Ervaringen met Spinder Hawk voor 3 fietsen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

wo 15 april 2015, 14:42

Ik ben van plan om (2e-hands) een drager voor drie fietsen aan te schaffen. Op Marktplaats kom ik de Spinder Hawk voor 3 fietsen regelmatig voor schappelijke prijzen tegen. Ik heb ik het verleden een Hawk voor twee fietsen gehad en dat beviel goed. Ik ben mij ervan bewust dat Spinder niet meer bestaat, dat maakt mij niet uit. Het gele bandjes "probleem" ken ik ook. Waar ik een beetje mee zit is het gewicht/de overhang. Staat e.e.a. nog een beetje stabiel op de trekhaak? Ik rij met een Volvo 850 Estate dus in principe een grote/brede/zware auto maar met nog wel een behoorlijke lengte achter de achteras, dus van zichzelf al een behoorlijke overhang. Heeft iemand ervaring met de Hawk voor drie fietsen?
Tjin
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

wo 15 april 2015, 15:11

Spinder is overgenomen door Pro-user, bestaan doen ze dus nog. Gele bandjes problemen is opgelost met de nieuwe zwarte gekartelde bandjes. Ze maken alleen geen 3 fietsen versie meer.

De oudere versies, wilt de grote sleutel voor de bout wel langzaam vervormen met gebruik enzo. Let dus goed op dat deze niet te ver versleten zijn.

Wat gewicht betreft, neem het totaal gewicht van de drager + fietsen. Kijk nu op het plaatje van je trekhaak of uit je technische specificaties van je auto en kijk wat de maximale kogeldruk is. Die kogeldruk is bepalend of je wat gewicht betreft achter je auto mag.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

wo 15 april 2015, 16:01

Ik heb er zelf eentje, en ben er matig tot redelijk enthousiast over. Er passen drie fietsen op, maar je moet wel prutsen met sturen die tegen elkaar komen, zadels die in de weg zitten, remschijven die tegen voorvorken aankomen etc. etc. Dus vaak zal een zadel eruit moeten en/of een stuur een kwart slag gedraaid moeten worden en een stukje isolatie om de voorvork heen.
Niet iets voor als je even snel drie fietsen achterop wilt doen.

Ik had destijds een Renault Laguna, welke een erg lange achterkant heeft waardoor de fietsen relatief ver van de achterwielen zaten. Hierdoor hing de auto best ver door met drie fietsen erop. Momenteel heb ik een Fiat Sedici en deze staat wat hoger op de wielen en is korter waardoor ik dit probleem niet meer heb.

Op zich voldoet de fietsdrager verder prima, ik heb er best lange afstanden mee gereden met +/- 130km/u.

Wel heb ik het idee dat de Thule fietsdragers wat stabieler zijn en makkelijker op de trekhaak te monteren zijn, verder geen ervaring mee.
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

wo 15 april 2015, 16:35

Thule heeft weer z'n eigen problemen.
De 3-fiets uitvoering is erg lastig wat betreft de klemmen.
De klem voor het achterste frame moet door de 2 voorste frames heen, dat gaat bijna nooit bij een FS.
Dan moet je dus de beugel verhogen (waarom doet Thule dat niet zelf???) zodat de klemmen over de frames heen gaan, ipv erdoor.

De Spinder voor 3 fietsen heb ik vaak gebruikt.
Nadeel is dat de drager niet altijd laag genoeg weg kan klappen om de klep (station) open te doen.

Het is ook altijd wat...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
speedpiet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cube LTD 4 en Giant XTC Composite
Contacteer:

do 16 april 2015, 05:12

Heb er ook nog één staan, nadeel van dat ding is dat ie zo gruwelijk zwaar is.
Heb er later één voor twee fietsen aangeschaft en die is een stuk lichter en handiger.
Plaats reactie