Is er iets van te zeggen hoeveel breder een band wordt als je deze gebruikt met een velg met binnenbreedte van 25mm, ipv een velg van 21mm?
Of is dit voor iedere band verschillend?
Ik heb nml. niet heel veel ruimte met MountainKing 2.4, maar zou wel graag andere, en bredere, velgen willen.
bandbreedte op bredere velg
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Vanuit mijn praktijk ervaring: MK 2.4 valt op Fulcrum inw 19mm rond 57.5 mm breedste punt, op Velocity inw 30mm 62mm breedste punt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
http://www.reifenbreiten-datenbank.de" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bergbike
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2992
- Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
- Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
- Contacteer:
Je kan dit natuurlijk ook gewoon berekenen. Lang verhaal, maar uiteindelijk behoorlijk eenvoudig! Een band maakt bij benadering een rondje zoals in onderstaand figuur.
v: is de interne velgbreedte
r: is de straal, ofwel de halve diameter
b: is de omtrek die de band (buiten de velg) maakt met zijwangen en loopvlak
a: is een hoek voor de berekening
Nemen we de getallen van MonkeyRider, starten we met v=19mm en r=d/2=57,5/2=28,75mm.
De hoek a is te berekenen met de inverse sinus 'asin'. Dat betreft 1 van de driehoekjes met schuine zijde r, en korte zijde 'v/2'. De verhouding daarvan "(v/2)/r" stoppen we in asin om a te berekenen. Aangezien r=d/2, hebben we dezelfde verhouding met "v/d" en dat schrijft een stuk makkelijker.
a = asin(v/d) = asin(19/57,5) = 0,3368 radialen (19,3 graden)
De fractie van het totale rondje dat de band maakt, is "360-2*a" t.o.v. het totale rondje "360". Of in radialen (360 graden = 2*pi):
f = (2*pi - 2*a) / 2*pi = (pi-a)/pi = (pi-0,3368)/pi = 0,8928
De waarde van b is dus deze fractie van het totale rondje met doorsnede d:
b = f*d*pi = 0,8928*57,5*pi = 161,2776mm
Al het bovenstaande is samen te vatten in de formule (door invulling):
b = [(pi-asin(v/d))/pi]*d*pi
Delen door pi en vermenigvuldigen met pi heft elkaar op dus:
b = (pi-asin(v/d))*d (zie je wel, uiteindelijk een klein formuletje)
Dan nu, we hebben dezelfde band dus dezelfde b. Maar v is anders, wat is nu de nieuwe d? Bovenstaande formule omschrijven kan niet. Beter is om de formule te gebruiken en d handmatig te veranderen totdat b ongeveer de juiste waarde geeft. MonkeyRider's tweede velg geeft v=30mm. Dan kom je met d=61,3mm op dezelfde waarde voor b. En dat terwijl hij 62mm gemeten had. Nou dat valt wel binnen de meetnauwkeurigheid en het feit dat een band niet perfect een rondje is.
Als je dit in excel wilt doen, kan je voor b de volgende formule gebruiken: =(PI()-ASIN(v/d))*d
Dus:
1. Meet d op oude velg.
2. Bereken b met bovenstaande formule a.d.h.v. je oude velgmaat v.
3. Verander v naar de nieuwe maat en speel met d totdat je dezelfde waarde voor b krijgt.
(Handigst is om oude en nieuwe berekening in twee losse rijen in excel te doen)
Zo, weer genoeg de nerd uitgehangen.
v: is de interne velgbreedte
r: is de straal, ofwel de halve diameter
b: is de omtrek die de band (buiten de velg) maakt met zijwangen en loopvlak
a: is een hoek voor de berekening
Nemen we de getallen van MonkeyRider, starten we met v=19mm en r=d/2=57,5/2=28,75mm.
De hoek a is te berekenen met de inverse sinus 'asin'. Dat betreft 1 van de driehoekjes met schuine zijde r, en korte zijde 'v/2'. De verhouding daarvan "(v/2)/r" stoppen we in asin om a te berekenen. Aangezien r=d/2, hebben we dezelfde verhouding met "v/d" en dat schrijft een stuk makkelijker.
a = asin(v/d) = asin(19/57,5) = 0,3368 radialen (19,3 graden)
De fractie van het totale rondje dat de band maakt, is "360-2*a" t.o.v. het totale rondje "360". Of in radialen (360 graden = 2*pi):
f = (2*pi - 2*a) / 2*pi = (pi-a)/pi = (pi-0,3368)/pi = 0,8928
De waarde van b is dus deze fractie van het totale rondje met doorsnede d:
b = f*d*pi = 0,8928*57,5*pi = 161,2776mm
Al het bovenstaande is samen te vatten in de formule (door invulling):
b = [(pi-asin(v/d))/pi]*d*pi
Delen door pi en vermenigvuldigen met pi heft elkaar op dus:
b = (pi-asin(v/d))*d (zie je wel, uiteindelijk een klein formuletje)
Dan nu, we hebben dezelfde band dus dezelfde b. Maar v is anders, wat is nu de nieuwe d? Bovenstaande formule omschrijven kan niet. Beter is om de formule te gebruiken en d handmatig te veranderen totdat b ongeveer de juiste waarde geeft. MonkeyRider's tweede velg geeft v=30mm. Dan kom je met d=61,3mm op dezelfde waarde voor b. En dat terwijl hij 62mm gemeten had. Nou dat valt wel binnen de meetnauwkeurigheid en het feit dat een band niet perfect een rondje is.
Als je dit in excel wilt doen, kan je voor b de volgende formule gebruiken: =(PI()-ASIN(v/d))*d
Dus:
1. Meet d op oude velg.
2. Bereken b met bovenstaande formule a.d.h.v. je oude velgmaat v.
3. Verander v naar de nieuwe maat en speel met d totdat je dezelfde waarde voor b krijgt.
(Handigst is om oude en nieuwe berekening in twee losse rijen in excel te doen)
Zo, weer genoeg de nerd uitgehangen.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7363
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
1) Wil je niet meer zulke gekke, domme, belachelijke dingen beweren; uitrekenenBergbike schreef:Je kan dit natuurlijk ook gewoon berekenen. Lang verhaal, maar uiteindelijk behoorlijk eenvoudig!
2) Word je hier al voor behandeld?
Ad 1. ... dat was ook het eerste wat mij te binnen schoot.
Ad 2. Indien ja, zou ik graag vernemen wie je therapeut is en of hij/zij aan te bevelen is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- Qprs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
- Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen
Welke straal moet ik gebruiken, als ik gegevens van mijn Rubber Queen 2.4 in je berekening wil gooien?Bergbike schreef:Je kan dit natuurlijk ook gewoon berekenen. Lang verhaal, maar uiteindelijk behoorlijk eenvoudig! Een band maakt bij benadering een rondje zoals in onderstaand figuur.
Lichtelijk gechargeerd plaatje van de situatie:
Het is hier geen ponykamp!
- Gerard Butter
- Mountainbike Junk
- Berichten: 370
- Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
- Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
- Contacteer:
Bergbike schreef:Voor d zou ik gewoon de karkas breedte van je band opmeten.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Bergbike schreef:Je kan dit natuurlijk ook gewoon berekenen. Lang verhaal, maar uiteindelijk behoorlijk eenvoudig! Een band maakt bij benadering een rondje zoals in onderstaand figuur.
v: is de interne velgbreedte
r: is de straal, ofwel de halve diameter
b: is de omtrek die de band (buiten de velg) maakt met zijwangen en loopvlak
a: is een hoek voor de berekening
Nemen we de getallen van MonkeyRider, starten we met v=19mm en r=d/2=57,5/2=28,75mm.
De hoek a is te berekenen met de inverse sinus 'asin'. Dat betreft 1 van de driehoekjes met schuine zijde r, en korte zijde 'v/2'. De verhouding daarvan "(v/2)/r" stoppen we in asin om a te berekenen. Aangezien r=d/2, hebben we dezelfde verhouding met "v/d" en dat schrijft een stuk makkelijker.
a = asin(v/d) = asin(19/57,5) = 0,3368 radialen (19,3 graden)
De fractie van het totale rondje dat de band maakt, is "360-2*a" t.o.v. het totale rondje "360". Of in radialen (360 graden = 2*pi):
f = (2*pi - 2*a) / 2*pi = (pi-a)/pi = (pi-0,3368)/pi = 0,8928
De waarde van b is dus deze fractie van het totale rondje met doorsnede d:
b = f*d*pi = 0,8928*57,5*pi = 161,2776mm
Al het bovenstaande is samen te vatten in de formule (door invulling):
b = [(pi-asin(v/d))/pi]*d*pi
Delen door pi en vermenigvuldigen met pi heft elkaar op dus:
b = (pi-asin(v/d))*d (zie je wel, uiteindelijk een klein formuletje)
Dan nu, we hebben dezelfde band dus dezelfde b. Maar v is anders, wat is nu de nieuwe d? Bovenstaande formule omschrijven kan niet. Beter is om de formule te gebruiken en d handmatig te veranderen totdat b ongeveer de juiste waarde geeft. MonkeyRider's tweede velg geeft v=30mm. Dan kom je met d=61,3mm op dezelfde waarde voor b. En dat terwijl hij 62mm gemeten had. Nou dat valt wel binnen de meetnauwkeurigheid en het feit dat een band niet perfect een rondje is.
Als je dit in excel wilt doen, kan je voor b de volgende formule gebruiken: =(PI()-ASIN(v/d))*d
Dus:
1. Meet d op oude velg.
2. Bereken b met bovenstaande formule a.d.h.v. je oude velgmaat v.
3. Verander v naar de nieuwe maat en speel met d totdat je dezelfde waarde voor b krijgt.
(Handigst is om oude en nieuwe berekening in twee losse rijen in excel te doen)
Zo, weer genoeg de nerd uitgehangen.
? Vlgs mij is het met een schuifmaatje sneller
En het klinkt verdomd exact.......maar die aanname dat een band "een rondje" benaderd, maakt nou net het verschil........een profiel band benaderd namelijk meestal niet "een rondje" , kijk maar eens naar je autobanden.
- Bergbike
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2992
- Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
- Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
- Contacteer:
Schuifmaat heeft weinig zin als je de nieuwe velg niet hebt... En ik ben eerlijk gezegd niet op de hoogte van hoe goed/fout de benadering van een rondje is, maar het is toch behoorlijk ronder dan een autoband. Behalve onderaan bij het contact met de weg, maar daar gaat het niet om, want het probleem was clearance. Zie het als een indicatie.
- Qprs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
- Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen
Vandaar ook mijn plaatje. Mijn band is relatief hoog, en zit vol met allerlei lagen van verschillend materiaal. Die zal nooit mooi bol gaan staan, ook niet op max. druk.Bergbike schreef:En ik ben eerlijk gezegd niet op de hoogte van hoe goed/fout de benadering van een rondje is
Wil niet zeggen dat het niet uit te rekenen is..
Het is hier geen ponykamp!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 858
- Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)
Constuctie van een autoband is absoluut niet te vergelijken met een fietsband.Bergbike schreef:
? Vlgs mij is het met een schuifmaatje sneller
En het klinkt verdomd exact.......maar die aanname dat een band "een rondje" benaderd, maakt nou net het verschil........een profiel band benaderd namelijk meestal niet "een rondje" , kijk maar eens naar je autobanden.
In een autoband liggen onder het profiel, 2 gekruiste lagen staaldraad, die ervoor moeten zorgen dat het profiel inderdaad vlak blijft.
Een fietsband moet juist zo rond mogelijk zijn (want anders stuurt het zo beroerd) en heeft die staaldraad lagen niet.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.