetten. Diverse afstellingen geprobeerd maar was het gewoon niet. Deze dus weer retour. Uiteindelijk dus bij de Pro-User Compact uitgekomen. Zeer makkelijk in gebruik en opvouwbaar en licht. De bike staat erg stevig en beweegt amper. Met twee fietsen lijkt de boel nog beter stabieler te staan. Kortom, ik voorlopig klaar maar kost wel tijd om door een oerwoud van dragers de juiste te vinden voor een leuke prijs. Hopelijk over een jaar nog zo tevreden.
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Mtb-topper schreef:Ondertussen fietsendrager gekocht.
Ik heb diverse uitgeprobeerd en uiteindelijk is het de Pro-user compact geworden. Thule getest maar dan staan fietsen erg dicht tegen elkaar aan en moet ik dus nog van alles gaan bescheremen.
Spinder Cross had ik besteld en mee gereden maar tjonge wat staan die fietsen te wiebelen en na een ritje van 20 min met snelheid van 120 stond voorwiel al schots en scheef te wringen. En ook een loeizwaar ding om op de trekhaak te zetten. Diverse afstellingen geprobeerd maar was het gewoon niet. Deze dus weer retour. Uiteindelijk dus bij de Pro-User Compact uitgekomen. Zeer makkelijk in gebruik en opvouwbaar en licht. De bike staat erg stevig en beweegt amper. Met twee fietsen lijkt de boel nog beter stabieler te staan. Kortom, ik voorlopig klaar maar kost wel tijd om door een oerwoud van dragers de juiste te vinden voor een leuke prijs. Hopelijk over een jaar nog zo tevreden.
Die Pro-user compact ziet er ernstig hetzelfde uit als de Spinder compact. Aangezien spinder overgenomen is door Pro-user kan dat heel goed zijn. Hopelijk doet de pro-user koppeling het beter.

https://youtu.be/D7TLOUDw5vw?t=54s" onclick="window.open(this.href);return false;
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ik heb de Spinder Urban (broertje van de Pro-user Compact) nu een half jaar in gebruik en ben er super tevreden over. Zou hem alleen niet, zoals in het filmpje bij de test, gebruiken voor 2 electrische fietsen. 2 Racefiesten of MTB's gaat prima.
Bevestiging op de trekhaak is wel compleet anders. Het schijnt dat daar problemen mee geweest zijn, maar voornamelijk omdat mensen het zelf verkeerd deden. Zal nu wel een "monkey proof" bevestiging zijn.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

(op 14 augustus) kermit schreef:...Wat ik nu doe is de voorste fiets niet met de klem vastzetten maar met de crankarm aan de staander vastbinden. Stukje buisisolatie en twee goede toeclipriempjes en hij staat als een huis. Daardoor is er iets meer ruimte tussen de fietsen.
Ik zou toch oppassen met de bevesting aan de crank gezien de ervaringen van Mats22:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0#p1782333" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat betreft de speciale drager voor carbon:
Mijn fiets en die van een maatje gaan gewoon op elke willekeurige drager en worden aan het frame vast gemaakt. Er wordt niet harder dan 120km/uur gereden, maar dit zou ook zo zijn in het geval van een 'speciale' drager of met aluminium/stalen frames.
Gebruikersavatar
mats22
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 16:34
Mijn mountainbike: Niner air 9 RDO met lefty, Storck, Rose carbon pro

blondie schreef:
(op 14 augustus) kermit schreef:...Wat ik nu doe is de voorste fiets niet met de klem vastzetten maar met de crankarm aan de staander vastbinden. Stukje buisisolatie en twee goede toeclipriempjes en hij staat als een huis. Daardoor is er iets meer ruimte tussen de fietsen.
Ik zou toch oppassen met de bevesting aan de crank gezien de ervaringen van Mats22:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0#p1782333" onclick="window.open(this.href);return false;

Yes gewoon stevige thule drager voor mijn carbonen bike geen probleem ook me twee Niners erop en meestal stop ik wel bij 180 km/uur. 8)
Mijn bike gaat harder dan ik kan.....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

blondie schreef:
(op 14 augustus) kermit schreef:...Wat ik nu doe is de voorste fiets niet met de klem vastzetten maar met de crankarm aan de staander vastbinden. Stukje buisisolatie en twee goede toeclipriempjes en hij staat als een huis. Daardoor is er iets meer ruimte tussen de fietsen.
Ik zou toch oppassen met de bevesting aan de crank gezien de ervaringen van Mats22:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0#p1782333" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb geen drager met crankbevestiging zoals bij Twinnyload, zoals gezegd bind ik de crankarm tegen de met isolatieschuim omwikkelde staander. De crank wordt niet noemenswaardig belast. Dus absoluut niet vergelijkbaar met het (imo) voor mtb-cranks ongeschikte Twinnyload systeem waar alle krachten die op de fiets komen tijdens transport door de crank-klemming moeten worden opgevangen. Een lekkere hefboomwerking, als de hele fiets staat te schudden op slecht wegdek of bij hoge snelheden...
Dat systeem is ooit bedacht in een tijd dat bijna alle stadsfietsen nog massieve stalen cranks hadden. Voor iets anders ongeschikt, zoals Mats' ervaring ook aantoont.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Ik ben er wel uit welke fietsdrager ik wil.
Ik loop nu tegen het probleem dat voor mijn auto nergens een trekhaak te koop is.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Bettina schreef:Ik ben er wel uit welke fietsdrager ik wil.
Ik loop nu tegen het probleem dat voor mijn auto nergens een trekhaak te koop is.
Heb je een ferrari oid?
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

Deze kun je beter niet nemen.

(beelden kunnen als schokkend worden ervaren)
Plaats reactie