Wielenset voor ZWAARgewicht.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Kobelix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 22:26

Hallo allemaal,

Ik fiets nu bijna een jaar op mijn Bulls Supreme 29" Copperhead http://www.12gobiking.nl/p/bulls-copper ... tent_specs.
De fiets bevalt goed alleen de wielen trekken het niet echt.

Even snel mijn geschiedenis.
Vorig jaar Mei m'n fiets gekocht. (ik woog 165 kg)
Nu 1200km & 25 Kg & 2 buitenbanden (achter) & 5 spakenspan sessies verder wil ik graag een sterkere wielenset.

Nu heb ik natuurlijk ook google.nl gebruikt en heb ik het een en ander gevonden.
Het internet gaat er meestal vanuit dat je supersportief en <85kg weegt en schrijft niet echt artiekelen over wielensets voor zwaargewichten.
Ik ben op zoek naar Supersterke wielen & spaken 29".
Nu zijn mij 36 spaaks wielen aangeraden. Deze zijn echter amper te vinden. 32/28 spaaks komt veel vaker voor.
Over de naven kan ik helemaal niks zeggen, daar heb ik nog geen informatie over opgezocht, dit komt ook een beetje omdat ik geen idee heb wat ik nodig heb op mijn fiets etc.

Kortom, zijn hier wielfanaten die me verder kunnen helpen?

Ik ben absoluut niet op zoek naar superdure wielenset, max. 250-300 maar liever minder natuurlijk.

Ik hoor graag jullie gedachten hierover.

Ps. raden jullie het mij aan om zelf mijn eigen spaken te gaan spannen? Of is dat echt een vak apart?
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Misschien toch maar contact zoeken met 1 van de wiielenbouwers die hier regelmatig voorbij komen. Ik ken iemand >125 kg die met mavic crosmaxx het vrij goed redt.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Kobelix,

Wielen voor zwaargewichten zijn er inderdaad wel maar of het voor die prijs mogelijk is weet ik niet, handmade is natuurlijk niet goedkoop maar mss een twee de hands set of anders doorsparen http://www.bikeboosting.nl/image_zoom.p ... JaNXcuanBn voor het zelf spaken zou ik eens kijken op you tube dan zie je zelf wel of je dan kan of niet. succes





Kortom, zijn hier wielfanaten die me verder kunnen helpen?

Ik ben absoluut niet op zoek naar superdure wielenset, max. 250-300 maar liever minder natuurlijk.

Ik hoor graag jullie gedachten hierover.

Ps. raden jullie het mij aan om zelf mijn eigen spaken te gaan spannen? Of is dat echt een vak apart?[/quote]
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Ik heb een heel aantal jaar geleden een hele sterke wielset laten bouwen doorhttp://www.bikeshopnijnsel.nl/contact-p16.html koste geloof ik 150 euro. Ik zou ze gewoon ff bellen en hen het even voorleggen dan geven zij aan welke je moet hebben en wat het kost.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Zou met dat gewicht in ieder geval gaan voor een 36 gaats wielset , mooie RYDE Taurus 36 gaats velg of de RYDE RIVAL 36 gaats , heb je een mooie maar ook goede wielset , spaken met een heavy duty spaak als het kan butted.
Messing nipples en gaan.

Mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Ik zou DT Alpine spaken gebruiken icm pro-lock messing nippels, een SLX naaf en een lompe FR/DH velg. Blijf je binnen budget en heb je een sterk setje dat zeker op jou gebouwd is. Dan is het alleen nog een kwestie van verzenden en klaar.

Bij interesse kun je altijd een PB sturen, maar ik kan me levendig voorstellen dat je je toch iemand dichterbij wilt hebben.

Groeten,

Lucas
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Behoorlijk wat gewicht verloren!! :-q

Nu is er met je huidige velg niet heel veel mis. Die is sterk, hooguit niet maximaal stijf omdat deze wat smal en vlak is. Dus moet de sterkte van het gehele wiel uit de spaken komen. Daar zit een beetje het probleem. Je hebt een 'fabriekssetje', wat normaal wel goed voldoet, maar met zoveel gewicht echt meteen aan of over zijn max zit. Iedere zwakheid gaat je meteen merken. Natrekken helpt alleen als je het echt goed doet: alleen recht zetten van de velg helpt niet als de spaakspanning onregelmatig wordt. Dit kan ik niet beoordelen vanaf hier.

Wat ook nog scheelt is de breedte van de velg. Die Taurus is er in 19 en 21 mm en zelfs als Bulls de breedste heeft gekozen, dan is dat volgens de huidige inzichten ronduit smal. Een bredere velg zorgt dat een band beter ondersteund wordt en die band vangt dan meer klappen op, zodat het wiel minder belast wordt.

Dan kom je dus uit zoals Luuc al aangeeft bij een DH/FR velg, een bredere, zwaardere velg. Nu zal een hoogwaardige velg niet zo snel zwaarder worden dan je huidige velg, dus je gaat er niet op achteruit. Een Spank Subrosa zou een erg goede keuze zijn: http://spank-ind.com/products/rim/subrosa-30al-evo-rim" onclick="window.open(this.href);return false; Het kan ook wat lichter: DT-Swiss E512, Notubes Flow EX, Ryde Edge 28, allemaal sterke velgen, maar officieel niet vrijgegeven voor een hoger gewicht. En dan begeef je je ook met je huidige gewicht toch weer in de risico zone.

Je kunt je huidige naven gaan gebruiken, dus gewoon je wielen opnieuw in laten spaken. Scheelt heel wat kosten en dan blijf je makkelijk onder de € 300,-. Je kunt natuurlijk ook meteen heel mooie naven kopen, maar als de huidige het goed doen, waarom iets nieuws.

32 of 36 spaken? Tja, 36 zou mooier zijn, want gewoon sterker. Alleen een goede velg goed ingevlochten zal ook bij 32 spaken prima voldoen. Die dikkere spaken... . Bijvoorbeeld idworx geeft voor hun trekkingfietsen een systeembelasting op van 175 kg. Trek de fiets er vanaf en je zit op 160 kg waarmee je de wielen mag belasten. Met 'gewoon' double butted spaken bij idworx: 2.0-1.8-2.0. Het voordeel van die spaken is ook dat zowel DT als Sapim een iets hoogwaardiger staal gebruiken voor die spaken en die spaken dus vaak meer kunnen hebben dan de meeste andere dikke spaken!!

Het geheel dan wel bij een meer ervaren wielbouwer op laten bouwen, omdat de spaakspanning wel enigszins aan je gewicht aangepast moet worden. Een wieltje natrekken en de velg weer recht zetten kunnen de meeste wel, een goed wiel bouwen vraagt net iets meer inzicht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

velgen:
http://www.einradversand.de/EINRADTEILE ... Felge.html" onclick="window.open(this.href);return false; samen met zwaardere spaken zal dat best lukken. En 36 gaats.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Er staat al veel nuttige info in dit topic, logisch zijn de 36 spaken en brede velg adviezen. Maar voor mij blijft de belangrijkste factor bij elk wiel de bouwer. Ik rijd handgespaakte wielen van een echte wielenbouwer. Met alle respect, mijn wielenman heeft geen winkel, hij heeft een werkplaats en maakt wielen. En (ook al gezegd) hij is van hier in de buurt.

Als je budget beperkt is laat eerst een achterwiel maken, voorwielen gaan veel minder vaak stuk.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Kobelix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 22:26

Is er hier iemand uit de noordelijke 3 provincies die zich aan dit projectje wil wagen?

Super dat jullie al deze informatie geven. Er is namelijk barweinig voor zwaargewichten te vinden op het internet. Veel dingen geleerd en fijn om nu dingen af te gaan wegen.

Nog wel een vraag (wat ik waarschijnlijk wel kan googlen maar nu ik toch bezig ben :P),
wat vraagt een wielenbouwer per wiel om te bouwen? (materialen aangeleverd zeg maar)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Tussen de 35 en 55 euro. Wielbouwers kunnen over het algemeen goedkoper aan de spulle komen dan jijzelf. Zeker qua spaken.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Mijn uurloon ligt op 35 euro per uur , een degelijke wielset zal al gauw 2 uur duren om te maken en heb je met lichtere materialen of carbon velgen van doen dan ga je al vlug naar 2.5 tot 3 uur toe.
Regelmatig bouw ik wielen voor mensen die de materialen aanleveren en ook dat is een wielset bouwen , er zijn er niet echt veel die dit willen doen maar heb er altijd een open oor voor gehad.

Mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Je kan het eens proberen bij Force Wheelz. Zit in of bij Sneek. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je leest er goede dingen over.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

@Kobelix,

de fiets is nog niet zo oud, wat zegt degene bij wie je hem (Nieuw?) gekocht heb van de spaakbreuk?
Of heb je 'm online gekocht zonder je gewicht te vermelden?

Nette gewichtsafname trouwens! :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Shimano naven zijn niet zo duur, redelijk makkelijk in 36 gaats te krijgen en behoorlijk degelijk als het op zware belasting aankomt, behalve dan die nieuwe XT serie met ontploffende vrijloop.
Om totaalgewicht van het wiel hoef je je ondanks het respectabele gewichtsverlies voorlopig geen zorgen te maken.
Hierboven genoemde Spank Subrosa op 36 gaats SLX M675, met Alpine III spaken en messing nippels kosten bij een webshop als Bike24 zo'n 220 euro aan materiaal, dan heb je echt iets heel stevigs. Mits goed gebouwd natuurlijk. Een goede bouwer zal zeker ook goede ideeen hebben vanuit zijn eigen leveranciers/assortiment.

Edit : die velg is niet in 36 gaats te krijgen, dus daar zou ik iets anders voor nemen.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie