Trekhaak-fietsendrager voor 4 fietsen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
djska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 12 april 2004, 17:11
Mijn mountainbike: Enduro SL custom
Contacteer:

Tot nu toe heb ik altijd een fietsendrager voor 2 fietsen gebruikt, maar we willen nu toch ook wel de fietsen van de kinderen meenemen. Kan iemand me iets aanraden?
Dit is een goedkope drager, maar hij ziet er een beetje simpel uit, en ik vraag me af of alles echt stevig staat en of dikkere mountainbike banden er in passen (kan evt. die beugels wel flink uit elkaar buigen als het nodig is).

https://www.compleetopweg.nl/pro-user-f ... duct-tabs2" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor elke tip!
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

http://www.thule.com/nl-nl/nl/products/ ... 7-_-927000" onclick="window.open(this.href);return false;

Ideaal ding! Ik heb deze ong 3 maanden gelden aangeschaft. Met 2 doeleinden:

1:
Op vakantie de gewone fiets van de vrouw, mijn fully dochter haar fiets(24 inch), en 16 inch fietsje van m'n zoontje.

2:
Min. 3 atb bike's mee willen nemen(fully en HT alle 29)

Je moet om een 4e fiets te plaatsen wel een extra element goot aanschaffen, waarvan ik de prijs erg hoog vond. maar moet zeggen, hij voldoet nog meer als ik verwacht. De fietsen als beschreven voor het gezin passen. Het is wat passen en meten, maar als het dan staat, staat het als een huis. Ik durf dan, met dat gewicht niet de kantelfunctie te gebruiken, overigens. Dat is misschien wat veel gewicht. Ook het ik inmiddels 3 HT 29, en 1 fully 29 er samen op gehad. Perfect! Fietsen raken elkaar dan niet eens.
De drager is niet heel zwaar(20 kg), dus prima hanteerbaar, en zodra je hem op de kogel hangt, voordat ie vast is geklemd, kun je hem al geheel loslaten. Hij blijft dan al horizontaal hangen!

Alles bij elkaar niet de goedkoopste oplossing, maar wel echt kwalitatief top. En als ik er dan jaren, op verschillende auto's gebruik van kan maken, is deze mij dat wel waar!
djska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 12 april 2004, 17:11
Mijn mountainbike: Enduro SL custom
Contacteer:

Thule zal zeker goed zijn, maar wel erg duur, gaat denk ik in richting van 700-800 euro.
_ferry_
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 17 juli 2014, 10:24

Wel even naar de kogeldruk kijken. Als je maximaal 50kg mag hebben zou ik er zelf liever geen 4 fietsen met drager er op zetten. Onze mountainbike of racefiets wegen niet zo veel. Maar je ziet van die afgeladen dingen met e-bikes of stadsfietsen inclusief kinderzitjes en tassen. Dan heb je het soms dus over 25kg per fiets.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Vorig jaar op de duitse autobahn zag ik er ook een rijden met 4 fietsen op de trekhaak, maar die had nog 2 spanbandjes van de drager naar de bovenzijde van z'n achterklep. Leek mij eigenlijk wel een degelijke oplossing.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Heb met 3 maatjes vorige maand de Stoneman MTB Challenge NL gebiked in het Ertzgebirge en we hadden een drager voor 4 fietsen gehuurd. In het begin een beetje sceptisch, zo'n pak fietsen achterop, maar was perféct te doen. Niks geen extra bandjes e.d.; gewoon op de trekhaak gezet, fietsen erop en gaan!!! 3 fietsen zet je rechtstreeks vanuit de beugel vast en met een verbindingsstuk de 4e aan de 3e....
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Luc151 schreef:Vorig jaar op de duitse autobahn zag ik er ook een rijden met 4 fietsen op de trekhaak, maar die had nog 2 spanbandjes van de drager naar de bovenzijde van z'n achterklep. Leek mij eigenlijk wel een degelijke oplossing.
Gaat niet alleen om de bevestiging. Een trekhaak zelf zou voldoende marge moeten hebben dat die niet spontaan afbreekt, het probleem is het gewichtsverdeling van de auto. Teveel gewicht achter betekend minder grip op de voorwielen. Voldoende gewicht op de vooras is wel zo handig voor het sturen, remmen en aandrijving. Ohja, je achter dempers zijn meestal ook niet berekend op teveel gewicht. Gewoon aan de maximale kogeldruk van de auto auto/trekhaak houden dus.

De fietsdrager die djska noemt is 21kg leeg, dus met fietsen erbij maar voor heel weinig auto's geschikt. 2 op dakdragers misschien een optie?
Plaats reactie