bandbreedte op bredere velg

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
tigern
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 359
Lid geworden op: za 17 juli 2010, 13:58
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

Is er iets van te zeggen hoeveel breder een band wordt als je deze gebruikt met een velg met binnenbreedte van 25mm, ipv een velg van 21mm?

Of is dit voor iedere band verschillend?

Ik heb nml. niet heel veel ruimte met MountainKing 2.4, maar zou wel graag andere, en bredere, velgen willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vanuit mijn praktijk ervaring: MK 2.4 valt op Fulcrum inw 19mm rond 57.5 mm breedste punt, op Velocity inw 30mm 62mm breedste punt.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

http://www.reifenbreiten-datenbank.de" onclick="window.open(this.href);return false;
tigern
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 359
Lid geworden op: za 17 juli 2010, 13:58
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

bedankt!

super handig zo'n reifenbreitendatenbank..!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Je kan dit natuurlijk ook gewoon berekenen. Lang verhaal, maar uiteindelijk behoorlijk eenvoudig! Een band maakt bij benadering een rondje zoals in onderstaand figuur.

v: is de interne velgbreedte
r: is de straal, ofwel de halve diameter
b: is de omtrek die de band (buiten de velg) maakt met zijwangen en loopvlak
a: is een hoek voor de berekening

Afbeelding

Nemen we de getallen van MonkeyRider, starten we met v=19mm en r=d/2=57,5/2=28,75mm.

De hoek a is te berekenen met de inverse sinus 'asin'. Dat betreft 1 van de driehoekjes met schuine zijde r, en korte zijde 'v/2'. De verhouding daarvan "(v/2)/r" stoppen we in asin om a te berekenen. Aangezien r=d/2, hebben we dezelfde verhouding met "v/d" en dat schrijft een stuk makkelijker.

a = asin(v/d) = asin(19/57,5) = 0,3368 radialen (19,3 graden)

De fractie van het totale rondje dat de band maakt, is "360-2*a" t.o.v. het totale rondje "360". Of in radialen (360 graden = 2*pi):

f = (2*pi - 2*a) / 2*pi = (pi-a)/pi = (pi-0,3368)/pi = 0,8928

De waarde van b is dus deze fractie van het totale rondje met doorsnede d:

b = f*d*pi = 0,8928*57,5*pi = 161,2776mm

Al het bovenstaande is samen te vatten in de formule (door invulling):

b = [(pi-asin(v/d))/pi]*d*pi

Delen door pi en vermenigvuldigen met pi heft elkaar op dus:

b = (pi-asin(v/d))*d (zie je wel, uiteindelijk een klein formuletje)


Dan nu, we hebben dezelfde band dus dezelfde b. Maar v is anders, wat is nu de nieuwe d? Bovenstaande formule omschrijven kan niet. Beter is om de formule te gebruiken en d handmatig te veranderen totdat b ongeveer de juiste waarde geeft. MonkeyRider's tweede velg geeft v=30mm. Dan kom je met d=61,3mm op dezelfde waarde voor b. En dat terwijl hij 62mm gemeten had. Nou dat valt wel binnen de meetnauwkeurigheid en het feit dat een band niet perfect een rondje is.

Als je dit in excel wilt doen, kan je voor b de volgende formule gebruiken: =(PI()-ASIN(v/d))*d
Dus:
1. Meet d op oude velg.
2. Bereken b met bovenstaande formule a.d.h.v. je oude velgmaat v.
3. Verander v naar de nieuwe maat en speel met d totdat je dezelfde waarde voor b krijgt.
(Handigst is om oude en nieuwe berekening in twee losse rijen in excel te doen)

Zo, weer genoeg de nerd uitgehangen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bergbike schreef:Je kan dit natuurlijk ook gewoon berekenen. Lang verhaal, maar uiteindelijk behoorlijk eenvoudig!
1) Wil je niet meer zulke gekke, domme, belachelijke dingen beweren; uitrekenen :roll:
2) Word je hier al voor behandeld?

Ad 1. ... dat was ook het eerste wat mij te binnen schoot.
Ad 2. Indien ja, zou ik graag vernemen wie je therapeut is en of hij/zij aan te bevelen is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Werk hebben waarin je veel moet rekenen en uitvogelen helpt de symptomen te bestrijden, maar het is helaas niet te genezen. :(
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Van 21 naar 25 mm scheelt pakweg 2-3 mm in de gevallen die ik gemeten heb.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Bergbike schreef:Je kan dit natuurlijk ook gewoon berekenen. Lang verhaal, maar uiteindelijk behoorlijk eenvoudig! Een band maakt bij benadering een rondje zoals in onderstaand figuur.
Welke straal moet ik gebruiken, als ik gegevens van mijn Rubber Queen 2.4 in je berekening wil gooien?
Lichtelijk gechargeerd plaatje van de situatie:
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Voor d zou ik gewoon de karkas breedte van je band opmeten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

Bergbike schreef:Voor d zou ik gewoon de karkas breedte van je band opmeten.

Afbeelding
:-q
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bergbike schreef:Je kan dit natuurlijk ook gewoon berekenen. Lang verhaal, maar uiteindelijk behoorlijk eenvoudig! Een band maakt bij benadering een rondje zoals in onderstaand figuur.

v: is de interne velgbreedte
r: is de straal, ofwel de halve diameter
b: is de omtrek die de band (buiten de velg) maakt met zijwangen en loopvlak
a: is een hoek voor de berekening

Afbeelding

Nemen we de getallen van MonkeyRider, starten we met v=19mm en r=d/2=57,5/2=28,75mm.

De hoek a is te berekenen met de inverse sinus 'asin'. Dat betreft 1 van de driehoekjes met schuine zijde r, en korte zijde 'v/2'. De verhouding daarvan "(v/2)/r" stoppen we in asin om a te berekenen. Aangezien r=d/2, hebben we dezelfde verhouding met "v/d" en dat schrijft een stuk makkelijker.

a = asin(v/d) = asin(19/57,5) = 0,3368 radialen (19,3 graden)

De fractie van het totale rondje dat de band maakt, is "360-2*a" t.o.v. het totale rondje "360". Of in radialen (360 graden = 2*pi):

f = (2*pi - 2*a) / 2*pi = (pi-a)/pi = (pi-0,3368)/pi = 0,8928

De waarde van b is dus deze fractie van het totale rondje met doorsnede d:

b = f*d*pi = 0,8928*57,5*pi = 161,2776mm

Al het bovenstaande is samen te vatten in de formule (door invulling):

b = [(pi-asin(v/d))/pi]*d*pi

Delen door pi en vermenigvuldigen met pi heft elkaar op dus:

b = (pi-asin(v/d))*d (zie je wel, uiteindelijk een klein formuletje)


Dan nu, we hebben dezelfde band dus dezelfde b. Maar v is anders, wat is nu de nieuwe d? Bovenstaande formule omschrijven kan niet. Beter is om de formule te gebruiken en d handmatig te veranderen totdat b ongeveer de juiste waarde geeft. MonkeyRider's tweede velg geeft v=30mm. Dan kom je met d=61,3mm op dezelfde waarde voor b. En dat terwijl hij 62mm gemeten had. Nou dat valt wel binnen de meetnauwkeurigheid en het feit dat een band niet perfect een rondje is.

Als je dit in excel wilt doen, kan je voor b de volgende formule gebruiken: =(PI()-ASIN(v/d))*d
Dus:
1. Meet d op oude velg.
2. Bereken b met bovenstaande formule a.d.h.v. je oude velgmaat v.
3. Verander v naar de nieuwe maat en speel met d totdat je dezelfde waarde voor b krijgt.
(Handigst is om oude en nieuwe berekening in twee losse rijen in excel te doen)

Zo, weer genoeg de nerd uitgehangen.

:~ ? Vlgs mij is het met een schuifmaatje sneller :roll:
En het klinkt verdomd exact.......maar die aanname dat een band "een rondje" benaderd, maakt nou net het verschil........een profiel band benaderd namelijk meestal niet "een rondje" , kijk maar eens naar je autobanden.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Schuifmaat heeft weinig zin als je de nieuwe velg niet hebt... En ik ben eerlijk gezegd niet op de hoogte van hoe goed/fout de benadering van een rondje is, maar het is toch behoorlijk ronder dan een autoband. Behalve onderaan bij het contact met de weg, maar daar gaat het niet om, want het probleem was clearance. Zie het als een indicatie.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Bergbike schreef:En ik ben eerlijk gezegd niet op de hoogte van hoe goed/fout de benadering van een rondje is
Vandaar ook mijn plaatje. Mijn band is relatief hoog, en zit vol met allerlei lagen van verschillend materiaal. Die zal nooit mooi bol gaan staan, ook niet op max. druk.
Wil niet zeggen dat het niet uit te rekenen is.. ;)
Het is hier geen ponykamp!
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Bergbike schreef:

:~ ? Vlgs mij is het met een schuifmaatje sneller :roll:
En het klinkt verdomd exact.......maar die aanname dat een band "een rondje" benaderd, maakt nou net het verschil........een profiel band benaderd namelijk meestal niet "een rondje" , kijk maar eens naar je autobanden.
Constuctie van een autoband is absoluut niet te vergelijken met een fietsband.
In een autoband liggen onder het profiel, 2 gekruiste lagen staaldraad, die ervoor moeten zorgen dat het profiel inderdaad vlak blijft.
Een fietsband moet juist zo rond mogelijk zijn (want anders stuurt het zo beroerd) en heeft die staaldraad lagen niet.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie