1) Vastzetten met slotjes die aan de klemmen van de fietsendrager zelf zitten. Maar deze sloten zijn meestal zeer weinig bijzonders.
2) Slot om fiets en fietsendrager lussen. Maar dat fiets met fietsendrager en al meegenomen wordt zal niet eerste keer zijn. Fietsendrager kan bij mij (Spinder Hawk) wel vast zodat die niet meegenomen wordt. Maar dat gaat alleen met een hangslotje. Iets als een discus slot past daar niet door. Verder is die fietsendrager aan alle kanten zo uit elkaar te halen. Is meestal maar 1 bout en dat ding is toch al weer van de trekhaak. Bij andere fietsendragers die ik ken zijn de sloten waarmee die vastzit op de trekhaak ook meestal weinig bijzonders.
3) Bike in de auto. Veilige optie denk ik, maar als je ook nog kids meeneemt en veel spullen voor paar weken vakantie is meestal niet te doen. Bij twee fietsen ook al lastig.
4) Lang slot en dan bike vast aan dakrails auto. Nadeel dat die dakrails niet altijd even stevig zijn. En je hebt een erg lang slot nodig. Bij mij > 170cm. Wordt dan meestal een makkelijk door te knippen kabelslot. Plus niet iedere auto heeft dakrails.
5) Verzekeren. Maar volgens mij moet hij dan voor diefstal ook fatsoenlijk op slot staan?
Nu heb ik nogal een tijdje moeten sparen voor mijn Epic Elite Carbon (4500,-). Dus wil echt niet dat ze hem meenemen. Heb wat bedacht na tijdje zoeken. Kwam hier nog niet zoveel goede oplossingen tegen, dus ik dacht ik deel hem even:

Stevige ketting (12mm schakels) met stevige beugel vast aan frame fiets. Heb de Abus GRANIT 58 12KS Black Loop (ART4) gekocht. Ok het is een fors/zwaar slot wat normaal voor motoren gebruikt wordt en kost wat: 130,- online. Maar goed, mijn fiets was een heel stukje duurder als dat zeg maar

Vervolgens ketting aan chassis auto vast. Had wel 120cm ketting met loop oog nodig. Red anders niet tot onderkant auto. Zonder loop wordt al snel ketting van 200cm. Die kon ik niet echt vinden in stevige uitvoering. Max 170cm meestal bij stevige ketting. Of zwak kabelslot.
Nu het meest lastige probleem. Had niks aan onderkant auto om slot doorheen te halen. Daarvoor SXP Grondanker (ART4) onder het chassis van de auto gelast

Tijdens rijden voor lakschade niet zo handig als er een zwaar beugelslot door je frame blijft zitten. Ook weer niet handig als je bij elke stop onder de auto moet gaan liggen om slot er door te halen. Ketting zit tijdens rijden even met een spanbandje vast, foto hier.
Er zitten natuurlijk allerlei dure onderdelen aan mijn fiets die er nog steeds zo af kunnen. Maar heb dat eigenlijk nog niet zo vaak gehoord dat iemand bijvoorbeeld alleen zijn wielen kwijt was. Denk dat dat voor een dief wat minder interessant is. Verder is het nu volgens mij makkelijker om mijn volledige auto met fiets en fietsendrager te stelen. Maar goed, je kan niet tegen alles wat beginnen

Dacht zelf dat het zo wel redelijk ok was. Wat denken jullie er van?