bandbreedte op bredere velg

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

tjonge jonge, al dat geneuzel over die smalle 25mm velgjes :winkie: :winkie:
Afbeelding
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

En ik dacht dat ik wat had met 35mm+2,4" Rubberkween!

(Is trouwens stukken fijner dan de smalle XC velgjes op mn vorige fiets. Niet alleen reed je die makkelijk een slag in, ook met 2,1" banden voelde je de boel al rollen en schuiven op iets lagere druk. Met de bredere velgen, ook met wat minder grippige banden dan ik nu heb, zoals Rapidralf, was het echt fijn. Ben heel blij met de bredere velgen, goeie trend!)
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

Bergbike schreef::tong

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

JW schreef:En ik dacht dat ik wat had met 35mm+2,4" Rubberkween!

(Is trouwens stukken fijner dan de smalle XC velgjes op mn vorige fiets. Niet alleen reed je die makkelijk een slag in, ook met 2,1" banden voelde je de boel al rollen en schuiven op iets lagere druk. Met de bredere velgen, ook met wat minder grippige banden dan ik nu heb, zoals Rapidralf, was het echt fijn. Ben heel blij met de bredere velgen, goeie trend!)
Rapid Ralf is dat de combo van Racing Rob? :D
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Bowiex schreef:
JW schreef:En ik dacht dat ik wat had met 35mm+2,4" Rubberkween!

(Is trouwens stukken fijner dan de smalle XC velgjes op mn vorige fiets. Niet alleen reed je die makkelijk een slag in, ook met 2,1" banden voelde je de boel al rollen en schuiven op iets lagere druk. Met de bredere velgen, ook met wat minder grippige banden dan ik nu heb, zoals Rapidralf, was het echt fijn. Ben heel blij met de bredere velgen, goeie trend!)
Rapid Ralf is dat de combo van Racing Rob? :D
Familie van in ieder geval! :D :D
Nu ik even nadenk, Racing Ralph, ja, die was het. Verrassend fijn, toen ik die band voor het eerst zag verwachtte ik er niet zo veel van.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

ThaSingleTrackMastah schreef:
Qprs schreef: Met 'we' bedoel je 29er rijders neem ik aan? ;)
Nee hoor, 26" XC rijders ook.
Met 26" wielen hoef je niet op het randje van wat nog kan te zitten om een zeer lichte fiets te krijgen, vandaar.
Fabrikanten hebben het ook geprobeerd, 29ers lichter maken zonder nadelen. Ze kwamen met 650b aanzetten :D

Ik heb overigens de fijnste MTB ervaringen opgedaan met 2.4" banden op 25mm velgen. Komt dat overeen met 2.2 banden op 21mm velgen?
Ik vind 2.2" op 21mm fijner dan 2.2" op 25mm, mag ik er dan vanuit gaan dat ik 2.4" op 29mm ook geen upgrade zou noemen?
In theorie zou het fijner zijn als ik die 2.4" banden op nog bredere velgen zou leggen, maar volgens mij zou dat botsen met mijn persoonlijke voorkeur..
Het is hier geen ponykamp!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Qprs schreef: Met 'we' bedoel je 29er rijders neem ik aan? ;)
Qprs schreef:Met 26" wielen hoef je niet op het randje van wat nog kan te zitten om een zeer lichte fiets te krijgen, vandaar.
Fabrikanten hebben het ook geprobeerd, 29ers lichter maken zonder nadelen. Ze kwamen met 650b aanzetten :D
Dat kan wel maar dan zit je vast aan Carbon. De enige manier om een stijf en licht 29er wiel te bouwen. Hier worden veel velgen uitgeprobeerd maar Carbon velgen in de brede maat zie ik niet voorbij komen. Al hebben (brede) carbon velgen natuurlijk ook gewoon voordelen op een 26" heb ik zelf ondervonden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Is geen fatbike wiel, is 29+.
Plaatje hierboven was slechts uit nieuwsgierigheid, kijken of een 2.35 band ook past.

Plaatje hieronder is de eigenlijke band, een 3.0 Chupacabra van Bontrager.
Afbeelding
Grappige is dat dit complete wiel, dus met schijf en snelspanner 9 gram minder weegt dan het gewone 29" wiel dat er in zat.
(Mavic A317 met Geax AKA en biba - naaf en spaken zijn gelijk gebleven, XT centerlock en DT Comp)
Gisteren mee gereden op de Razob.
1e indruk, weinig rolweerstand op onverharde paden, vooral op gras.
Comfortabel, de starre vork is op kleine oneffenheden nu net zo comfortabel als een geveerde vork.
Veel grip/controlle op gravel en aangereden zand.
Fiets voelt niet log aan (vorige band - velg combi was dan ook niet ligt).
Wielflop bij grotere stuuruitslag. Moet nog eens kijken hoe dat op bochtige singletracks uitpakt.
Luc151 schreef:hoe breed is die 3.0 band eigenlijk. ik rij nu met rara 2.35 en heb aan beide zijden nog ongeveer 10mm ruimte.
Speciaal voor jou gisteravond even gemeten :wink:
De Chupacubra 3.0 is 81mm op de Hugo (49mm binnenmaat)
De RaRa 2.4 (niet meer verkrijgbaar) is 61mm op de DS25 (25mm binnenmaat)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

thanks. wordt iets te breed voor mijn frame.
ik rij nu met rara2.35 op een 27mm breedte velg (buitenwerks) de band is dan breed 59mm
op mijn vorige velg (23mm buitenwerks) was de rara 58mm breed.
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Ik heb nu ook 27mm (buitenwerk) velgen met een 2.25RR en dat is eigenlijk al mans zat voor de gemiddelde xc rijder .
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

ThaSingleTrackMastah schreef:De RaRa 2.4 (niet meer verkrijgbaar) is 61mm op de DS25 (25mm binnenmaat)
Om even terug te komen op de vraag van de topicstarter:
Mijn 29*2.4 Racing Ralphs werden ruim 60mm op 19mm (!) Arch velgen:
http://is.pinkbike.com/photo/4294/pbpic4294817.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze worden blijkbaar 60,5mm op 35mm velgen:
http://lh6.ggpht.com/_hUIiM9z0SHA/SahZs ... C_9836.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie hier: http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=42291" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus nee, je kunt band breedte niet zomaar berekenen, de stelling "per millimeter bredere velg wordt je band X millimeter breder" klopt ook niet.
Gelukkig kunnen veel moderne frames tegenwoordig bij wijze van spreke de 'Fatties Fit Fine' sticker van Surly dragen.
Het is hier geen ponykamp!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Maar het gaat ook niet om de absolute breedte. Het gaat om het contactvlak en de ondersteuning van de band.
Mijn rara en roro vallen 1,5 -2mm breder op een trace trail dan op een crest/arch.

Carbon is echt een stuk stijver ik heb pas op een setje dt,s gereden uit een Elite c68, maar ik vond dat bijna te stijf en jammer dat het een smalle velg was.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Cube-Elite schreef:Maar het gaat ook niet om de absolute breedte..
Juist wel, lees de startpost maar. Het zou handig zijn als je weet hoeveel breder een band uit komt op een bredere velg..
In de regel wordt de band iets breder, maar stiekem dus ook af en toe niet. (60mm op 19mm, 60,5mm op 35mm :~).

Staat natuurlijk los van hoe het rijdt.. Nou snap ik niet hoe je grip te kort kunt komen met dikke vette Racing Ralphs op welke velgbreedte dan ook, of waarom je zij noppen wilt gebruiken bij het rechtdoor rijden, maar goed, ieder zo zijn ding.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over die bredte van de band.
Wellicht hebben luchtdruk en "toleranties"* bij de productie er ook nog iets mee te maken.
Verder gebeurt er nog iets met de noppen, als je een bredere velg gebruikt. De noppen gaan vd zijkant meer richting loopvlak, omdat de band gelegenheid krijgt iets breder te gaan staan.
Dus waar je op een smalle velg de noppen nog mee pikt met de schuifmaat, zit je bij een brede velg de zijwangen te meten.
Van Schwalbe en conti weet ik dat je ze flink kan laten groeien door ze hard op te pompen.
Harder oppompen dan de optimale druk is natuurlijk geen handige actie, maar wat optimaal is, dat hangt ook van de persoonlijke voorkeur af.

In de context van dit topic zal je dus 1 band op meerdere velgen moeten monteren en daaraan gaan meten.

En mee eens, vaak wordt er veel meer profiel gebruikt dan strikt noodzakelijk.
Een beetje reserve kan geen kwaad voor de vrije tijd, maar er wordt wel eens overdreven ;)

*fabrikanten smokkelen hier nog wel eens, of het productieproces laat zich echt niet sturen, maar veel banden zijn smaller en/of zwaarder dan aangegeven en het scheelt nogal eens van band tot band (zelfde merk en type uiteraard).

Leuke machien die Niner, heb je die nog ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Als je nieuwe banden monteert vallen ze vaak wat smaller uit, mijn ervaring is ook dat wanneer je ze goed hard oppompt en een tijdje laat staan ze aardig wat breder worden, maar als je in druk omlaag gaat om te rijden blijven ze gelukkig zo.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Plaats reactie