Nieuwe Alivio groep even goed als oude deore / xt groepen ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Huur hardtail mtb met Alivio in frankrijk de berg af gegaan. Kan wel leven met de oude Alivio moet ik eerlijk zeggen... met de nieuwe dan vast ook.

Ik heb te veel fietsen en te veel hobbies, dus mijn 'good enough' niveau is wat lager dan de meeste.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano is niet gek, marketing is belangrijk en ook daarom zal een goedkope groep nooit zo goed en/of licht zijn als de duurdere.
Nu is er wel iets voor te zeggen om SLX te kiezen als de gulden middenweg, maar verwacht geen wonderen van Alivio.
Materiaalkeuze, afwerking en toleranties zijn allemaal niet iets minder optimaal, waardoor het niet te vergelijken is met de duurdere groepen.
Nieuw zal het best nog wel werken, maar na een paar modderige toertochten begint het te haperen.
En dan het soort haperen dat met schoonmaken en smeren niet te verhelpen is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bart_Banaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 13:12
Mijn mountainbike: Borgini Cirone SL Ultra Light

Ik denk dat veel mensen zich laten verblinden door de marketing.
Ik weet zeker dat ca. 90% 'blind' het verschil tussen groepen niet kan voelen of benoemen....
Met 'blind' bedoel ik: twee gelijke fietsen, Alivio groep op de ene, SLX of XT op de andere. Als de berijders niet weten welke groep gemonteerd is, zal vrijwel niemand kunnen 'voelen' welke groep op welke fiets zit....

Marketing is een krachtig instrument waarin vooral de zelf benoemde 'kenners' trappen.
Misschien dat pro wedstrijdrijders die dagelijks vele km's trainen wel de minieme verschillen kunnen voelen en benoemen, maar diegene die één of twee keer in de week op zijn fiets stapt hoort echt niet bij de pro's!!
Laatst gewijzigd door Bart_Banaan op do 4 december 2014, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Woestijnvalk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 9 oktober 2011, 22:30

Ik rij op vier verschillende racefietsen, met respectievelijk een sora, tiagra, 105 en ultegra groep erop.
Ik kan je verzekeren dat ik de verschillen makkelijk opmerk. (bij het gebruik van de shifters)
Ook tijdens het afstellen van de remmen en de derries is het verschil zeer duidelijk.

Op de mtb rijd ik met deore 9sp en xt 10sp; ook hier moet je geen wonder zijn om het verschil te voelen.

Dat de verschillen hun geld waard zijn; dat is een andere discussie. Dat is marketing.

Dat jij het verschil niet voelt, dat kan zijn; maar om dan meteen te concluderen dat dat voor 90% van de fietsende populatie zo is, lijkt me een beetje kort door de bocht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tjin en Bart hebben mazzel, die rijden met veel plezier en weinig problemen met Alivio.
Dat maakt het fietsen een stuk goedkoper ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bart_Banaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 13:12
Mijn mountainbike: Borgini Cirone SL Ultra Light

Nee, ik gebruik Sram schakelspul....
Maar wat ik zeg: marketing rules, zeker bij gevoelige zieltjes...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Die remmen zien er best puikend uit.
Voor < € 60 een setje hydraulische schijfremmen, dat verzin je toch ook niet eigenlijk he.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie